تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۳۰۳۱۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تنها وظیفه دولت در تنظیم بازار، نظارت است/ لزوم حضور فولادسازان در بازار‌های صادراتی

‌می‌متالز - یک فعال فولادی معتقد است زمانی که دولت در بورس قیمت‌های دستوری ابلاغ می‌کند، مدیریت بازار به مشکل خواهد خورد و در برخی موارد معامله باطل و ضرر غیر قابل جبرانی به فعالان صنعت وارد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امیرحسن سبحانی‌نژاد با بیان اینکه حضور صنعت فولاد در بورس کالا دستوری محسوب می‌شود، مطرح کرد: مدیریت درست و مناسب، زمانی به شکل بهینه محقق خواهد شد که حضور دولت در حد نظارت باشد نه سیاست‌گذار. زمانی که دولت در بورس قیمت‌های دستوری ابلاغ می‌کند، مدیریت بازار به مشکل خواهد خورد و در برخی موارد معامله باطل و ضرر غیر قابل جبرانی به فعالان صنعت وارد می‌شود.

وی با اشاره به بخشنامه‌های متنوع و مختلف دولت در فولاد، گفت: در شرایط فعلی، فعالان فولادی بلاتکلیف هستند که با کدام بخشنامه خود را سازگاری دهند، این در حالی است که اگر دولت، صرفاً نقش نظارتی خود را ایفا کند، بازار فولاد و بورس کالا به وضعیت درست و صحیح خود باز می‌گردند.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: در چنین شرایط نامساعد فولادی، صادرات محصولات این حوزه توانست سهم قابل توجهی از ارزآوری را به خود اختصاص دهد و باید تلاش برای حفظ بازار‌های صادراتی و دستیابی به بازار‌های جدید ادامه پیدا کند. البته این اقدام نیازمند تحقیقات و حضور جدی در بازار‌های جدید و منطقه‌ای است.

سبحانی‌نژاد در پایان اظهارداشت: در این راستا، جلوگیری از صادرات محصولات ابتدایی زنجیره فولاد باعث شد تولیدکنندگان سنگ آهن به جای تمرکز بر کار خود، وارد تولید فولاد خام شوند و این اتفاق، برهم خوردن تعادل بازار را در پی دارد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده