تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۰۳۵۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس انجمن مس ایران:

نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در حوزه کاتد مس هستیم

‌می‌متالز - رییس انجمن مس ایران از لزوم سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در حوزه کاتد مس برای دستیابی به تولید یک میلیون تن از این محصول خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «بهرام شکوری» با اعلام این مطلب افزود: در صورت انجام این میزان سرمایه‌گذاری، در دهه‌ای که در آن واقع هستیم دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس میسر خواهد شد.

این مقام صنفی معتقد است که مس می‌تواند ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور به دنبال داشته باشد و حتی می‌توانیم سالیانه بیش از یک میلیون تن کاتد تولید کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: در این راستا همت بالایی را از سوی شرکت ملی مس شاهد هستیم و در کنار آن، بخش خصوصی نیز فعالیت خوبی را آغاز کرده است، به‌طوری که در تولید کاتد، سهم بخش خصوصی هر روز در حال افزایش است.

شکوری تاکید کرد: در راستای این سرمایه‌گذاری، نیاز است تا طراحی معادن بخش مس کشور تغییر کند، اندازه ماشین‌آلات مورد استفاده عوض شود و سنگ‌شکن‌ها نیز بر مبنای ماشین‌آلات یاد شده تغییر کنند که البته همراهی دولت را نیز می‌طلبد.

وی پیشنهاد کرد تا دولت با تخصیص بخشی از حقوق دولتی معادن، مالیات‌های اخذ شده از این بخش یا بهره‌های مالکانه، همچنین اجازه دادن به واحد‌ها برای صرف ارز‌های حاصل از صادرات به واردات ماشین آلات، به توسعه هرچه بیشتر صنعت مس کشور کمک کند.

رییس انجمن مس ایران خاطرنشان‌کرد: امروز شرکت ملی مس سهم بالایی در توسعه این صنعت در کشور دارد، با این حال بخش خصوصی نیز در تلاش برای کسب سهم بیشتر در این توسعه است و به‌زودی یک واحد ۶ هزار تنی و یک واحد چهار هزار تنی به بهره‌برداری خواهند رسید و راه‌اندازی معدن بسیار غنی «سیاستراگی» در سیستان و بلوچستان که در راستای تولید کاتد مس فعالیت خواهد کرد، نویدبخش آینده‌ای خوب در این صنعت است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده