تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۰۳۰۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استاندار فارس:

پروژه‌های معدنی باید با ملاحظات زیست محیطی دنبال شود

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: پروژه‌های معدنی باید با ملاحظات زیست‌محیطی همراه باشند لذا در استخراج فرآورده‌های معدنی، باید به استاندارد‌های زیست محیطی توجه کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن ربانی زاده با اشاره به اینکه استان فارس با توجه به وجود منابع معدنی غنی، چهارمین استان در حوزه ذخایر معدنی کشور و در زمینه معادن فعال جایگاه سوم را داراست، اضافه کرد: در حوزه مواد و عناصر معدنی ۹۰ درصد خاک نسوز کشور در استان فارس استخراج می‌شود افزون بر اینکه در سنگ‌های تزیینی، کرومیت، سرب، روی، مس، منگنز و نمک سنگی هر کدام از این منابع، استان فارس را در جایگاه ویژه‌ای قرار داده است.

ربانی‌زاده گفت: در مجموع ۷۰۰ واحد معدنی مجوز دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۵۷۳ معدن فعال و ۱۲۷ معدن غیر فعال است؛ از طرفی حدود ۱۰ هزار نفر در مجموعه‌های معدنی فارس مشغول به کار هستند که امیدواریم امسال این تعداد افزایش یابد.

ربانی‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۳۰۴ واحد معدنی درفارس مجوز اکتشاف دریافت کرده اند، افزود: طبق تفاهم نامه با سازمان ایمیدرو که متولی ایجاد و راه اندازی معادن در کل کشور است در تلاش هستیم تا این عرصه‌ها را شناسایی کرده و از این ظرفیت بالقوه برای توسعه استان بهره ببریم.

او افزود: تاکید استاندار و برنامه ریزان اقتصادی استان بر این است که تا حد امکان از خام فروشی جلوگیری کنیم و این معادن در استان تبدیل به زنجیره‌های ارزش راهبردی شده و در نهایت اشتغال و تولید نهایی را محقق کنیم.

جانشین استاندار در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس، با تاکید بر اینکه پاسخ سریع و منطقی به درخواست متقاضیان از مصادیق احقاق حقوق عامه است، تاکید کرد: باید در چارچوب ضوابط و تصمیماتی که در شورای توسعه و برنامه ریزی استان اتخاذ می‌شود و نیز اسناد فرادستی که مسئولیت آن با معاونت معادن اداره صنعت، معدن و تجارت است بررسی شده تا عدولی از قانون رخ ندهد.

وی افزود: در موضوع نظارت مسایل زیست محیطی حتما باید رعایت شود چرا که تحقق توسعه پایدار با صیانت از منابع و زیست طبیعی قابل تصور است این در حالی است که برای نظارت بر معادن از تکنولوژی‌های مدرن، دوربین‌های نظارتی دقیق و باسکول‌های هوشمند استفاده می‌شود.

ربانی زاده افزود: متقاضی ایجاد واحد معدنی نخست باید فرآیند‌های صدور مجوز را طی کرده باشند تا در مسیر سرمایه گذاری قرار گیرد البته حمایت ما در این موقعیت همه جانبه و مستمر است و موانع اداری و بروکراسی موجود نباید در روند سرمایه گذاری اخلال ایجاد کند که در این خصوص کارگروه رفع موانع، حمایت از سرمایه گذاری و پنجره واحد حمایت از سرمایه گذاری ایجاد شده است که این کارگروه‌ها ماحصل بررسی‌های کارشناسی است.

معاون استاندار فارس گفت: در سال‌های گذشته منابع معدنی متعدد استان به صورت خام عرضه می‌شد، اما با سیاست گذاری و اتخاد تصمیمات راهبردی در سطح استان این منابع از تسهیلات و منابع اعتباری استان در راستای تقویت زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده منابع معدنی در درون استان فراوری و صنایع تبدیلی ایجاد می‌شود تا ماحصل اقدامات منجر به افزایش اشتغال و رونق تولید شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده