تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۱
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۰۴۳۰۶
مدیرعامل «شرکت دانش پرتو نقش جهان» تشریح کرد

مسیر بومی‏‏‌سازی یک محصول فوق‏‏‌استراتژیک

‌می‌متالز - بدون تردید در هر کشوری پایدارترین رشد اقتصادی را شرکت‌های دانش بنیان رقم می‌زنند. در کشور ما طی سال‌های گذشته و باوجود تحریم و محدودیت‌ها، این فرصت برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده تا بتوانند خود را جایگزین تامین کنندگانی کنند که بازار داخل ایران را در دست گرفته و سبب ارزبری بالایی شده بودند. در این میان برخی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی در زمینه تامین صنایع معدنی، قادر به تولید دستگاه‌ها و تجهیزاتی شده اند که سالیان سال وارداتی بوده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت دانش پرتو نقش جهان به عنوان یک شرکت دانش بنیان به مدت دو دهه است که فعالیت خود را در زمینه تولید انواع قطعات صنعتی با آلیاژ مس و فلزات رنگی دیگر آغاز کرده است. این شرکت محصولات ریخته گری با پایه مس با وزن ۶ تن و همچنین ماشین کاری محصولات با وزن ۶ تن تولید می‌کند. این مطلب را مجید رحیمی مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان عنوان کرد و در ادامه توضیح داد: قطعات تولیدی شرکت ما در کارخانه‌های فولادسازی، معادن و همچنین صنایع مس کاربرد دارد که در این راستا شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت‌های بزرگ فولادسازی از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد بردسیر، گل گهر سیرجان و... جزو مشتریان ما به شمار می‌روند.

بومی سازی یک پروژه ملی

رحیمی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین دستاورد این شرکت عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت، «کریستالیزاتور» است که توسط آن ذوب فولاد انجماد پیدا می‌کند و تبدیل به تختال می‌شود. بخش تحقیق و توسعه (R&D) شرکت قادر به ساخت این محصول شده که البته در سال گذشته شاهد بهره برداری موفق از این محصول به لحاظ کمی نبوده ایم. هرچند در تولید این محصول با چالش‌های مختلفی روبه رو بودیم، اما تولید محصول مورد توجه شرکت‌ها قرار نگرفت. البته در سال جدید امیدواریم با شعار «مهار تورم، افزایش تولید» که از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده، نقش شرکت‌های دانش بنیان پررنگ‌تر از قبل باشد و در این راستا فضایی فراهم شود تا شاهد حرکت‌های مثبت تری از این شرکت‌ها باشیم.

رحیمی در ادامه با تاکید بر این موضوع که محصول ما یک محصول فوق استراتژیک در صنعت فولادسازی به شمار می‌رود، عنوان کرد: تا پیش از این، تامین این محصول طی ۳۰ تا ۳۵ سال گذشته وارداتی بود که ارزبری بالایی به همراه داشته است؛ بنابراین در ادامه این مسیر اگر مسوولان به ما به عنوان یک شرکت خصوصی که ردیف بودجه‌ای خاصی ندارد، یاری نرسانند به سختی می‌توانیم فعالیت خود را ادامه بدهیم، در حالی که با تولید همین محصول می‌توانیم یک پروژه ملی را در داخل به منصه ظهور برسانیم که البته این امر با حمایت و راهگشایی مسوولان مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی ملی میسر خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: ما برای تجاری سازی این محصول از مصرف‌کنندگان نیز دعوت به عمل آورده ایم. به عبارتی ما بخش اعظمی از تجهیزات مناسب تولید را فراهم کرده ایم و بخش دیگری از آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. پس از این مراحل است که این محصول می‌تواند در داخل کشور تجاری سازی شود تا به لحاظ کمی پاسخگوی نیاز بازار باشد. هم اکنون حدود ۶۵‌درصد توان تجهیزاتی داریم، البته حدود ۳۵‌درصد از ادامه مسیر باقی مانده است که باید در این راستا سرمایه‌گذاری و تامین مالی انجام گیرد. از همین رو به غیر از حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی ملی نیازمند حمایت مصرف‌کنندگان نیز هستیم تا به لحاظ تامین مالی دچار مشکل نشویم تا به مرحله خودکفایی برسیم. البته در یک چشم انداز بلندمدت‌تر می‌توانیم به صادرات نیز بیندیشیم تا بتوانیم یک کالا با ارزش افزوده بالا و استراتژیک صادر کنیم. با توجه به اینکه مواد اولیه این محصول کاتد مس است و در ایران که از لحاظ معادن مس غنی به شمار می‌رود، می‌توان به تولید این محصول به عنوان یک فرصت اندیشید تا یک محصول خام را تبدیل به یک محصول نهایی کرده و به جای ارزبری، ارزآوری داشته باشیم. در حقیقت با تولید نکردن محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، زنجیره تولید مس در کشور ما به گونه‌ای عقیم مانده است.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در ادامه تاکید کرد: بنابراین ما طی چهار سال آینده برای صادرات این محصول برنامه ریزی کرده ایم که در این راستا حتما به کمک مسوولان مربوطه نیاز داریم.

چالش‌هایی از جنس تولید

رحیمی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های تولید عنوان کرد: شرکت ما در سطوح مدیریتی مختلف همواره نگاه توسعه گرایانه داشته است. ما ۱۶ نمونه محصول دانش بنیان تولید می‌کنیم که نیازمند به تجهیزات و ادوات خاص هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز بازار باشیم، بنابراین توسعه ما در گرو تامین مالی به موقع خواهد بود، اما این روز‌ها با چالش بزرگ بانک‌ها روبه رو هستیم و با توجه به سودی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، روشن است که بانک‌ها چندان تمایل به ارائه تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان ندارند؛ این در حالی است که تامین مالی برای انجام پروژه‌ها و توسعه بسیار اهمیت دارد. در حقیقت باید اذعان کرد که تامین مالی یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود.

وی در ادامه عنوان کرد: چالش دیگری که تولیدکنندگان با آن روبه رو هستند، نوسانات بازار است، به گونه‌ای که به صورت ناگهانی با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه می‌شویم و این به معنای تحلیل رفتن شرکت دانش بنیان است. در حقیقت نوسانات بازار قدرت این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و ضربات مهلکی به صنعت کشور در بخش‌های مختلف وارد می‌کند و تولیدکننده را برای ادامه راه مایوس می‌کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: در نهایت با کمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم که این چالش می‌تواند برای آینده صنعت کشور نگران کننده باشد.

برنامه‌های توسعه در انتظار تامین مالی

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه توسعه‌ای در دست اقدام دارید، عنوان کرد: برای برنامه‌های توسعه با عدم‌تامین مالی مواجه هستیم. اگر از طریق سفارش محصول یا تسهیلات بتوانیم تامین مالی کنیم بدون شک برنامه‌های توسعه را در پیش خواهیم گرفت. توسعه ما در زمینه ماشین آلات، زمین، تجهیزات ساختمان تولید، ساختمان اداری، منابع انسانی و سایر بخش هاست.

رحیمی در پایان خطاب به دولتمردان عنوان کرد: درخواست ما از دولت این است که جلوی نوسان نرخ ارز را بگیرند. همچنین فراتر از شعار از شرکت‌های دانش بنیان نیز حمایت به عمل آورند که این شرکت‌ها در چرخه اقتصاد کشور بسیار مهم به شمار می‌روند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده