تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۳۰۴۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترازوی سنگین وام در ترازنامه این شرکت‎ها / تمایزی به سختی «فولاد»

می متالز - شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد فضا سودآوری را به دلیل تحمل هزینه‎های مالی سنگین، تنگ کرده است. اما برخی شرکت‎ها از تسهیلات دریافتی نهایت استفاده را برده اند و آن را در مسیر صحیح به کار گرفته‎اند.
ترازوی سنگین وام در ترازنامه این شرکت‎ها / تمایزی به سختی «فولاد»

به گزارش می متالز، یکی از محل‎های تامین سرمایه در گردش و نقدینگی، تسهیلات بانکی است که در شرایطی رکود اقتصادی، این موضوع به پاشنه آشیل شرکت‎ها تبدیل می‎شود. زمانی که شرکت‎ها نمی‎توانند از پس تسهیلات دریافتی برآیند، هزینه مالی چنان در صورت‎های مالی رشد و خودنمایی می‎کند که سود را به زانو درمی‎آورد.

بر طبق آخرین صورت‎های مالی منتشر شده، شرکت‎های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران در مجموع بالغ بر 90800 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‎اند.

در این میان، «فولاد» با دریافت 5486 میلیارد تومان، بیشترین تسهیلات را در سمت چپ ترازنامه خود می‎بینید. دو قلوهای خودروساز نیز در رتبه دوم و سوم ایستاده‌اند و در مجموع بیش از 9570 میلیارد تومان از سوی سیستم بانکی کمک دریافت کرده‎اند.

یکی از نسبت‎هایی که می‎توان بزرگی و قدرت هزینه‎های ناشی از دریافت تسهیلات را اندازه‎گیری کرد، نسبت بار مالی وام است. به عبارت بهتر، سنگینی وزنه وام در ترازنامه سنجیده می‎شود.

بر این اساس، «سمایه» بیشترین نسبت بار مالی وام را دارد و به شدت هزینه‎های مالی در صورت‎های مالی سنگینی می‎کند و نفس درآمدها را گرفته است.

پس از این بانک، نمادهای «کرمان» و «فسلیر» بیشترین نسبت بار مالی وام را دارند.

همانطور که در این دو تصویر ملاحظه می‎کنند، صرفا دریافت تسهیلات سنگین، بار مالی وام را بالا نمی‎برد و برخی شرکت‎ها همچون «فولاد» استفاده بهینه و کارا از این موضوع کرده اند و با سودسازی، مجال خودنمایی به هزینه مالی ندادند.

در مجموع، در شرایطی که چرخ تولید به کندی می‎چرخد و دخل و خرجی شرکت‎ها با هم هم‎خوانی ندارد، استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ‎های سود بالا چندان توجیه اقتصادی ندارد و شرکت‎ها باید برای تامین سرمایه در گردش به سراغ منابع دیگر بروند و راهکارهای دیگری را برگزینند. 

در چنین شرایطی نقش شرکت‎های تأمین سرمایه و لیزینگ بیش از پیش نمود پیدا می‎کند و باید نقش پررنگی‎تری برای این گروه از شرکت‎ها قائل شد.

عناوین برگزیده