تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۳۰۳۶۹۱
سرویس خبر : انرژی

ژاپنی‌ها چگونه پایداری شبکه برق خود را تامین می‌کنند؟

‌می‌متالز - کشور ژاپن به‌عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان، از جمله کشور‌هایی است که تا پیش از فاجعه اتمی فوکوشیما در سال۲۰۱۱ میلادی بیش از ۳۰درصد برق خود را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کرد؛ کشوری که به دنبال فاجعه مورد اشاره با عرضه ناچیز برق رو به رو شد و مشکلات فراوانی را در ۱۲ سال گذشته در این حوزه تجربه کرده است.

به گزارش می‌متالز، وب‌سایت تخصصی «asiafundmanagers»، در گزارشی با اشاره به اینکه پس از گذشت سال‌ها از نابود شدن نیروگاه اتمی فوکوشیما در جریان سونامی، ژاپنی‌ها هنوز نتوانسته‌اند بر مشکل تامین برق مورد نیاز خود به‌صورت کامل غلبه کنند، نوشت: فرسودگی نیروگاه‌های حرارتی در کنار وابستگی شدید به واردات نفت و افزایش جهانی قیمت انرژی از جمله مشکلات بزرگ ژاپن برای تامین برق در حال حاضر است.

بر اساس اطلاعات مورد اشاره در این گزارش اکنون و پس از یک دهه تجربه محدودیت‌های شدید برقی، سیاست انرژی در کشور ژاپن در حال تغییر اساسی است و دولتمردان این کشور قصد دارند تا ضمن راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های از رده خارج‌شده هسته‌ای از طریق افزایش طول عمر راکتور‌ها همچنین راکتور‌های هسته‌ای نسل جدید را راه‌اندازی کنند.

از این سیاست در کشور ژاپن به‌عنوان شروعی تازه برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای تولید انرژی برق یاد می‌شود که هدف اصلی آن حفظ پایداری شبکه برق کشور و مقابله با افزایش جهانی قیمت انرژی و سوخت است. در همین رابطه در ماه ژوئیه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به مسوولان مربوطه دستور داد تا مقدمات بهره‌برداری از ۹ راکتور هسته‌ای جدید که معادل ۱۰درصد از کل حجم مصرفی برق این کشور را تامین خواهد کرد، فراهم کنند.

دستور نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر توسعه راکتور‌های هسته‌ای در حالی مطرح شد که تجربه فاجعه فوکوشیما و خسارت‌های برآمده از نابودی تاسیسات هسته‌ای در این کشور همچنان به‌عنوان یک موضوع پرتنش در میان افکار عمومی مطرح است. با این حال به نظر می‌رسد به واسطه محدودیت‌های برقی ۱۲سال گذشته احساسات عمومی نیز به نفع راه‌اندازی مجدد راکتور‌های هسته‌ای این کشور تغییر کرده است. به‌صورت کلی ژاپن بنا دارد تا ۲۰۳۰میلادی میزان تولید برق این کشور از طریق انرژی هسته‌ای را که تا پیش از سال۲۰۱۱ به ۳۰درصد رسیده بود به ۲۰ تا ۲۲ درصد برساند.

در همین رابطه و در اجلاس گروه۲۰ که سال۲۰۲۲ میلادی برگزار شد، یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر تجارت و صنعت ژاپن ضمن اشاره به بحران جهانی در حوزه انرژی و افزایش قیمت سوخت، از انرژی هسته‌ای به‌عنوان راهکاری برای تضمین امنیت انرژی در کشور ژاپن یاد کرد.

ژاپنی‌ها همچنین در پی این هستند تا جدا از توسعه راکتور‌های هسته‌ای سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز در سبد تامین برق کشورشان افزایش دهند و از این طریق از میزان وابستگی خود به نیروگاه‌های حرارتی بکاهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده