تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۳۰۳۶۱۵
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو در دیدار با واحد‌های صنعتی:

صنایع احداث نیروگاه‌های خود را سرعت دهند

‌می‌متالز - وزیر نیرو از پیشرفت احداث ۵۶۰۰ مگاوات نیروگاه اختصاصی صنایع خبر داد و گفت: نخستین واحد جدید نیروگاه کلاس F فولاد مبارکه به زودی و پس از آن واحد دوم این نیروگاه و همچنین نیروگاه‌های لامرد و آلومینیوم المهدی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر محرابیان صبح امروز در آستانه ورود به دوره اوج بار مصرف تابستان ۱۴۰۲ در جلسه مشترک با نمایندگان واحد‌های صنعتی، تامین برق پایدار صنایع بزرگ در دوره گرم سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به شروع فصل گرما ضرورت دارد هماهنگی‌های لازم برای تامین حداکثر برق و انرژی با مدیران واحد‌های صنعتی بزرگ کشور صورت گیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مهم‌ترین رکن تولید در هر کشور تامین انرژی است، افزود: در ایران عمده صنایع متکی بر مصرف انرژی هستند و عمده رشد و ارزش افزوده بخش صنعت مربوط به صنایعی است که مصارف بالایی از انرژی دارند.

وی تاکید کرد: سیاست‌های تامین انرژی در طول ادوار گذشته و در برخی از بخش‌ها باعث شده است ما مصارف غیراستانداردی را در صنایع داشته باشیم که به مرور شاهد استانداردسازی مصرف در بخش برق کشور با نوسازی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و ابزار مدیریت مصرف هستیم.

وی با بیان اینکه در ماه ژوئن و جولای سال گذشته میلادی به ترتیب ۳۴ و ۶۴ درصد با رشد تولید فولاد کشور روبرو شدیم، افزود: علت اصلی این مسئله کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی و تزریق برق به بخش صنعت کشور بود و در کنار آن ظرفیت‌های جدید وارد مدار شد.

محرابیان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، بخش اداری بالغ بر ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف مستقیم داشت و بالغ بر ۴۰۰ مگاوات نیز از طریق مولد‌های خود به شبکه کمک کرد. مجموع این کاهش‌ها به علاوه افزایش ظرفیت در سال گذشته تقدیم به بخش تولید و صنعت کشور شد.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی و پیشبرد ۱۴۰ اقدام برای گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۲، اظهار کرد: در کنار این روش‌ها، تجربیات جدیدی به برنامه سال‌جاری اضافه شد تا مدیریت مصرف برای تابستان ۱۴۰۲ به خوبی انجام شود.

محرابیان با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه‌های خودتامین برای صنایع کشور، ادامه داد: برنامه‌ریزی شد تا صنایع بتوانند خودشان نیروگاه احداث کنند، البته این امر باید با توجیه اقتصاد قابل توجه همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در گام نخست توافق‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت منعقد شد و در گام بعدی این موضوع به قانون تبدیل شد که در یک کارگروه مشترک ۱۵ هزار مگاوات توافق‌نامه بین وزارت نیرو و صنایع به امضا رسید، ساختگاه‌های ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تعیین شد و مقدمات کار انجام و مجوز‌های لازم یا صادر شده یا در مراحل صدور است.

محرابیان با بیان اینکه عملیات اجرایی ۵۶۰۰ مگاوات احداث نیروگاه‌های صنایع آغاز شده است، افزود: درهمین زمان کوتاه دو واحد شامل واحد گاز ۳ و ۴ نیروگاه سمنان به بهره‌برداری رسید و در ادامه نیز تعداد قابل توجهی نیروگاه در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد که از پیشرفت ۹۵ درصد تا پایین‌تر را شامل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد نخستین واحد جدید نیروگاه کلاس F فولاد مبارکه به زودی و در ادامه واحد دوم آن و سپس نیروگاه‌های لامرد و آلومینیوم المهدی به مرحله بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو در توضیح توجیه اقتصادی پیشبرد این امر بیان کرد: امروز قیمت تمام شده برق یک نیروگاه به نرخ ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تمام می‌شود، این در حالی است که صنایع، برق را از شبکه به نرخ سال گذشته بیش از ۶۰۰ تومان دریافت می‌کنند در چنین شرایطی تولید برق توسط صنایع از توجیه اقتصادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از صنایع درخواست داریم ساخت نیروگاه‌ها را سرعت بخشند، گفت: صنایعی که در حال بهره‌برداری از نیروگاه‌های خود هستند به هیچ عنوان مشمول مدیریت مصرف نخواهند شد و تمام برق تولیدی متعلق به خود آن‌ها خواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال‌جاری، چارچوب برنامه برای صنایع کوچک و صنایع واقع در شهرک‌ها همان برنامه سال گذشته است، اضافه کرد: در پیک تابستان امسال هیچگونه محدودیتی برای صنایع کوچک اعمال نمی‌شود، اما در صنایع واقع در شهرک‌ها و مشابه این‌ها در خارج از شهرک‌ها درخواست شده فقط یک نصفه روز تعطیلات خود را در ایام هفته لحاظ کنند.

وی توضیح داد: به این معنا که به جای جمعه روز‌های دیگر هفته را که ثابت نیز است و شامل ساعات بعداز ظهر می‌شود را تعطیل کنند، در چنین شرایطی حتی از صبح تا ظهر نیز می‌توانند فرآیند تولید خود را ادامه دهند.

محرابیان در خصوص حدود ۴۰۰ واحد بزرگ صنعتی که انشعابات این واحد‌ها در بخش برق‌های منطقه‌ای تامین شده است، گفت: برای این واحد‌ها پلتفرم کلی همان پلتفرم سال ۱۴۰۱ است. البته بخشی از برنامه سال گذشته اجرا شد، بخشی از آن نیز حتی اجرا نشد و پیش از آن تامین انرژی شد.

وی در این باره توضیح داد: به هر میزان که بتوانیم در طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی با کاهش مصرف خانگی روبرو شویم همان میزان برق به صنایع بزرگ تقدیم می‌شود؛ البته این به صورت اختیاری است، هر واحد می‌تواند از طریق بورس تقاضای خود را اعلام کند و در این صورت این امکان وجود دارد انرژی مورد نیاز واحد صنعتی در ساعت‌هایی که مشمول مدیریت مصرف می‌شود، تامین شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تا انرژی مورد نیاز صنایع تامین شود، اظهار کرد: از واحد‌های صنعتی بزرگ درخواست داریم برنامه تولید را به نحوی تنظیم کنند که میزان دریافت انرژی در ساعات پیک مصرف کاهش یابد. صنایع بزرگ حتی در ساعات اوج و غیر اوج نیز می‌توانند در صورتی که مدیریت مصرف موجب محدودیت در تولید آن‌ها می‌شود، از طریق طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی تاکید کرد: به هر میزان که صرفه‌جویی در بخش خانگی رخ دهد این انرژی به بخش تولید منتقل می‌شود؛ به عبارت دیگر از بخش غیرمولد به بخش مولد کمک می‌شود، در بخش خانگی رفاه تامین می‌شود و کاهش مصرف از بخش مازاد خواهد بود.

وزیر نیرو از هر یک از صنایع که در نقاط مختلف کشور قرار دارند خواست در اطلاع‌رسانی و تشویق مشترکان خانگی برای پیوستن در طرح پاداش صرفه‌جویی فعالانه حرکت کنند تا میزان صرفه‌جویی رخ داده به بخش صنعت، به عنوان ژنرال‌های تولید و اسکلت اقتصاد و تولید کشور تزریق شود.

وی در ادامه یادآور شد: وزارت نفت بر اساس تصمیم اتخاذ شده در فصل سرد سال همین طرح را اجرایی خواهد کرد؛ این طرح پیش قراول مدیریت مصرف در کشور است.

وی بیان کرد: صنایع وارد میدان شوند تا ریل مصرف انرژی کشور را با یک روش پیشرفته، علمی و اختیاری تغییر دهیم به طوری‌که ریل مصرف از مصارف مازاد و مصارفی که به تولید و رفاه کمک نمی‌کنند به بخش مصرف در بخش مولد تغییر یابد؛ مصرف مازاد در واحد‌های غیرمولد فقط موجب آلودگی محیط زیست می‌شود.

محرابیان در همین رابطه ادامه داد: با پیشبرد این فرآیند سه برنده خواهیم داشت که سه ضلع مثلث شامل تولید که انرژی بیشتری می‌گیرد، مصرف خانگی که پاداش می‌گیرد و دولت که مسئولیت تامین انرژی را در هرکشوری دارد، می‌شود.

وی با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت امسال شاهد رشد قابل توجه تولید نسبت به فروردین ۱۴۰۱ هستیم، افزود: در مقایسه با فروردین سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۸ درصد رشد تولید را شاهدیم که البته در صنایع انرژی‌بر رشد تولید بیش از این است؛ به طوری که در فولاد بالغ بر ۱۱ درصد است و این امر در اردیبهشت نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تقریبا در بخش صنعت کشور حدود ۲.۷ میلیارد مترمکعب مصرف آب وجود دارد، گفت: با قانونی که امسال مصوب شد، امکان تامین معادل همین میزان آب اضافه بر آب صنعت با بهره‌گیری از آب‌های غیرمتعارف، روش‌های بازچرخانی و ... فراهم شده است.

محرابیان تاکید کرد: باید به نحوی حرکت کرد که در کنار افزایش تولید، تورم کاهش یابد؛ امسال هر نوع درج اطلاعات نادرست در کدال بورس پیگیری می‌شود. سال گذشته نمونه‌های دقیقی کشف و تذکرات لازم ارائه شد، امسال نیز در دولت تاکید شده است که چنانچه واحدی به بهانه تامین انرژی یادداشت‌های منفی را وارد کدال خود کند مورد پیگیری قرار گرفته و در صورتی که اطلاعات نادرست باشد، بر اساس قانون برخورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده