تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۱
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۰۴۸۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرد؛

سهم ۱۰ دهک اقتصادی از بازار خودرو ایران

سهم ۱۰ دهک اقتصادی از بازار خودرو ایران
‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی خود در رابطه با سهم دهک‌های جامعه از بازار خودرو (براساس محاسبه ریالی بازه‌های قیمتی) را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی خود در رابطه با سهم دهک‌های جامعه از بازار خودرو (براساس محاسبه ریالی بازه‌های قیمتی) را اعلام کرد. طبق گزارشی که این وزارتخانه در قالب طرح تحول صنعت خودرو آورده، برای هر یک از ده دهک جامعه یک بازه قیمتی با کف ۱۲۰ میلیون تومان تا بالای یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان تعریف شده است. وزارت صمت در این گزارش، سه پیش‌بینی تقاضا شامل «بدبینانه»، «محتمل» و «خوشبینانه» را برای دهک‌های اول تا دهم در نظر گرفته و برای هر یک نیز حد پایین و بالای قیمت ریالی خودرو‌ها را لحاظ کرده است. طبق گزارش منتشره، دهک دوم جامعه دارای بیشترین سهم محتمل در بازار خودرو کشور است و کمترین سهم نیز به دهک نهم اختصاص دارد.

آن‌طور که در گزارش وزارت صمت آمده، برای دهک نخست حد ریالی بین ۱۲۰ تا ۱۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق خودرو‌های داخلی قیمتی بیشتر از ۱۷۵ میلیون تومان دارند و کف قیمت خودرو‌های صفر در بازار آزاد نیز بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین با توجه به بازه قیمتی درنظرگرفته‌شده برای دهک نخست، اعضای این دهک به عنوان ضعیف‌ترین قشر جامعه از نظر درآمد، دستشان به خودروی نو نمی‌رسد و ناچارند به سراغ دست‌دوم‌ها بروند. این موضوع البته مطلق نیست، اما رشد قیمت خودرو گویای این واقعیت است که اکثریت اعضای دهک نخست توان خرید خودروی نو چه از بازار و چه از کارخانه را ندارند.

به هر حال در حالت بدبینانه، تقاضا برای این دهک در بازار خودرو حدود ۲۴۵ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا ۳۵۴ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه، اما سهمی حدودا ۲۸۷ هزار دستگاهی برای دهک یکم در بازار خودرو برآورد شده است. برای دهک دوم نیز حد ریالی بین ۱۷۵ تا ۲۰۹ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. اعضای این گروه با توجه به کف قیمت، می‌توانند نسبت به خرید خودرو از کارخانه اقدام کنند، هرچند انتخاب محدودی خواهند داشت. برای خرید خودروی نو از بازار آزاد، اما کار سختی پیش روی اعضای دهک دوم است، چه آنکه فاصله‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی بین سقف توان مالی آن‌ها تا کف قیمت در بازار وجود دارد.

در حالت بدبینانه، پیش‌بینی تقاضا برای این دهک در بازار خودرو حدود ۴۱۷ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا ۶۰۲ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه سهمی حدودا ۴۸۸ هزار دستگاهی برای دهک دوم در بازار خودرو برآورد شده است؛ بنابراین دهک دوم دارای بیشترین تقاضای محتمل در بازار خودروی کشور است. اما برای دهک سوم نیز حد ریالی ۲۰۹ تا ۲۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که هرچند قدرت انتخاب خرید از کارخانه را بالا می‌برد، اما خرید در بازار آزاد برای این دهک نیز دشوار است. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۲۹۳ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا ۴۲۳ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه، اما سهمی حدودا ۳۴۲ هزار دستگاهی برای تقاضای دهک سوم در بازار خودرو برآورد شده است.

طبق گزارش منتشره، وزارت صمت برای دهک چهارم نیز حد ریالی ۲۶۰ تا ۳۱۵ میلیون تومان را در نظر گرفته است. این دهک می‌تواند انتخاب‌های بیشتری از سبد فروش خودروسازان (با قیمت کارخانه) داشته باشد، اما برای خرید از بازار همچنان مانند دهک‌های قبلی با محدودیت‌هایی مواجه است. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۱۹۷ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا ۲۸۴ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه، اما سهمی حدودا ۲۳۰ هزار دستگاهی برای تقاضای دهک چهارم در بازار خودرو برآورد شده است.

برای دهک پنجم حد ریالی ۳۱۵ تا ۴۹۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، با این حساب اعضای این دهک توان خرید خودروی صفر در بازار را دارند و می‌توانند محصولات مدل بالاتری را نیز در قالب خودروی دست‌دوم خریداری کنند. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۴۷ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا ۶۸ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه سهمی حدودا ۵۵ هزار دستگاهی برای تقاضای دهک پنجم در بازار خودرو برآورد شده است.

صمتی‌ها برای دهک ششم نیز حد ریالی ۴۹۵ تا ۷۹۹ میلیون تومانی را لحاظ کرده‌اند. این محدوده قیمتی به اعضای دهک موردنظر اجازه می‌دهد خودرو‌های با‌کیفیت‌تر و مجهزتری در مقایسه با دهک‌های قبلی خریداری کنند. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۹۶ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه نیز حدودا ۱۳۹ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه تقاضایی حدودا ۱۱۳ هزار دستگاهی برای دهک ششم در بازار خودرو برآورد شده است.

برای دهک هفتم نیز حد ریالی ۷۹۹ تا ۹۴۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به این بازه قیمتی، اعضای دهک هفتم می‌توانند علاوه بر خرید خودرو‌های داخلی از کارخانه و بازار، نیم‌نگاهی به خودرو‌های خارجی کارکرده نیز داشته باشند. البته با توجه به قیمت نجومی خودرو‌های وارداتی، دهک هفتم گزینه‌های محدودی در این بازار خواهد داشت و باید به سراغ خودرو‌های با عمر طولانی برود. به هر حال در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۲۱ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه حدودا ۳۱ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه نیز تقاضایی حدودا ۲۵ هزار دستگاهی برای دهک هفتم در بازار خودرو برآورد شده است.

برای دهک هشتم نیز صمتی‌ها حد ریالی ۹۴۱ میلیون تومان تا یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۱۸ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه حدودا ۲۶ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه تقاضایی حدودا ۲۱ هزار دستگاهی برای دهک هشتم در بازار خودرو برآورد شده است. اعضای دهک هشتم توانایی بیشتری برای خرید خودرو‌های کارکرده خارجی دارند، اما آن‌ها نیز با سبد محدودی از این خودرو‌ها مواجه هستند.

این در حالی است که دهک نهم دستش برای خرید خودرو‌های نسبتا کم‌کارکرد خارجی بازتر است. برای این دهک حد ریالی یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون تومان تا یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان لحاظ شده است. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود شش‌هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه حدودا هشت‌هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه نیز تقاضایی حدودا شش‌هزار و ۵۰۰ دستگاهی برای دهک نهم در بازار خودرو برآورد شده است.

در نهایت برای دهک دهم نیز حد ریالی یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به بالا در نظر گرفته شده است، بنابراین بیشتر اعضای این دهک توان مالی لازم برای خرید هر خودرویی در بازار کشور دارند. این دهک به احتمال فراوان بیشتر مشتری خودرو‌های وارداتی یا نهایتا مونتاژی است. در حالت بدبینانه، تقاضای این دهک در بازار خودرو حدود ۱۳ هزار دستگاه در سال است و در حالت خوشبینانه کمتر از ۱۹ هزار دستگاه. در حالت محتمل و میانه تقاضایی بیش از ۱۵ هزار دستگاهی برای دهک دهم در بازار خودرو برآورد شده است.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت