تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۴۶۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات مجدد گاز ازبکستان به چین

‌می‌متالز - اداره کل گمرک چین اعلام کرد ازبکستان مجدداً صادرات گاز طبیعی به چین را از سر گرفته است.

به گزارش می‌متالز، اداره کل گمرک چین اعلام کرد ازبکستان مجددا صادرات گاز طبیعی به چین را از سر گرفت.

بر اساس گزارش این اداره، ازبکستان در ماه آوریل سال جاری میلادی به ارزش ۴۰ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار گاز طبیعی صادر کرده است. صادرات نخستین بار از بدو سال جاری میلادی آغاز شده است که در مورد صادرات گاز از ژانویه تا مارس گزارشی اعلام نشده است.

آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان گزارش داد حجم کل صادرات گاز در ماه گذشته در سطح ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار قرار گرفته است. در این میان، گزارشی در مورد اینکه گاز به کدام کشور‌ها صادر می‌شود، منتشر نشده است.

گفتنی است، در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی طرف ازبکی اعلام کرد که به ارزش ۹۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار گاز صادر شده است. طرف چینی اعلام کرد که از ازبکستان به ارزش ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار گاز وارد کرده که از آمار ازبکستان ۱۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار یا ۱۸.۲ درصد بیشتر است.

پیشتر اعلام شد داده‌های صادرات گاز بین ازبکستان و چین چند بار متفاوت است.

«جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان اظهار داشت: چین ترانزیت گاز ترکمنستان را در نظر می‌گیرد. طبق محاسبات ما، حتی با در نظر گرفتن این مورد، آمار می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

چین بزرگ‌ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی ازبکستان و چین در سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح ۹ میلیارد دلار قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان بیش از ۲۱۴۰ شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۲ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده