تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۰۴۹۰۰
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی است

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح راه آهن چابهار-سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه خط ریلی چابهار - زاهدان و زاهدان-سرخس خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهراد بذرپاش در مراسم افتتاح فرودگاه شهدای گناباد گفت: تکمیل زنجیره‌های گذرگاهی (کریدوری) در کشور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و تکمیل گذرگاه ریلی چابهار در سیستان و بلوچستان- سرخس در خراسان رضوی مهمترین طرح در حوزه تکمیل گذرگاه‌های کشور است.

وی افزود: خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می‌شود یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی خواهد بود.

وی ادامه داد: در سفر کاری به امارات متحده عربی متوجه شدم که همسایگان و سرمایه گذاران منتظر تکمیل گذرگاه‌های ریلی ایران هستند.

وی در خصوص خطوط ریلی گفت: راه آهن چابهار – سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه خط ریلی چابهار- زاهدان و زاهدان – سرخس در حال اجراست، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان است که طی سال گذشته قطعه زاهدان- خاش به بهره برداری رسید و امید است قطعه خاش-چابهار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.

بذرپاش تصریح کرد: راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینی‌های سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است. همچنین راه آهن زاهدان- سرخس که در امتداد محور چابهار- زاهدان است، تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند.

وی اظهارداشت: مساله اصلی این طرح زیرساختی، نیز تامین اعتبارات لازم است که بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. پیش بینی می‌شود در صورت تامین ضربتی منابع محور چابهار-زاهدان-سرخس، این محور تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر بگوییم موقعیت جغرافیایی و سیاسی ما بیش از نفت یا حداقل معادل نفت برای ایران درآمد خواهد داشت کلامی به گزاف نگفته ایم لذا یکی از اولویت‌های اصلی دولت همین توسعه خطوط ترانزیت و گذرگاه‌های تجاری از مسیر ایران است.

بذرپاش افزود: یکی از مقامات خارجی نقشه راه ابریشم قدیم را آورده بود و می‌گفت "خداوند خواسته یک بار دیگر راه ابریشم را برای شما زنده کند"، این عقیده درست است و این فرصتی برای شکوفایی تجارت بین المللی در ایران است.

وی به عزم وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی خراسان رضوی اشاره و اضافه کر: آغاز به کار فرودگاه گناباد و اتصال آن به گذرگاه ریلی چابهار - مشهد- سرخس، نقطه عطفی برای توسعه منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی‌توان حرف از رشد و شکوفایی زد، اما به موازات آن زیر ساخت‌های حمل و نقلی را فراهم نکرد و احداث فرودگاه گناباد یکی از همان زیرساخت‌های توسعه در منطقه است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده