تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۰۵۲۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برداشت‌های مهم از کنگره کبالت ۲۰۲۳

‌می‌متالز - نمایندگان شرکت‌های حاضر در کنفرانس کبالت ۲۰۲۳ که از روز ۹ تا ۱۱ می ۲۰۲۳ در استانبول ترکیه برگزار شد، در مورد انتظارات و تحولات بازار جهانی کبالت پس از ۱۲ ماه وضعیت نوسانی به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، مازاد عرضه و کاهش حجم تقاضای کبالت در سراسر زنجیره تامین، موجب تاثیرگذاری بر قیمت فلز کبالت طی ۱۲ ماه گذشته شده است. صحبت از روند نزولی قیمت فلز کبالت در این کنفرانس توسط فعالان بازار حاضر در این کنگره مطرح شد. به علاوه آن‌ها پیش‌بینی و نظرات خود را درباره قیمت این فلز در نیمه سال ۲۰۲۳ ارائه دادند.

مازاد عرضه و کاهش حجم تقاضای کبالت

یکی از فعالان حاضر در این کنفرانس اعلام کرد که در کنفرانس کبالت سال ۲۰۲۳، مطالب بسیار مهمی در رابطه با بازار این فلز ارائه شد. هر چند که فروشندگان از مطالب ارائه شده در این کنفرانس و ادامه کاهش روند قیمت‌ها ناخرسند بودند، اما از سوی دیگر، این خریداران خواهند بود که کاهش قیمت‌ها به مذاق آن‌ها خوش خواهد آمد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت کبالت با خلوص استاندارد با شرط تحویل محصول در بندر روتردام در روز چهارشنبه ۱۷ می ۲۰۲۳ را حدود ۱۳٫۷۵ تا ۱۵ دلار در هر پوند ارزیابی کرد که نسبت به روز قبل از تاریخ مذکور بدون تغییر بود، اما نسبت به قیمت ۱۴٫۴۰ تا ۱۵ دلاری به ازای هر پوند در روز سه‌شنبه ۹ می‌مصادف با اولین روز برگزاری کنگره کبالت ۲۰۲۳ کاهش داشت.

برداشت‌های مهم از کنگره کبالت ۲۰۲۳

انتظار می‌رفت که بعد از تعطیلات سال نوی چینی، روند بازیابی اقتصادی چین و به دنبال آن روند افزایش قیمت در بازار کبالت اتفاق بیفتد، اما این گونه نشد. برخی از فعالان بازار نیز اعلام کردند که روند تقاضا در آسیا کندتر از حد انتظار و پیش‌بینی‌ها است.

مقدار تولید و حجم فروش خودرو‌های الکتریکی در چین در ماه آپریل ۲۰۲۳ نیز کاهش یافت که تحت تاثیر روند نزولی بازار و احتیاط و انتظار مصرف‌کنندگان در خرید و انتظار آن‌ها به منظور کاهش بیشتر قیمت‌ها به دنبال ارائه قیمت‌های رقابتی شرکت‌ها در بخش خودرو قرار داشت.

تحلیلگران «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که حجم مازاد عرضه فلز کبالت در سال ۲۰۲۳، به چهار هزار تن خواهد رسید و این مازاد عرضه در سال ۲۰۲۴، به ۱۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

شرکت Molybdenum Co (CMOC) با شرکت معدنی دولتی «Gécamines» در مورد حق بهره مالکانه مس و کبالت استخراج شده در معدن «Tenke Fungurume» در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) به توافق رسید.

فعالان بازار در ماه آپریل ۲۰۲۳ اعلام کردند که این توافق صورت گرفته می‌تواند یکی از موضوعات مهم و مورد بحث شرکت‌کنندگان در کنفرانس کبالت باشد.

یکی از شرکت‌کنندگان بازار اظهار داشت: این توافق صورت گرفته درباره استخراج کبالت در معدن کبالت «Tenke Fungurume» به معنای عرضه بیشتر این فلز در بازار در آینده نزدیک نسبت به ۱۲ ماه گذشته خواهد بود. صرف نظر از اینکه اگر مسائلی مانند تاخیر در ارسال محموله‌ها در نظر گرفته شود، به نظر می‌رسد که بازار کبالت تا فرا رسیدن فصل تابستان اوضاع آرامی را سپری خواهد کرد.

برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که ذخیره انباشته هیدروکسید کبالت شرکت Molybdenum Co (CMOC) در هفته‌های آینده، موجب تاثیر‌گذاری بر بازار کبالت خواهد شد، اما اعلام کردند که این امر به مسائل لجستیکی مانند تاخیر در ارسال محموله‌ها از مبدا آفریقا بستگی دارد.

اگرچه هنوز هم مشکلات لجستیکی به طور کامل مرتفع نشده است، اما اوضاع دسترسی به مواد اولیه و سهولت در ارسال آن‌ها نسبت به ۱۲ ماه گذشته بهبود یافته است. یکی از مشارکت‌کنندگان بازار حاضر در کنفرانس کبالت ۲۰۲۳ در استانبول بیان کرد که قیمت‌ها نیز در حال حاضر روند نزولی دارند.

یکی دیگر مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کرد برای اینکه اوضاع برای بازار کبالت بهبود یابد بایستی مشکلات در روند عرضه حل شود. وی افزود به توجه به اخبار منتشر شده از معدن کبالت «Tenke Fungurume» و حجم بالای استخراج کبالت و عرضه آن به بازار بایستی هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع و مشکلات روند عرضه اقدام کرد.

حق انتخاب در نوع مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در کنفرانس مذکور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، موضوع مواد اولیه تولید باتری‌ها بود. به گفته تحلیلگران حاضر این در کنفرانس، به نظر می‌رسد باتری اکسید منگنز نیکل کبالت (NCM) در میان افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در خارج از چین، همچنان سهم بیشتری در بازار دارد.

در حال حاضر باتری‌های حاوی کبالت با توجه به افزایش تولید خودرو‌های الکتریکی با برد بیشتر (EVs) و افزایش ظرفیت تولید باتری‌ها، در خارج از چین نسبت به باتری‌های لیتیوم آهن فسفات ترجیح داده می‌شوند.

در عین حال همیشه باید امکان جایگزینی باتری نیکل منگنز کبالت با دیگر باتری‌ها را در آینده در نظر گرفت، اما در حال حاضر همچنان فلز کبالت یک عنصر مهم در تولید باتری‌ها محسوب می‌شود. باید عنوان کرد که فلز کبالت برای ایمنی و پایداری مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها مهم تلقی می‌شود.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که صنعت خودرو‌های الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، حدود ۴۷ درصد از کل حجم تقاضا برای کبالت را به خود اختصاص می‌دهد.

با این حال، بازار کبالت تحت تاثیر افزایش محبوبیت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در چین قرار دارد و همین موضوع بر حجم تقاضای باتری‌های نیکل منگنز کبالت در این کشور تاثیر گذاشته است. به گفته تحلیلگران موسسه «Fastmarkets»، چین در سال ۲۰۲۲، بیشترین سهم در تولید باتری خودرو‌های الکتریکی را به خود اختصاص داده بود.

در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» که با موضوع مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در اوایل ماه می‌در قاره آسیا برگزار شد، شرکت‌کنندگان در مورد سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در چین دیدگاه‌های خود را ارائه دادند. آن‌ها اعلام کردند که زیرساخت‌های ظرفیت تولید راه‌اندازی شده این نوع از باتری‌ها در سه ماهه اول ۲۰۲۳، حدود ۶۸٫۲ درصد افزایش یافت که نسبت به رقم ۵۸٫۴ درصد افزایش ظرفیت در سه ماهه اول ۲۰۲۲ روند صعودی داشت.

ارزیابی شاخص سودآوری ۱۴ روزه موسسه «Fastmarkets» برای هیدروکسید کبالت با حداقل غلظت ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار به نسبت قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» در روز ۱۲ می ۲۰۲۳، رقمی بین ۵۱ تا ۵۳ درصد را نشان داد که نسبت به ارزیابی قبلی تغییری نداشت، اما به نسبت رقم ارزیابی ۵۸ تا ۶۱ درصدی ثبت شده در روز چهارم ژانویه ۲۰۲۳ کاهش داشت.

یکی از شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس اعلام کرد که شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات اصلی، در سال ۲۰۲۲ قرارداد‌هایی را با تولیدکنندگان کبالت به امضا رساندند. این موضوع نشان از نقش کبالت در آینده خودرو‌های الکتریکی دارد.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز در ظرفیت پالایش فلز کبالت

شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس به موضوع مهم مشکلات گلوگاه‌های ظرفیت پالایش کبالت در خارج از چین که می‌تواند بر گذار به بازار تولید محصولات بدون آلایندگی تاثیر بگذارد اشاره کردند و آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

کالی لانگ، موسس و مدیر اجرایی شرکت «Westwin Elements»، در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» با موضوع مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها عنوان کرد: ظرفیت پالایش کبالت، اولین موضوع مهمی است که سرمایه‌گذاری باید در آن صورت پذیرد؛ چراکه این روش سریع‌ترین رویکرد بدون ریسک برای دستیابی به اهداف افزایش ظرفیت تولید کبالت خواهد بود.

در همین رابطه ایالات متحده آمریکا هنوز یک پالایشگاه کبالت عملیاتی ندارد؛ هرچند قرار است پروژه‌هایی در این زمینه طی چند سال آینده در این کشور اجرایی شود. بر اساس تحقیقات موسسه «Fastmarkets»، اتحادیه اروپا در این زمینه بهتر از آمریکا عمل کرده است. بر همین اساس اتحادیه اروپا و ترکیه حدود ۹ درصد از ظرفیت پالایش جهانی کبالت را به خود اختصاص داده‌اند.

جو کادراوک، مدیر اجرایی شرکت «Cobalt Blue» مطرح کرد: اولین و مهم‌ترین مسئله، مربوط به مشکلات گلوگاه‌های ظرفیت پالایش کبالت در بازار است و اگر بازار در صدد تقویت زنجیره‌های تامین باشد، استفاده از تکنولوژی‌های روز در این مسئله نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند سرمایه‌گذاری لازم برای رفع این مشکلات و راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید در آمریکا، به وسیله تخصیص اعتبار از طریق قانون کاهش تورم (IRA) تامین شود.

یکی از شرکت‌های مصرف‌کننده حاضر در این کنفرانس تصریح کرد: قانون کاهش تورم آمریکا، نقش مهمی در تسریع اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌ها داشته و به روند انجام معاملات تجاری هم سرعت بخشیده است.

این موضوع توسط یکی دیگر از شرکت‌کنندگان بازار حاضر در این کنفرانس نیز تکرار شد. این شرکت‌کننده اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا اهمیت چندانی به ارائه قیمت‌های روزانه نمی‌دهد و آنچه برای فعالان این حوزه مهم است، یکپارچگی زنجیره‌های تامین خواهد بود.

به نظر می‌رسد چشم امید داشتن به زنجیره‌های تامین خودرو‌های الکتریکی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا منطقی تلقی شود. یکی از تولیدکنندگان باتری حاضر در این کنفرانس اذعان کرد: ارائه مشوق‌ها در جهت اهداف و خط مشی‌های پیش‌بینی شده، در روند عرضه متعادل منجر به پویایی بازار خواهد شد.

رابرت سیرل، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: قیمت‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت و پایین‌تر از پیش‌بینی‌های انجام شده در سه‌ماهه اول این موسسه کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر، قانون کاهش تورم آمریکا منجر به افزایش استفاده از خودرو‌های الکتریکی در این کشورا شده است. در همین رابطه اتحادیه اروپا با ارائه قانون مواد اولیه حیاتی به منظور افزایش نرخ نفوذ خودرو‌های الکتریکی، باعث افزایش حجم تقاضای کبالت این خودرو‌ها شده است. همچنین با توجه به وسعت بازار مصرفی باتری و خودرو‌های الکتریکی چین، تا زمانی که بهبود عرضه و تقاضا در آسیا اتفاق نیفتد، قیمت‌ها ممکن است به روند نزولی خود ادامه دهند.

جمهوری دموکراتیک کنگو خواستار همکاری بیشتر بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد

وزیر معادن جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در کنفرانس موسسه «Fastmarkets»، از کشور‌های مصرف‌کننده مواد اولیه باتری درخواست کرد تا با کشور‌های تولیدکننده به گفتگو بنشینند.

این وزیر افزود بایستی بین با کشور‌های مصرف‌کننده در جهت مدیریت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر همکاری‌هایی صورت پذیرد. وی در ادامه اعلام کرد تامین تقاضای کشور‌هایی مانند ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ژاپن و چین بدون انجام مذاکرات و گفتگو‌ها دشوار خواهد بود.

وی که پیش از این، در جلسات متعددی با کشور‌های آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه و سوئیس شرکت کرده بود، عنوان کرد: به جای مشارکت دادن کشور‌های تولیدکننده، همه چیز در خارج از این کشور‌های تولیدکننده در حال انجام است.

نمایندگان کشور‌های مصرف‌کننده مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها حاضر در این کنفرانس نیز خواستار ایجاد این همکاری‌ها شدند.

پیتر هندلی، نماینده کمیسیون اتحادیه اروپا که در این کنفرانس حضور داشت، خواستار ایجاد انجمن جهانی مواد اولیه حیاتی متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد.

وی مطرح کرد: این گفتگو‌ها باید میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بازار انجام شود. به علاوه اقداماتی برای افزایش عرضه پایدار و بهبود شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در دست اجرا قرار گیرد و از تحمیل استاندارد‌های کشور‌های غربی به کشور‌های دیگر به طور جد خودداری شود.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا مایل است در این زمینه با کشور جمهوری دموکراتیک کنگو همکاری‌هایی را انجام دهد. به علت اینکه تعداد شرکت‌های بزرگ معدنی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا زیاد نیست، بتابراین نمی‌توان آن‌ها را در این زمینه مشارکت داد، اما می‌توان خریداران را در این مسئله دخیل کرد. به همین دلیل باید به توسعه زیرساخت‌های موجود در این زمینه پرداخت.

پاول مابولیا ینگا، هماهنگ‌کننده دفتر دولت فدرال در کینشاسا در جمهوری دموکراتیک کنگو (CTCPM) خاطرنشان کرد: برای همه سهام‌داران مهم است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر سر این موضوعات بر سر میز مذارکات بنشینند و با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

در این راستا ایالات متحده آمریکا تخصیص منابع به منظور توسعه زیرساخت‌های زنجیره تامین را در اولویت قرار داده است. این کشور یادداشت تفاهمی در دسامبر سال ۲۰۲۲ با کشور‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا برای توسعه زنجیره تامین برای بخش خودرو‌های الکتریکی به امضا رساند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، جمهوری دموکراتیک کنگو هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان است. این کشور حدود ۷۴ درصد از حجم عرضه جهانی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده