تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۰۴۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان کردستان مطرح کرد؛

نقش موثر حمایت از واحد‌های تولیدی در رشد اشتغال‌زایی/ احداث شهرک‌های صنعتی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد حمایت از واحد‌های تولیدی یکی از الزامات این اداره کل است چرا که می‌تواند در رشد بخش اشتغال‌زایی نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان در سومین جلسه کمیته کارشناسی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کردستان، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، می‌تواند راهبرد صنعتی کم هزینه، برای رونق اشتغال باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رونق اقتصادی، افزود: حمایت از واحد‌های تولیدی یکی از الزامات صمت است چرا که می‌تواند در رشد بخش اشتغال‌زایی نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل صمت استان کردستان یادآور شد: همچنین احداث شهرک‌های صنعتی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور است، زیرا این بنگاه‌های اقتصادی نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری در کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ساخت و ساز واحد‌های تولیدی که در شهرک صنعتی انجام می‌شود، بحث استانداردسازی و بررسی‌های ایمنی ساختمان در نظر گرفته شده، تاکید کرد: در سنوات گذشته شهرک صنعتی، کمیته تخصصی بررسی در این حوزه را بر عهده داشت و در حال حاضر بر اساس دستورالعمل ابلاغی و تفاهم‌نامه بین سازمان نظام مهندسی و سازمان صنایع کوچک، این وظیفه به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است.

خلیقی با بیان اینکه در این راستا با توجه به اینکه اجرای این طرح در شهرک‌های صنعتی هزینه‌هایی را متحمل واحد‌های تولیدی کرده که در شرایط موجود سربار تولید کننده شده است، یادآور شد: یکی از اهدافی که برای کمیته تسهیل و رفع موانع تولید در نظر گرفتیم، بحث کاهش هزینه هاست، زیرا هزینه‌هایی که نظام مهندسی از واحد‌های تولیدی اخذ می‌کند، خارج از توان سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود راهکار مناسبی در این خصوص لحاظ و ساز و کار‌های مناسبی فراهم شود تا آسیبی به واحد‌های تولیدی با توجه به شرایط اقتصادی موجود وارد نشود، خاطرنشان کرد: تولید بحثی سخت و طاقت فرسا است و با توجه به علاقه و عرق خاص به آب و خاک کشور تولیدکنندگان فعالیت دارند و انتظار می‌رود بستر‌های لازم برای تسهیل فعالیت آن‌ها در تمامی حوزه‌ها فراهم شود.

مدیرکل صمت استان کردستان با تاکید بر اینکه تایید نظام مهندسی در ساخت و ساز‌های تولیدی ضروری است تا در آینده سرمایه، کسب و کار و وقت سرمایه گذار دچار مشکل نشود، تصریح کرد: بحث HSE در واحد‌های تولیدی باید به جد لحاظ شود تا در آینده سرمایه‌گذاران دچار مشکل نشوند و با خیال آسوده به فعالیت خود ادامه دهند.

سهم ۵.۵ درصدی صمت در ارزش افزوده کردستان

وی با اشاره به اینکه سهم ارزش افزوده در بخش صنعت، حدود یک درصد بوده و در بخش معدن نیز ۱.۹ درصد و در بخش تجارت نیز ۲.۶ درصد است، افزود: با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری به‌نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده، ما به‌عنوان یکی از دستگاه‌های اقتصادی می‌بایست در این خصوص برنامه‌های عملیاتی داشته باشیم و اهداف، الزامات و مشکلات این موضوع را نهادینه کنیم.

خلیقی اضافه کرد: همچنین بر اساس برنامه‌های عملیاتی تدوین شده و طبق چراغ هدایتی که برای مجموعه صنعت، معدن و تجارت تدوین شده، حرکت کنیم و به نهایت موضوع که رشد تولید و مهار تورم است، برسیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه در گذشته زیرساخت‌هایی برای فعالیت‌های توسعه‌ای در سطح استان فراهم شده است که این زیرساخت‌ها مانند فرودگاه سنندج، فرودگاه سقز و راه‌آهن همدان - سنندج مستلزم این است که حتما تکمیل شوند تا شاهد توسعه هرچه بیشتر استان باشیم.

مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵۶ مگابایت برق مورد نیاز صنایع استان از طریق نیروگاه تامین شده، ۲ هزار و ۳۶۲ مورد انبار در سطح استان داریم، به ظرفیت‌های خوب حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان اشاره کرد و گفت: تعداد شهرک‌های ناحیه صنعتی ۱۹ مورد است و همچنین مناطق آزاد تجاری صنعتی که بین بانه و مریوان استقرار پیدا کرده، بستر را برای توسعه تجاری استان فراهم کرده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده