تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۳۰۳۹۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت ایران و عربستان در نقطه صفر

‌می‌متالز - تجارت ایران و عربستان در سال ۲۰۰۶ در بیشترین میزان خود بود و به ۸۵۱میلیون دلار می‌رسید. بعد از سال ۲۰۱۵ که تجارت دو کشور به ۳۳۰میلیون دلار رسیده بود، مبادلات دو کشور تقریبا قطع بوده است.

به گزارش می‌متالز، نکته حائز اهمیت این است که تراز تجاری دو کشور در بیشتر سال‌ها به طرف ایران مثبت بوده است؛ یعنی صادرکنندگان ایرانی توانسته اند صادرات بیشتری را نسبت به واردات از عربستان رقم بزنند و این نسبت در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۴ مشهودتر است. همچنین در سال ۱۴۰۱، ۳۱‌هزار تن کالا به ارزش ۷/ ۱۴میلیون دلار به عربستان صادر شده است.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با تشریح مراودات تجاری ایران و عربستان طی سال‌های اخیر، از تهیه گزارشی جامع در این زمینه توسط این مرکز برای بهره برداری فعالان اقتصادی و متولیان دیپلماسی اقتصادی خبر داد.

به گزارش مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، مستوفی با اشاره به اینکه در گزارش مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، اطلاعات مربوط به صادرات و واردات از منظر ارزش، حجم تجارت و تراز تجاری و همچنین پنج‌کالای برتر صادراتی و وارداتی براساس دسته بندی مرکز آمار این کشور آورده شده است، گفت: عربستان در سال‎های اخیر تغییرات زیادی در چارچوب نهادی سیاست تجاری خود ایجاد کرده است. اداره تجارت خارجی (GAFT) عربستان در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و مسوولیت‌های مربوط به تجارت خارجی آن کشور را برعهده دارد. ضمن آنکه باید توجه کرد اهداف سیاست تجاری عربستان‌سعودی در راستای چشم انداز ۲۰۳۰ تعریف شده اند. او افزود: براساس تحقیقات انجام‌شده و طبق آمار منتشرشده توسط بانک جهانی، صادرات کالا و خدمات عربستان در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۸/ ۲۸۹میلیارد دلار و واردات آن ۹/ ۲۰۲میلیارد دلار بوده است.

حجم کل تجارت این کشور در این سال برابر با ۷/ ۴۹۲میلیارد دلار و تراز تجاری آن مثبت و ۹/ ۸۶میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین اقلام صادراتی عربستان سعودی نفت خام (۱۳۸ میلیارد دلار)، نفت تصفیه‌شده (۹/ ۳۵میلیارد دلار)، پلیمر‌های اتیلن (۵/ ۱۲میلیارد دلار)، پلیمر‌های پروپیلن (۱۳/ ۷میلیارد دلار) و الکل‌های غیرحلقوی (۳۹/ ۵میلیارد دلار) بوده است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی نیز کشور‌های چین، هند، کره جنوبی و امارات متحده عربی بوده‌اند.

مستوفی درباره واردات این کشور توضیح داد: داده‌های آماری نشان می‌دهد که بیشترین واردات عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ شامل خودرو (۱/ ۱۲میلیارد دلار)، نفت تصفیه‌شده (۴۳/ ۷میلیارد دلار)، تجهیزات پخش (رسانه) (۲۹/ ۴میلیارد دلار)، طلا (۶۵/ ۳میلیارد دلار) و دارو‌های بسته بندی‌شده (۱۳/ ۳میلیارد دلار) بوده و چین، امارات متحده عربی، ایالات‌متحده، هند و آلمان بیشترین صادرات را به عربستان در سال ۲۰۲۱ داشته اند. براساس اطلاعات بانک مرکزی عربستان در ۲۱طبقه کالایی، رده‌های «ماشین آلات، وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزا و قطعات آن»، «انواع وسایل نقلیه»، «محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته به آن» و «فلزات معمولی و مصنوعات آن» بیشترین سهم را در واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده اند. گزارش کامل تجارت خارجی عربستان فردا در صفحه ۵ روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده