تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۳۰۳۱۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

هر شاغل فولاد خوزستان یک افسر ایمنی است

‌می‌متالز - پیش از هرچیز از تلاش‌های بی‌سابقه و بی‌نظیر صورت گرفته در تمام سطوح سازمان در مسیر توسعه ایمنی فولاد خوزستان تشکر و قدردانی می‌کنم. ایمنی در تعریف علمی یعنی میزان دوری از خط. این میزان با سنجه‌ها و شاخص‌هایی اندازه‌گیری می‌شود که هدف‌گذاری و پایش آن‌ها بر اساس سیستم شناسایی و ارزیابی ریسک تعیین می‌شود.

به گزارش می‌متالز، در ادامه گفت و گویی با داریوش دانیالی مدیر ایمنی فولاد خوزستان انجام شده که می‌خوانیم.

ماهیت صنعت حادثه‌خیز است

دستیابی به هدف حادثه صفر (Zero Accident) کاری بزرگ است که دستیابی به آن نیازمند تحقق پیش نیاز‌های متعددی است. شرکت‌های فولادساز بزرگ دنیا رسیدن به حادثه صفر (حوادث شدید و خیلی شدید) را برای سه سال آینده هدف‌گذاری کرده‌اند. در علم ایمنی برای دستیابی به حادثه صفر تحقق پنج شاخص ضروری است. اولین شاخص شاخص تفکر ایمن‌محور مدیریت است. دومین شاخص به محیط کار ایمن اشاره دارد. سومین شاخص شامل تجهیزات ایمن را نشانه رفته است. فرآیند‌های ایمن چهارمین شاخص است و پنجمین شاخص رفتار ایمن شاغلین است.

بر اساس مطالعات و تحقیق‌های صورت گرفته، رفتار غیرایمن شاغلین در حدود ۹۰ درصد از موارد زمینه‌ساز وقوع حادثه را تشکیل می‌دهند. بدان معنا که ضمن ایجاد شرایط ایمن، تمرکز بر روی عملکرد ایمن شاغلین نقش و تاثیر حداکثری را در جهت جلوگیری از وقوع حوادث دارد.

مهم‌ترین معیار‌های موثر بر مدیریت عملکرد ایمن شاغلین، مسیر جذب ایمن است. در این مرحله باید اطمینان حاصل شود که فرد از نظر ایمنی شرایط احراز شغل را داشته باشد. آموزش دادن به افرادی که از مسیر ایمن‌محوری جذب شده‌اند و تجهیز آن‌ها به لوازم حفاظت فردی از مراحل بعدی مدیریت عملکرد ایمن شاغلین است. مرحله تکمیلی نظارت و پایش عملکرد ایمنی توسط لایه‌های نظارتی ایمن (MLS) است. ذکر یک نکته در اینجا ضرورت دارد؛ استفاده از لوازم حفاظت فردی به تنهایی بازدارنده وقوع حوادث نیستند. ابزار کنترلی در مبحث کنترل عملیات در ایمنی شامل سه نوع است: ابزار‌های بازدارنده، ابزار‌های هشدار دهنده، ابزار‌های کاهش دهنده شدت حوادث. به عنوان مثال در حین کار در ارتفاع، استفاده از یراق ایمنی بازدارنده از سقوط است، محصور‌سازی دهانه روباز هشدار‌دهنده بوده و استفاده از کلاه ایمنی کاهش‌دهنده شدت حادثه در صورت سقوط است. اما کلاه ایمنی به تنهایی از سقوط جلوگیری نمی‌کند. لباس نسوز فولادسازی از پاشش مذاب جلوگیری نمی‌کند، اما در صورت پاشش مذاب شدت سوختگی ناشی از پاشش مذاب را کاهش می‌دهد.

مطابق قانون کار کارفرما موظف است لوازم حفاظت فردی متناسب با شغل در بازه‌های زمانی مشخص به کارکنان اختصاص دهد و نحوه‌ی استفاده از لوازم حفاظت فردی را به نفرات مربوطه آموزش دهد. بر استفاده از لوازم حفاظت فردی نظارت موثر داشته باشد. از طرف دیگر طبق قانون کار مجری کار نیز موظف به استفاده از لوازم حفاظت فردی و رعایت الزامات ایمنی در محیط کار هستند. کارفرما در قوانین کار شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که مستقیما به کارگر دستمزد پرداخت می‌کند. طبق این تعریف قانون کار، پیمانکاران فولاد خوزستان، کارفرمای نیروهایشان هستند و فولاد خوزستان صرفا کارفرمای کارکنان دائم و قراردادی است.

منبع: تابناک

عناوین برگزیده