تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۰۵۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه رقابتی صنعت فولاد

می متالز - برخی از چالش‌های صنعت فولاد که ناشی از نحوه مدیریت بنگاه‌های تولیدی و به نوعی ضعف عملکردی این بنگاه‌هاست را عنوان می‌کنم.
مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه رقابتی صنعت فولاد

به گزارش می متالز، وجود نداشتن توازن و تناسب منطقه‌ای در توسعه زنجیره تولید فولاد از معادن تا خطوط تولید محصولات نهایی: در سال‌های اخیر درباره توسعه در زنجیره تولید فولاد ۲ اتفاق روی داده که می‌تواند آینده این صنعت و بنگاه‌های اقتصادی را با خطر روبه‌رو کند؛ نخست اینکه توازنی در این توسعه مشاهده نمی‌شود. برای مثال در سال‌های مختلف شاهد کمبود سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام (شمش و تختال) و... بوده‌ایم. این نبود توازن، هم از نظر حجمی و هم از نظر زمان بهره‌برداری طرح‌ها، صنعت فولاد را با مشکل روبه‌رو کرده است. در ضمن برخی توسعه‌ها در مناطقی که از لحاظ اقتصادی و زیرساختی توجیه ندارند، بر حجم مشکلات افزوده‌اند.
- جایگزینی محصولات غیرفولادی در سبد نیاز مشتریان: یکی از تهدیدات جدی هر صنعت، جایگزینی محصول با محصولی دیگر و در نتیجه از دست رفتن بازار مصرف است؛ تهدیدی که بسیاری صنایع را با مشکل اساسی روبه‌رو کرده است.
- ضعف کیفیت محصولات تولیدی: موجب ضعف در کسب بازارهای هدف داخلی و بین‌المللی و افزایش هزینه‌های کیفیت می‌شود.
- ضعف در بهره‌وری منابع و فرآیندها: فرآیندهای ناکارآمد همراه با بهره‌گیری غیربهره‌ور از منابع، یکی از چالش‌های اصلی بخش صنایع است.
- ضعف در فرآیند فروش و بازاریابی: وجود نداشتن شبکه رسمی توزیع، خدمات نامناسب هنگام و پس از فروش، شناسایی نشدن بازارهای جدید هدف و... از عمده موارد در این زمینه است.
- ضعف در فرآیند تامین: موجب تامین نشدن مناسب، پایدار و کیفی می‌شود.
- ضعف در فناوری تولید: بهره‌گیری نکردن از فناوری‌های روز منجر به کاهش بهره‌وری و افزایش بهای تمام شده می‌شود.
- ضعف در بهره‌وری و اشتیاق نیروی انسانی.
- مدیریت ناکارآمد دانش سازمانی: ضعف در دانش فنی لازم برای تولید رقابتی محصولات کیفی و شناسایی و رفع موانع عملیات اصلی و همچنین نبود مدیریت موثر دانش نهانی منابع انسانی بنگاه.
به راحتی می‌توان مشاهده کرد که در راستای توسعه صنعت فولاد کشور و به دنبال آن توسعه و رشد اقتصادی، دولت، بنگاه‌های اقتصادی و قاطبه مردم، صاحب نقش هستند. با نگاهی گذرا به ابعاد و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان با تدوین استراتژی‌های مقاومتی در مسیر رفع چالش‌ها و ایجاد فضایی پرنشاط و حرکتی مثبت در رشد این صنعت گام برداشت.

محمد مهدی یارجانلی / مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ

عناوین برگزیده