تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۰۵۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خبر داد؛

آغاز فعالیت طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در استان مرکزی

‌می‌متالز - دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با اشاره به آغاز فعالیت طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سطح استان، گفت: طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه جامع تجارت، از سوی ۴۳۹ صنف طلافروش در این استان کلید خورد.

به گزارش می‌متالز، جواد اتابکی افزود: در راستای اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهر سنگ‌ها موضوع تبصره چهار ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام فعالان صنف سکه و طلا در استان ملزم به اجرای این طرح هستند.

وی ادامه داد: چنانچه طلافروشان نسبت به ثبت خرید و فروش طلا و سکه در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و برای صدور فاکتور الکترونیک اقدام نکنند، طبق تبصره چهار ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌عنوان قاچاق تلقی شده و برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس این ضوابط، اصناف باید معاملات خود با همکاران صنفی و صرافی‌ها را در سامانه جامع تجارت ثبت و پس از ثبت اطلاعات مشتریان، فاکتور یکپارچه سیستمی که در سامانه جامع تجارت صادر می‌شود را به مشتریان تحویل دهند.

اتابکی تصریح کرد: فرصت لازم به صنف طلافروشان در خصوص ثبت اطلاعات در سامانه ارائه شده و از هفته جاری گشت‌های بازرسی فعال و با متخلفان برخورد می‌شود. چنانچه طلافروشی نسبت به صدور فاکتور اقدام نکرد شهروندان با ۱۲۴ تماس و اطلاع‌رسانی کنند.

وی با تأکید بر اینکه دریافت فاکتور یکپارچه سیستمی غیرقابل جعل است و امکان استعلام به لحظه توسط خریدار و فروشنده را دارد، بیان داشت: در این راستا نشست آموزشی برای طلافروشان و صنف‌های مرتبط، قضات تعزیرات حکومتی و اعضای کمیسیون استان برگزار شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی تأکید کرد: اعضاء صنف و فرشندگان طلا در صورتی که قصد جابه‌جایی طلا به شهر‌های دیگر را دارند، نسبت به ثبت اطلاعات انتقال مکان و میزان طلایی که نگهداری می‌کنند در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

اتابکی با بیان اینکه مشتریان نهایی یعنی مردم نیاز به ثبت اطلاعات در این سامانه را ندارند و تنها اعضای صنفی موظف به ثبت هستند، ابراز داشت: این دستورالعمل برای عموم مردم و مشتریان غیرتجاری مسئولیت چندانی ندارد و تنها وظیفه مردم، مطالبه و دریافت فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت است.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح ایجاد شفافیت در بازار طلا و اعضای صنفی، جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی با صدور فاکتور یکپارچه غیرقابل جعل برای مردم، امکان برخورد دستگاه‌های نظارتی با متخلفین حوزه بازار طلا، کاهش سوداگری از طریق کاهش دلالان و بازیگران سودجو در بازار طلا است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده