تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۳۰۳۵۴۵
سرویس خبر : اجتماعی
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

توسعه سرمایه انسانی با ایجاد «فرهنگ مطالعه» ایجاد می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه توسعه سرمایه انسانی جز با ایجاد فرهنگ مطالعه اصلاح نمی‌شود، گفت: باید ذی‌نفعان را یادگیرنده تربیت و زمینه توسعه سرمایه انسانی را فراهم کنیم.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در حاشیه بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه مساله کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه یک مقوله بنیادی است، گفت: در ابتدا وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم این مقوله باید برای همه جامعه از شهروندان تا مدیران به‌اصطلاح جا بیفتد، اما به‌نظر می‌رسد، چنین نگاهی وجود ندارد و نگاه‌ها به مقوله نشر نیز همان نگاهی است که به سایر حوزه‌ها و مسائل وجود دارد.

وی افزود: این درحالی است که رهبری نگاه بنیادی به مقوله کتاب و کتابخوانی دارد، هم خودشان و هم خانواده‌شان برای این حوزه وقت می‌گذارند به‌طوری که شاهد بودیم ایشان نصف روز برای نمایشگاه وقت می‌گذارند که بسیار ارزشمند است.

طیب‌نیا با بیان اینکه مساله اصلی در حوزه مطالعه، نگاه بنیادی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حتی مطالعه است، ادامه داد: این موضوع در ابتدا باید برای همه شهروندان جا بیفتد که مطالعه و کتابخوانی چه فایده‌ای دارد. معتقدم که این موضوع باید تبیین شود، اگر این فرهنگ برای همه، می‌توانیم به کتابخوانی در نگاه سازمانی بپردازیم.

وی تاکید کرد: باید این فرهنگ ایجاد شود که کتابخوانی به افراد کمک می‌کند، امروزشان با دیروزشان یکی نباشد، اگر کتابخوانی را در برنامه روزانه قرار دهیم، به‌واسطه این مطالعه فرصت‌های تقویت تفکر و تحول برای افراد مختلف نیز فراهم می‌شود.

طیب‌نیا با طرح این موضوع که بهترین تفریح کتابخوانی است، گفت: اگر با کتاب انس بگیریم متوجه می‌شویم در دنیای شلوغ امروز و درگیری با مسائل مختلف در هر سطح شهروندی، اگر چند دقیقه‌ای با کتاب مانوس شویم، فرصتی فراهم می‌شود که از زندگی شلوغ امروزی فاصله بگیریم و به روح و روان خود استراحت بدهیم.

به گفته وی، امروز در یک سازمان، مسائلی مثل توسعه متوازن و سازمان‌های یادگیرنده اهمیت دارند، در بحث توسعه متوازن در حوزه‌های مختلف مثل نیروگاه، حمل و نقل، انرژی و ... سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما باز هم یک پای توسعه متوازن لنگ است؛ یعنی توسعه سرمایه انسانی.

طیب‌نیا با بیان اینکه توسعه سرمایه انسانی جز با ایجاد فرهنگ مطالعه اصلاح نمی‌شود، گفت: باید ذی‌نفعان را یادگیرنده تربیت کنیم و زمینه توسعه سرمایه انسانی را فراهم کنیم، فرهنگ یادگیری باید در جامعه بیرونی جا بیفتد، مسوولیتی در سازمان‌ها وجود دارد که در گسترش این فرهنگ نقش موثری ایفا کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه باید فرهنگ یادگیری و کتابخوانی همچنین توسعه فکری و سرمایه انسانی در جامعه ترویج شود، عنوان کرد: اگر این فرهنگ توسعه پیدا کرد، بخش‌های مختلف جامعه از ثمرات آن بهره‌مند می‌شوند؛ البته نمی‌توان همه صنایع را مجبور کرد در این حوزه فعالیت کنند، مگر اینکه به این مساله برسند.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش بر ضرورت ترویج مطالعه تاکید کرد و درباره لزوم اختصاص یک درصد بودجه سازمان‌ها و نهاد‌ها به موضوع فرهنگ، گفت: فرهنگ کتابخوانی باید در میان مسوولان کشور جا بیفتد، مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال یک شعار انتخاب می‌کنند، پس از آن همه در سخنرانی‌هایشان از این شعار می‌گویند، اما نمی‌بینیم که به صورت فرهنگ یا اتفاق جامع ادامه پیدا کند؛ زیرا این شعار به فرهنگ تبدیل نمی‌شود.

طیب‌نیا یادآور شد: البته می‌توان با حمایت موردی، تکلیف قانونی اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها را عملیاتی کرد، اما تا وقتی که اهمیت و ضرورت این موضوع برای مدیر و مسوول، فرهنگ‌سازی نشود، اتفاقی رخ نمی‌دهد، زمانی که فرهنگ سازمانی اصلاح شد، بهره‌وری ارتقا پیدا می‌کند و سازمان برای مقوله فرهنگ، نه یک درصد، بلکه بیش از ۱۰ درصد هم حاضر است هزینه کند؛ زیرا نتایج این میزان حمایت برای آن‌ها، بهره بیشتری دارد.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده