به گزارش میمتالز، مهدی طغیانی نماینده اصفهان (ورزنه) و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان این که بحث راه آهن مربوط به یکی دو سال گذشته نیست، اظهار کرد: وضعیت فعلی راه آهن به عنوان یک شرکت دولتی میراث دههها ناکارآمدی و مدیریت غلط در بهره مندی از این دارایی عمومی و متعلق به همه است که متاسفانه در یکی دو سال اخیر هم روند آن معکوس نشده و عملکرد آن قابل دفاع نیست و همان روند قبلی کم و بیش در حال ادامه است.
وی با تاکید بر این که تمام برنامه ریزیهایی که در مورد راه آهن شده عملا ابتر مانده است، بیان کرد: قرار بود در برنامه ششم توسعه راه آهن به سهم بسیار بالاتری در حمل و نقل برسد و سهم راه آهن به ۲۰ درصد افزایش یابد و این در حالیست که درحال حاضر سهم راه آهن از ۱۲ درصدی که در ابتدای برنامه ششم بوده، کمتر شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که نقش آفرینی حمل و نقل ریلی در کشور بسیار کمتر شده است، افزود: حتی بارهایی که اصطلاحا ریل دوست هستند دوباره روی جاده آمده اند و این شرایط، استهلاک بالای جادههای ما و مصرف بسیار بالای سوخت و افزایش تلفات و خسارات مالی و جانی و زیست محیطی را به دنبال داشته است.
طغیانی با اشاره به سرعت بسیار پایین سیر بار در راه آهن، بیان کرد: حمل بار از بندرعباس تا تهران با ریل شاید حدود ۱۵ روز طول بینجامد در حالی که این بار روی جاده دو سه روز بیشتر طول نمیکشد و در این شرایط صاحبان بار هم جاده را ترجیح میدهند.
وی با تصریح بر ناکارآمدی مدیریت راه آهن بر موضوع سیر و حرکت و تنظیم ساز و کارهای ورود بخش خصوصی به حوزه ریل، خاطرنشان کرد: راه آهن در واگذاری امور به بخش خصوصی به نحوی عمل کرده است که بخش خصوصی از دولت (راه آهن) ذله شده است و فعالان بخش خصوصی ریلی به صراحت اظهار میکنند اگر از ابتدا میدانستیم قرار است راه آهن با ما چنین رفتاری داشته باشد اصلا وارد این حوزه نمیشدیم و سرمایه گذاری نمیکردیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این روند در دوره مدیریت اخیر راه آهن تغییری کرده است، تصریح کرد: روند هیچ تغییری نکرده است. ما از مرحوم قاسمی در این باره سوال کردیم و قرار بر تغییر بود و جلسات متعدد در کمیسیون داشتیم و تحقیق و تفحص از راه آهن گذاشتیم و معتقدیم راه آهن ما نیاز به خانه تکانی دارد.