تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۳۰۳۹۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قادری:

تعیین یک عدد ثابت برای نرخ ارز اقدام منطقی نیست

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین یک عدد ثابت برای نرخ ارز اقدام منطقی نیست.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری، با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور، پیرو لغو مصوبه هیات وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی توسط بانک مرکزی، گفت: براساس احکام قانون برنامه ششم توسعه و سایر قوانین، نرخ ارز، نرخ ارز شناور مدیریت شده است.

وی با بیان اینکه اعلام نرخ ثابت ارزی توسط دولت در جریان مصوبه اخیر منطقی نیست، تاکید کرد: دولت می‌تواند یک محدوده را اعلام و در آن محدوده از نرخ ارز حمایت کند و آن محدوده نرخ ارز هم باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین از سویی ما نباید شاهد بی ثباتی، تغییرات مکرر و رهاسازی و آزادسازی ارزی باشیم چراکه این اقدام، اقدام کاملا غلطی است و از سویی دیگر تثبیت نرخ ارز هم در دفاع از یک نرخ ثابت و مشخص، اقدام درست و منطقی نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید یک محدوده ارزی را در اقدامات خود مشخص کند، ادامه داد: این محدوده ارزی باید قابل دفاع باشد تا بتوان ارز مورد نیاز را تامین کرد و از سویی دیگر با در نظر گرفتن این رویکرد، فعالان اقتصادی بتوانند بر مبنای این محدوده تصمیم گیری کنند و سفارشات خودشان را برای خرید مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات به درستی برنامه ریزی کنند.

قادری با بیان اینکه تعیین یک عدد ثابت برای نرخ ارز اقدام منطقی نیست، بیان کرد: همچنین رهاسازی نرخ ارز نیز کاری منطقی نیست بنابراین دولت باید یک محدوده و دامنه را برای نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها تعیین کند. از این رو بنده معتقدم نبود دامنه و محدوده لازم در مصوبه اخیر دولت باعث شد تا این مصوبه مغایر قانون قلمداد شود. اصرار دولت بر روی یک نرخ باعث شد این مصوبه از سوی مجلس لغو شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده