تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۶۵۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سقوط ۳۰ درصدی قیمت کبالت در سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - طبق داده‌های فست مارکتس، قیمت کبالت از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و بررسی روند قیمتی دو تولیدکننده کبالت در اندونزی نشان می‌دهد که قیمت‌ها به ۱۳.۹۰ دلار در هر پوند رسیده است.

به گزارش می‌متالز، گلدمن ساکس انعطاف‌پذیری قیمت فلزات باتری از جمله کبالت، لیتیوم و نیکل را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ در بحبوحه عرضه بیش از حد پیش‌بینی کرده است.

سقوط ۳۰ درصدی قیمت کبالت در سال ۲۰۲۳

تحلیلگر بازار فیج سولوشن در گزارش اخیر خود آورده است: انتظار داریم در کوتاه‌مدت قیمت کبالت کاهش یابد؛ چراکه تقاضا از بخش باتری‌های خودرو‌های الکتریکی کاهش می‌یابد؛ در حالی که افزایش تولید جهانی، همچنان به موجودی‌ها و ذخایر می‌افزاید.

طبق گزارش انجمن خودروسازان چین «CAAM»، حدود ۴۰۸ هزار خودروی انرژی نو «NEV» در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به فروش رسید که تقریبا ۵۰ درصد کمتر از فروش ماهانه و ۶.۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

بخش خودرو‌های الکتریکی حدود ۴۰ درصد از کل بازار کبالت را به خود اختصاص داده است.

در تحلیل فیچ آمده است: در جا‌های دیگر، تقاضا برای کبالت در باتری‌های لوازم الکترونیکی مصرفی از جمله لپ تاپ و تلفن‌های هوشمند، با توجه به رکود اقتصادی جهانی به همان اندازه ضعیف باقی خواهد ماند. نگاهی به تحلیل‌های مختلف گذشته نشان می‌دهد ترجیح چرخشی به سمت باتری‌های کبالت، کاهش یافته و این روند تا کاهش قیمت کبالت در درازمدت ادامه خواهد یافت.

حدود یک پنجم کبالت استخراج شده در جمهوری دموکراتیک کنگو که تولیدکننده برتر کبالت در جهان است، از معادن کوچک‌مقیاس می‌آید که بسیاری از آن‌ها به کار کودکان متکی هستند. در سال ۲۰۲۳، اندونزی با پشت سر گذاشتن استرالیا و فیلیپین، به دومین تامین‌کننده بزرگ کبالت در جهان تبدیل شد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده