تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۳۰۳۶۹۲
سرویس خبر : انرژی

۲۰درصد برق تهران توسط ادارات مصرف می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت: کشاورزان اگر پنج ساعت در روز از چاه خود استفاده نکنند مصرف برق آن روز آنان رایگان خواهد بود. پاداش صرفه‌جویی بخش خانگی هم از پنج برابر سال گذشته به ۲۰برابر افزایش پیدا کرده است. به گزارش «ایسنا» کامبیز ناظریان با بیان اینکه مردادماه سال گذشته پیک مصرف برق در یک رکورد تاریخی به ۷۰ هزارمگاوات رسید، گفت: پیش‌بینی امسال برای پیک مصرف برق ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات است.

به گزارش می‌متالز، ناظریان در ادامه گفت: در سال۱۴۰۱ بیش از ۳۲۰میلیارد کیلووات ساعت برق به مشترکان سراسر کشور تحویل و با وجود ناترازی ۲۵درصدی، تابستان بدون خاموشی سپری شد. این در حالی است که تابستان۱۴۰۰ ما با خاموشی‌های گسترده‌ای در کشور مواجه شدیم.

برای نخستین‌بار مصرف برق خانگی کاهشی شد

وی در ادامه به برنامه‌های وزارت نیرو در حوزه صنعت برق اشاره و اعلام کرد: ما در حوزه تولید و تامین برق با یک عقب‌ماندگی سنواتی مواجه هستیم؛ به همین دلیل وزارت نیرو طی یک برنامه اساسی چهارساله قصد دارد ۴۰هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور اضافه کند که از این میزان ۱۵ هزار مگاوات سهم نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر، ۱۰ هزار مگاوات صنایع و پنج هزار مگاوات هم مربوط به ارتقای نیروگاه‌هاست. وی ادامه داد: رویکرد دیگر وزارت نیرو بحث کنترل شدت مصرف انرژی است. ما یکی از کشور‌هایی هستیم که در حوزه شدت مصرف انرژی نسبت به نرم دنیا شرایط مناسبی نداریم؛ بنابراین بحث کنترل آن موضوع بسیار مهمی است. ناظریان به رکورد‌های مهم صنعت برق در سال ۱۴۰۱ اشاره و اعلام کرد: سال گذشته با مشارکت مردم برای نخستین‌بار در فصل تابستان شاهد کاهش ۵/ ۴درصدی مصرف برق بخش خانگی بودیم. این موضوع نقش بسیار موثری در پایداری شبکه داشت. همچنین نزدیک به ۶هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی پیک ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاواتی در تابستان امسال و ناترازی که با وجود اقدامات خوب همچنان شاهد آن هستیم؛ باید برنامه‌ریزی دقیقی برای پوشش آن داشته باشیم. بر همین اساس وزارت نیرو امسال ۱۴۰ برنامه برای گذر موفق از تابستان در نظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه بین ۱۵ تا ۲۰درصد برق تهران یعنی حدود هزار مگاوات توسط ادارات مصرف می‌شود، گفت: امسال در مدیریت مصرف نقش پررنگی برای ادارات در نظر گرفته شده است. طبق مصوبه هیات وزیران، همه ادارات، سازمان‌ها و مراکز نظامی باید نسبت به سال گذشته ۳۰درصد کاهش مصرف داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده