تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۰۵۳۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزارت صمت اعلام کرد

رشد ۴۸ درصدی تولید خودرو در ۲ ماه نخست امسال

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد که از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت بیش از ۱۹۳هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، عبدالله توکلی لاهیجانی، گفت: در ۲ ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۶۵ هزار دستگاه خودرو هم از نوع سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی بیان‌داشت: در این مدت بیش از ۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۵۸ درصد رشد برخوردار بوده است.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان‌کرد: همچنین تا پایان اردیبهشت بیش از ۷۰۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک‌هزار و ۱۰۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در این مدت حدود ۳۸۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیانگر ۴۸ درصد رشد است.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: در ۲ ماهه سال جاری نزدیک به ۶ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه میزان رشد تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد و گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد بوده، افزود: در دو ماهه نخست امسال نزدیک به ۳۸ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده است که در مقایسه با تولید ۲۱ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۸۰ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۰ درصد است که این میزان در دو ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ نزدیک به چهار درصد بوده که رشد پنج برابری را شاهد هستیم.
حذف ۹ خودرو از چرخه تولید
بررسی جزئیات تولید خودرو از آمار تجمعی اردیبهشت ماه امسال هم نشان می‌دهد که تولید ۶ خودرو در شرکت ایران خودرو و تولید ۳ خودرو در شرکت سایپا متوقف شده است.
به گزارش مهر، بررسی آمار تجمعی وزارت صمت از تولید خودرو طی اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که تولید خودرو‌های پژو ۲۰۷ دستی پاناروما، سورن ELX، سمند، دنا معمولی، رانا گیربکس ۶ دنده و پژو ۴۰۵ متوقف شده است.

همچنین تولید خودروی پژو پارس در سایت مرکزی شرکت ایران خودرو (تهران) متوقف شده است. البته خانواده پژو پارس در سایت‌های خراسان، مازندران، فارس و کرمانشاه تولید شده است.

از خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در آمار تجمعی تا اردیبهشت ماه تنها ۲ دستگاه تولید شده است! همچنین بررسی تولید تجمعی گروه خودرو‌سازی سایپا نیز نشان می‌دهد که تولید خودروی تیبا ۲، ساینا دستی و کوییک ۲۱۲ متوقف شده است.

نکته قابل توجه آنکه از خودروی جدید اطلس که در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز عرضه شده تنها ۶ دستگاه تولید شده است.

درخواست رفع محدودیت‌های ارزی

معاون وزیر صمت طی مکاتبه‌ای با رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خواستار لغو محدودیت‌های سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.

در متن مکاتبه منوچهر منطقی آمده است: با توجه به اجرای مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مبنی بر اعمال محدودیت سیستمی سقف و سابقه واردات برای تمامی مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی، همچنین با توجه به اجرای یک‌باره و آنی افزودن ۲۳۸ ردیف تعرفه مشمول جدید به فهرست پیشین برای الزام استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت سفارش به‌منظور کنترل سیستمی سقف و سابقه واردات در سامانه جامع تجارت که بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی صورت گرفته است این امر به ایجاد بحران قریب‌الوقوع توقف خطوط تولیدی، کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار، افزایش قیمت‌ها و رشد تورم که با هدف‌گذاری سال جدید برای رشد تولید و مهار تورم مغایر است خواهد انجامید.

منبع: کیهان

عناوین برگزیده