تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۳۰۳۵۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

انتقاد کارگران فولاد قزوین از عدم ثبت عناوین شغلی خود به عنوان سخت و زیان‌آور

‌می‌متالز - کارگران شرکت فولاد قزوین از ثبت عناوین شغلی غیرواقعی در لیست بیمه‌ای خود انتقاد کردند.

به گزارش می‌متالز، یک منبع کارگری در تاکستان گفت: شرکت فولاد قزوین تاکستان که در زمینه تولید انواع میلگرد فعالیت دارد، حدود ۲۰۰ کارگر دارد که در شرایط سخت و زیان‌آور مشغول کارند.

وی افزود: باتوجه به ماهیت فعالیت شرکت فولاد قزوین و نیز شرایط آلودگی محیط کار، تمامی کارگران فنی این واحد مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند.

این کارگر گفت: طبق تحقیقاتی که از اداره کار و تامین اجتماعی انجام شده است کارفرما در درج عناوین شغلی کارگرانی که به عنوان مثال در واحد تراشکاری، فنی و… مشغول کار بوده‌اند، عناوین دیگری مانند «کارگر ساده»، کارگر خدمات» یا «کارگر ماشین کار یک» بکار برده است.

وی تاکید کرد: بیشتر کارگران هم‌اکنون با روزی ۱۲ ساعت کار در بخش‌های مختلف کارخانه ودر مقابل کوره‌های ذوب در دمای ۱۵۰۰ درجه کار می‌کنند و از نظر نوع و شرایط شغلی مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

این کارگران مدعی هستند: طبق اسناد بیمه‌ای عنوان شغلی برخی از آن‌ها از شمول مشاغل سخت و زیان‌آور خارج شده و این نگرانی وجود دارد که درصورت اصلاح نشدن این عناوین، امکان بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها در آینده وجود نداشته باشد. به عنوان نمونه «کارگر فنی یک» در این واحد صنعتی مشمول قانون سخت وزیان آور است، اما این عنوان در لیست بیمه‌ای برخی کارگران عمدا ویا سهوا «کارگر یک فنی» درج شده بنابر این اداره کار وتامین اجتماعی به بهانه این جابجایی جزئی از پذیرش آن خوداری می‌کند.

این کارگر شرکت فولاد قزوین با بیان اینکه نگران درج عناوین شغلی غیرواقعی در پرونده‌های بیمه‌ای خود هستیم، افزود: از چندین ماه پیش بجز کارگران بخش تولید مابقی کارگرانی که مشمول بازنشستگی با قانون سخت وزیان‌آور هستند با مشکل درج غیر واقعی عناوین شغلی روبرو وبلاتکلیف شده‌اند.

وی همچنین از نبود آگاهی صنفی در میان کارگران بیمه شده به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این اتفاق یاد کرد و افزود: بی‌اطلاعی صنفی باعث می‌شود تا کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان‌آور دیگر توان جسمی و روحی ماندن در محیط کار را ندارد، به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

به گفته این کارگر، براساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده