تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۳۴
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۳۰۴۴۹۳
سرویس خبر : انرژی

معرفی برندگان هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی

‌می‌متالز - همایش "هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی" هفتم خرداد ماه با حضور مسوولین، مدیران ارشد و متخصصان حوزه انرژی در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از برگزیدگان با اهدای تندیس‌های نقره‌ای و برنزی تجلیل شد.

به گزارش می‌متالز، شرکت نفت بهران در بازه امتیازی ۷۵۱ تا ۸۰۰ موفق به کسب تندیس نقره‌ای دو ستاره شد و شرکت‌های پتروپالایش کنگان، گاز استان کرمانشاه، مجتمع گاز پارس جنوبی - پالایشگاه چهارم در بازه امتیازی ۷۰۰ تا ۷۵۰ تندیس نقره‌ای تک ستاره دریافت کردند.

شرکت‌های پالایش گاز ایلام؛ پتروشیمی جم، پتروشیمی نوری و شرکت نفت پارس؛ گاز استان کردستان و گاز استان خراسان رضوی نیز موفق به کسب تندیس برنزی سه ستاره شدند.

معرفی برندگان هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی

سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

درهشتمین همایش جایزه ملی مدیریت انرژی، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با موضوع راهکار‌های انقلاب صنعتی ۴ در مدیریت و ارتقاء بهره وری انرژی به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن بیان سابقه و تجربه سازمان مدیریت صنعتی در طراحی و اجرای نظام‌های رتبه بندی و برگزاری جوایز ملی اظهار داشت: نظام‏های رتبه‏بندی عامل محرک در افزایش قابلیت رقابت پذیری افزایش سودآوری با تکیه بر توانمندی داخلی؛ افرایش بهره وری و جلوگیری از اتلاف‌ها و ارتقای توانمندسازی و حرکت به سوی توسعه هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اهداف جایزه ملی مدیریت انرژی را مدیریت منابع و مصارف انرژی و افزایش سودآوری از طریق افزایش بهره‌وری منابع انرژی ارزیابی کرد و در خصوص برخی از زمینه‌های مهم کاربرد فناوری‌های انقلاب صنعتی ۴ در مدیریت انرژی گفت: بهینه سازی مصرف انرژی همیشه یک روش موثر برای کاهش هزینه‌ها بوده است که با استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی ۴ و بدنبال آن تحول دیجیتالی ایجاد شده بسیار افزایش می‌یابد.

کیانی بختیاری در بخشس دیگری از سخنان خود در خصوص اینترنت صنعتی اشیاء گفت: اینترنت اشیاء صنعتی یا اینترنت صنعتی اشیاء یک عنصر حیاتی انقلاب صنعتی ۴ است که از قدرت ماشین‌های هوشمند و تجزیه و تحلیل بهنگام استفاده می‌کند تا از داده‌هایی که ماشین‌های صنعتی برای سال‌ها به دست می‌آورند، بهتر استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: اینترنت صنعتی اشیا پایه و اساس ساخت یک سیستم مدیریت انرژی است و تمام اشیاء هوشمند درگیر در زنجیره تولید را به هم متصل می‌کند. بوسیله این تکنولوژی داده‌های حسگرها، متر‌ها و برنامه ریز‌های تولید، یک تصویر منسجم را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: هزینه‌های واقعی انرژی و نقش انرژی در هزینه تولید، آسیب پذیری‌های تولید و بهینه سازی انرژی را می‌توان به کمک اینترنت صنعتی اشیا مشاهده کرد.

وی در خصوص برخی اثرات مهم اینترنت صنعتی اشیاء افزود: اینترنت صنعتی اشیاء در طیف وسیعی از صنایع از تولید، لجستیک، نفت و گاز، حمل و نقل، معدن، هوانوردی، انرژی و ... استفاده می‌شود و می‌تواند کارایی عملیاتی را افزایش دهد که به نوبه خود راه را برای ایجاد مدل‌های تجاری کاملاً جدید هموار می‌کند بنابراین تمرکز آن بر بهینه سازی عملیات به ویژه اتوماسیون فرآیند‌ها و نگهداری است در نتیجه صمیمیت مشتری را افزایش می‌دهد و جریان‌های درآمد جدیدی ایجاد می‌کند که همگی به تحول دیجیتالی صنایع کمک می‌کنند.

کیانی بختیاری د ر ادامه برخی از کاربرد‌های مهم اینترنت صنعتی اشیاء در تولید؛ زنجیره تامین؛ مدیریت ساختمان و مراقبت‌های بهداشتی برشمرد و در خصوص نقش کلان داده و داده‌های بزرگ یادآور شد: کلان داده ابزاری است که برای تفسیر جریان داده به اطلاعات مفید استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: ابزار‌های قدرتمند تجزیه و تحلیل مانند کلان داده کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه و مقرون به صرفه را سریعتر بگیریم؛ بنابراین با توجه به تعداد فزاینده منابع تولید داده، چنین ابزار‌های فناورانه‌ای در مدیریت انرژی بسیار موثر و ضروری خواهند بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان نمونه‌هایی از کمک‌های کلان داده در مدیریت انرژی به تشریح ۱۰ روند و نوآوری برتر صنعت انرژی در سال ۲۰۲۳ از جمله انرژی‌های تجدید پذیر؛ اینترنت انرژی؛ ذخیره سازی انرژی؛ بلاک چین؛ انرژی بعنوان خدمت؛ منابع انرژی توزیع شده؛ مدیریت طرف تقاضا؛ محاسبات کوانتومی؛ خودرو به شبکه و قدرت به X پرداخت.

وی در خصوص اینترنت انرژی گفت: اینترنت انرژی یک اصطلاح تکنولوژیکی است که به ارتقا و خودکارسازی زیرساخت‌های برق برای تولیدکنندگان انرژی و سایر تولیدکنندگان اشاره دارد. این امر به تولید انرژی اجازه می‌دهد تا با کمترین میزان ضایعات، کارآمدتر و پاک‌تر به جلو حرکت کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: اینترنت انرژی کنترل توزیع شده هوشمند را از طریق تراکنش‌های انرژی بین کاربران خود پیاده سازی می‌کند. این الگوی جدید تولید انرژی یک شبکه هوشمند را توسعه می‌دهد و هماهنگی و بهینه سازی در سیستم کلان انرژی را، بهبود می‌بخشد.

کیانی بختیاری در خصوص انرژی به عنوان یک خدمت اظهار داشت: انرژی به عنوان یک خدمت دسترسی به انرژی و خدمات مدیریتی مرتبط را بدون هیچ گونه هزینه اولیه مرتبط از طریق قرارداد مشتری با سازمان، ارائه می‌دهد.

وی یادآور شد: منابع انرژی توزیع شده شده به واحد‌های تولیدی برق یا گرما اغلب کوچکتر اشاره دارد که در سمت مصرف کننده کنتور قرار دارند. در چارچوب این مفهوم، واحد‌های تولید برق کوچک و متوسط به عنوان مولد‌های انرژی پراکنده عمل می‌کنند. علاوه بر این، هزینه‌های تولید انرژی را کاهش می‌دهد و از ظرفیت تولید انرژی موجود استفاده بهینه می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمعبندی سخنان خود اظهار داشت: ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی ومتوسط تابش ۴.۵-۵.۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در زمینه بهره مندی از انرژی خورشیدی از پتانسیل بالایی برخوردار است. ارائه سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدید پذیر از سوی آژانس بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر و تاکید بر سهم ۳۰ درصدی این نوع انرژی در سبد انرژی جهان تا سال ۲۰۳۰، کشورمان را بسوی بهره برداری انرژی تجدید پذیر رهنمون می‌سازد.

وی افزود: بهره برداری از حدود ۸۵۰ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر بنا بر اعلام وزارت نیرو نوید بخش حرکت بسوی انرژی‌های پاک در کشور است و طراحی سامانه یکپارچه مدیریت و برنامه ریزی انرژی در کشور گام مهمی در راستای ارتقای بهره وری انرژی محسوب می‌گردد.

کیانی خاطر نشان کرد: حرکت به سوی جریان سازی و بکارگیری شبکه‌های هوشمند انرژی و اینترنت انرژی در کشور آغاز شده و ضروری است این مهم با حمایت هم افزای دست اندرکاران ذیربط تقویت شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سیاست‌های جامع انرژی در برنامه هفتم توسعه کشور و نگاشت فناوری در حوزه برق بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

معرفی برندگان هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده