تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۳۰۳۱۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن خراسان جنوبی و ظرفیت بالای توسعه معدنی

‌می‌متالز - خراسان جنوبی معدن سنگ‌های قیمتی و گرانبهای طبیعی است که روز‌های خوب سرمایه گذاری به ثروت افزایی و درآمدزایی استان کمک خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، خراسان جنوبی یکی از استان‌های قطب معدنی کشور است و خاک طلایی آن پر است از ظرفیت‌های معدنی که نیاز به سرمایه گذاری دارد.

خراسان جنوبی، به عنوان چهارمین استان معدنی کشور، ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن را در کشور به خود اختصاص داده است.

افزایش ۸۶ درصدی حجم سرمایه گذاری معدنی در خراسان جنوبی

حامد حسن‌نژاد، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به ایسنا گفت: سهم استان از کل معادن کشور شش درصد، تعداد اشتغال معادن کشور ۹ درصد و به لحاظ ذخیره قطعی معادن کشور ۱۳ درصد است.

وی با بیان اینکه ۴۹ گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در استان صادر شد که از نظر حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان می‌دهد، افزود: در این مدت ۱۵۳ پروانه اکتشاف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۵۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در استان ثبت شد که ۱۹۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد دارد.

حسن نژاد ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر صدور تعداد پروانه اکتشاف رتبه اول و از نظر صدور تعداد گواهی کشف رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سالانه ۳۴ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود که از این مقدار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از محل معادن برای فرآوری به سایر نقاط حمل می‌شود.

حسن نژاد ادامه داد: ۴۴ پروانه بهره‌برداری معدن با حجم سرمایه‌گذاری ۲۶۹ میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان سال گذشته در این استان صادر شد که نسبت به سال قبل‌تر از نظر حجم سرمایه‌گذاری ۸۶ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه این تعداد پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی ۱۴۲ میلیون و ۲۸ هزار تن، استخراج سالیانه ۵۶۳ هزار و ۷۳۷ تن و به وسعت ۲۲۴ کیلومتر مربع صادر شده است، بیان کرد: با صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری معدن برای ۴۱۶ نفر شغل ایجاد شده و سنگ‌های تزئینی، خاک‌های صنعتی، بنتونیت، طلا، مس، منگنز، آگات و تراورتن از مهمترین آنهاست.

دبیر شورای معادن خراسان جنوبی گفت: در مجموع صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری از نظر تعداد ۴۱۶ درصد، حجم سرمایه‌گذاری ۸۶ درصد و از نظر تعداد اشتغال ایجاد شده ۴۶ درصد رشد دارد.

وی افزود: خراسان جنوبی به عنوان یکی از پنج استان معدنی کشور دارای قابلیت‌های معدنی قابل توجهی بوده با ۷۲۷ معدن و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ هزار تن، رتبه دوازدهم کشور را در ذخیره قطعی معادن به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی؛ در پله نخست صدور پروانه‌های اکتشاف در سطح کشور

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در شورای معادن استان، گفت: استان از نظر صدور تعداد پروانه اکتشاف رتبه اول و از نظر صدور تعداد گواهی کشف رتبه دوم کشور را در سال گذشته کسب کرده است.

وی با اشاره به ورود خوب سرمایه گذاران در بخش معدن در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته ۴۴ پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شده و خراسان جنوبی در تمام شاخص‌های معدنی وضعیت بسیار خوبی در سطح کشور دارد.

عباس زاده با بیان اینکه مزیت برتر خراسان جنوبی در راستای توسعه اقتصادی، ظرفیت‌های بالای معدنی است، بیان کرد: باید در سال جاری مباحث مربوط به توسعه بخش معدن را به جد دنبال کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: شورای معادن به عنوان بازوی اجرایی هماهنگی‌های لازم برای توسعه استان در بخش معادن فعالیت دارد.

عباس‌زاده از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌های لازم استفاده و اقدامات مناسب و شایسته نیز انجام شود تا بتوانیم به جایگاه واقعی معادن در راستای رونق اقتصادی استان برسیم.

وی با بیان اینکه حرکت‌های خوبی در استفاده از ظرفیت‌های معدنی در راستای جهش اقتصادی استان آغاز شده، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در کشور بتوانیم فرصت‌های ناب و فوق العاده‌ای برای توسعه معادن استان داشته باشیم.

معاون استاندار تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های قانونی بودجه سال جاری استفاده کنیم تا علاوه بر بهره‌مندی بیشتر مردم از ظرفیت‌های معدنی، استان نیز به سمت رشد توسعه هدایت شود.

عباس‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های قانونی بودجه سال جاری نیز گفت: پرداخت سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن هر سه ماه یکبار با اولویت شهرستان‌های داری ظرفیت معدنی از جمله ظرفیت‌های قانونی بودجه امسال است که باید از این ظرفیت در جهت توسعه زیرساخت‌های‌ها و رفع آسیب‌های محیط زیستی استفاده کنیم.

وی افزود: براساس جز ۶ "بند الف" تبصره ۱۸ حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نیز تاکید شده پنج درصد از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به حساب استانی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارای استان‌های مربوط واریز شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده