تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۰۴۱۵۴
سرویس خبر : محیط زیست
رییس اداره حفاظت منابع طبیعی اصفهان:

حفاظت از منابع طبیعی در اصفهان مستلزم مشارکت معدن‌داران است

‌می‌متالز - رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: حفاظت از منابع طبیعی در استان مستلزم مشارکت و همکاری بیشتر معدن‌داران و احیای عرصه‌های معدنی تخریب شده در سال‌های قبل است.

به گزارش می‌متالز، امین حافظی روز شنبه اظهار داشت: فعالیت معادن اگرچه برای تولید و صنعت سودمند است، اما آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست را در پی دارد، لذا نیاز است که معدن‌داران پس از بهره برداری از این عرصه‌ها برای احیای آن همکاری کنند.

وی ادامه داد: عرصه‌های معدنی پس از استفاده بسیار آسیب پذیر و از پوشش گیاهی خالی می‌شود، بنابراین باید با کاشت گیاهان متناسب با آن ناحیه برای حفاظت هر چه بیشتر و گسترش پوشش سبز اقدام کرد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی اصفهان خاطرنشان کرد: معادن راکد برای محیط زیست و دیگر عرصه‌های طبیعی آسیب زاست بنابراین در صورت غیرفعال شدن معادن باید برای احیای آن کوشید.

حافظی تصریح کرد: در قالب ۱۷ قانون معادن هر ساله مبلغی از سوی وزارت صمت در اختیار سازمان جنگل‌ها و به دنبال آن در استان‌ها قرار می‌گیرد تا نواحی معدنی تخریب شده احیا شود.

وی اضافه کرد: ارقام تخصیصی کفاف اجرای پروژه‌های مرتبط با احیا را نمی‌دهد، زیرا برای مثال سالانه برای ۵۰ معدن پروانه فعالیت صادر می‌شود، اما تنها برای پنج معدن تخریبی اعتبار در نظر می‌گیرند بنابراین مشارکت خود فعالان معادن نیز ضروریست.

بیش از هزار و ۳۰۰ مجوز واحد معدنی در استان صادر که از این تعداد ۸۵۰ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۱۵۰ مجوز برداشت شن و ماسه و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ پروانه اکتشاف و گواهی کشف هم صادر شده است.

حدود ۵۰ درصد معادن استان اصفهان در زمینه تولید سنگ‌های تزیینی فعالیت دارند که انواع سنگ‌های گرانیت، مرمریت، تراورتن‌های رنگی در این استان تولید می‌شود.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

استان اصفهان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده