تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۰۴۹۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماشین‌آلات تولید در گمرک بلاتکلیف مانده اند

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت گفت: تعدادی از ماشین‌آلات سه، چهار ماه است که در گمرکات بلاتکلیف مانده و منتظر تعیین‌تکلیف قانونی هستند.

به گزارش می‌متالز، مهدی برادران در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص برنامه‌های وزارت صمت برای نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات خطوط تولید که یکی از عوامل کاهش بهره‌وری است، اظهار کرد: مشکل دیگر، بحث تغییرات گروه‌های تامین ارز بود که آن هم با پیگیری معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و بانک‌مرکزی رفع شد و هم‌اکنون برخی از ماشین‌آلات وارد شده‌اند، برخی در مرحله تامین ارز هستند و تعدادی هم از گمرکات ترخیص شده‌اند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: تعدادی از ماشین‌آلات سه، چهار ماه است که در گمرکات بلاتکلیف مانده و منتظر تعیین‌تکلیف قانونی هستند. البته مسوولان مربوط قول مساعد دادند که فرآیند کار را تسریع کنند تا این ماشین‌آلات سریع‌تر در واحد‌های صنعتی کشور مستقر شوند و در حوزه رشد تولید، موثر باشند.

وی ادامه داد: در مجموع هم‌اکنون ماشین‌آلاتی در خطوط تولید وجود دارند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند؛ بنابراین با تامین ارز بیشتر و ترخیص سریع آن‌ها از گمرک، باید در خطوط تولید، ولو به صورت موقت، مستقر شوند و پس از آن مسائل و اختلافات حقوقی و گمرکی و مالی صورت گیرد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: فراتر از وزارت صمت، بخش خصوصی در زمینه واردات ماشین‌آلات صنعتی پیشگام است؛ به‌ویژه اینکه هم‌اکنون که در برخی از کشور‌های اروپایی مشکلاتی رخ داده و شرایط برای صادرات ماشین‌آلات صنعتی مهیاست، باید از این فرصت استفاده کنیم و بهره‌مند شویم.

برادران گفت: بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری برای واردات ماشین‌آلات را دارد؛ به شرط اینکه موانع پیش‌رو مثل مسائل حقوقی، ارزی و گمرکی توسط بانک‌مرکزی و مراجع مربوط حل شوند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت درباره بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید برای ارتقای بهره وری تولید افزود: در حوزه‌های مختلف صنایع، به طور نمونه در صنعت نساجی، در حوزه فرش دستباف و حوزه نخ‌ریسی، ماشین‌آلات نیاز به باز‌سازی و مقاوم‌سازی دارند و برای رقابتی کار کردن و افزایش بهره وری و کاهش انرژی با بالا بردن فناوری، حتما باید به موضوع نوسازی صنایع توجه کنیم.

وی اضافه کرد: در خصوص بخش تامین انرژی، با وجود اینکه در سال‌های گذشته در دولت به این موضوع کم‌توجهی شده و زیرساخت‌های لازم در ۱۰سال قبل تامین نشده و وزارت نیرو هم با کمبود‌هایی در عرضه مواجه است، جامعه صنعتی انتظار دارد به میزان گشایشی که در بحث افزایش تولید برق صورت می‌گیرد تمهیداتی در سطح عرضه صورت گیرد.

برادران گفت: باید سهمی را برای تامین انرژی مشخص کنیم. اینکه بگوییم هم واحد‌های مسکونی بدون قطعی برق، تابستان را سپری خواهند کرد هدف خوبی است؛ اما مردم در کنار آن مایل هستند که بیشترین نقش را در کاهش مصرف انرژی و اختصاص آن به تولید داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده