تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۱
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۰۴۱۰۰
سرویس خبر : محیط زیست

افزایش بی‌رویه معادن در اصفهان، زیستگاه‌های حیات وحش را متأثر می‌کند

‌می‌متالز - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در سطح استان بیش از هزار معدن وجود دارد که سلامت محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزایش بی‌رویه آن‌ها زیستگاه‌های حیات وحش را متاثر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به افزایش سرعت انقراض تنوع زیستی نسبت به ۲۰۰ سال گذشته در برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری، اظهار داشت: دانشمندان معتقدند تنوع زیستی ارزشمندترین دارایی کره زمین است، چرا که ضامن حیات و تنوع بخشی در گونه‌های گیاهی و جانوری است.

وی ارزش خدماتی که تنوع زیستی به بشر ارائه می‌دهد را حدود ۱۲۵ تا ۱۴۵ تریلیون دلار در سال دانست و گفت: کشور ما جزو ۵ کشور اول دنیا از نظر تنوع زیستی است.

اکبری با اشاره به وجود گونه‌های منحصر بفرد (اندمیک) ارزشمند در ایران است افزود: مهم‌ترین چالش‌های جهانی محیط زیست، شامل: تنش و محدودیت آبی، تغییرات اقلیمی و برداشت از منابع هستند و در این بین تغییرات اقلیمی نقش به‌سزایی دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: مهم‌ترین دلیل تغییرات اقلیمی، استفاده ناصحیح انسان از منابع و عدم توجه به اصول پایداری و آمایش سرزمین است.

وی ادامه داد: پیش از این ۴ فصل داشتیم، اما در حال حاضر به ۲ فصل در سال رسیده‌ایم که تبعات زیادی برای اکوسیستم و انسان دارد، به‌طور کلی، هر موجودی که از تنوع زیستی از بین برود به همان نسبت زندگی انسان تهدید می‌شود و ویروس کرونا که با ابعاد میکروسکوپی زندگی تمام مردم جهان را تحت تاثیر قرار داد از نمونه‌های این تغییرات است.

اکبری با بیان اینکه حفظ محیط‌زیست براساس اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه‌ای همگانی و پیش نیاز آن فرهنگسازی است، تأکید کرد: مهم‌ترین فضا برای فرهنگسازی حوزه کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: در استان اصفهان ۶۴ گونه پستاندار وجود دارد که ۱۶۰ نفر محیط‌بان با کمترین امکانات از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده، نگهبانی می‌کنند و صیانت از حیات وحش و مدیریت خشکسالی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه چالش‌های جهانی، ملی و استانی محیط‌زیست مشترک است، گفت: توسعه شهری روستایی، تخریب زیستگاه‌ها، توسعه معادن از چالش‌های مهم محیط زیست استان اصفهان است.

اکبری خاطرنشان کرد: در سطح استان بیش از هزار معدن وجود دارد که سلامت محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محیط زیست با معدن مخالف نیست، اما افزایش بی‌رویه آن‌ها زیستگاه‌های حیات وحش را متاثر می‌کند، اگر بتوانیم مناطق ۴گانه را از گزند معادن حفظ کنیم، گام بلندی برداشته‌ایم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده