تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۰۵۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«میدکو» به دنبال توسعه پایدار و رشد تولید در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه، مجمع عمومی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با هدف قرائت گزارش عملکرد هیئت مدیره و اصلاح اساسنامه برگزار شد که در پایان سهام‌دران و حاضران در مجمع، به تقسیم سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم و لزوم اصلاح اساسنامه و تصویب اساسنامه جدید مطابق با اساسنامه نمونه سازمان بورس و اوراق بهادار مختص شرکت‌های هلدینگ رای مثبت دادند.

به گزارش می‌متالز، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲، مجمع عمومی سالیانه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با دستورالعمل قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی، بررسی و تصویت ترازنامه و صورت‌های مالی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، اتخاذ تصمیم نسبت به تقسیم سود و سایر موارد مرتبط با این مجمع با حضور مجید قاسمی، رئیس هیات مدیره میدکو، علی اصغر پورمند، مدیرعامل میدکو و ۹۶٫۴۶ درصد سهام‌داران در هتل المپیک برگزار شد.

در ابتدای این مجمع که مجید قاسمی ریاست آن را بر عهده داشت، گزارش عملکرد هیات مدیره میدکو در قالب یک فیلم ۱۵ دقیقه‌ای به سهام‌داران ارائه شد. در خصوص گزارش عملکرد میدکو باید اظهار داشت که این هلدینگ ذهنیت خود را روی تولید دو فلز مس و فولاد متمرکز کرده است. میدکو به صورت ۱۰۰ درصد خصوصی و سهامی عام، فعالیت خود در بخش معدن و صنایع معدنی را با سرمایه یک هزار میلیارد ریال آغاز کرده و در ادامه سرمایه آن با افزایش در ۱۳ مرحله، به میزان ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. میدکو، مدیریت بخش مهمی از صنایع پیشرو و ارزش‌آفرین کشور را بر عهده داشته و با استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های به‌روز مدیریت، توانسته است همگام با کاهش تبعات زیست‌محیطی، در مسیر توسعه تولید، خلق ارزش افزوده و در نهایت رونق اقتصادی کشور گام بردارد.

تولید بالغ بر ۱۵ میلیون تنی میدکو در سال ۱۴۰۱

مجموع عملیات معدنی در معادن مورد بهره‌برداری میدکو طی سال قبل، برابر با ۱۲۴ میلیون تن برآورد شده است. این هلدینگ، موفق به تولید بیش از ۱۵ میلیون تن محصول شامل شمش فولاد، کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن، آهن اسفنجی، کاتد مس، لوله مسی، فروسیلیس، کنسانتره زغال‌سنگ، کک متالورژی، قطران و آهک و دولومیت پخته‌شده در این مدت شده و ۶٫۶ میلیون تن محصول را به فروش رسانده است؛ ضمن اینکه ۷۹ درصد این فروش داخلی و ۲۱ درصد باقی‌مانده آن صادراتی بوده است.

میدکو در سال گذشته، موفق به بهره‌برداری از چند پروژه مهم مانند واحد گاز نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، کارخانه شمش منیزیم با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن شمش منیزیم در شرکت فروسیلیس غرب پارس و دیواترینگ و درایر کنسانتره مجتمع فولاد زرند ایرانیان شده است. در ارتباط با پیشرفت پروژه‌های در حال اجرای میدکو نیز می‌توان به پیشرفت ۵۴٫۶ درصدی کارخانه احیا مستقیم شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، پیشرفت ۸۶ درصدی واحد بخار نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، پیشرفت ۴۷٫۳ درصدی کارخانه تغلیظ مس چاه فیروزه، پیشرفت ۵۶ درصدی جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کرمان، پیشرفت ۶۳٫۴ درصدی جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر زرند، پیشرفت ۴۳٫۱ درصدی تجهیز و بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ خمرد اشاره کرد.

در بخش دیگری از این گزارش، به سیستم‌های اطلاعاتی میدکو اشاره شده است. در سال ۱۴۰۱، پروژه راهکار جامع اطلاعاتی (MIDRP-۱) با پیشرفت ۶۶٫۴ درصد همراه بوده و استقرار و بهره‌برداری کامل از آن در شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، بابک مس ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان، ممرادکو، پابدانا و فروسیلیس غرب پارس، از جمله دستاورد‌های این پروژه بوده است. همچنین پروژه نظارت تصویری و زیرساختی با پیشرفت ۷۳٫۶ درصدی همراه بوده که ماحصل آن، استقرار سه هزار دوربین و ۱۱ دیتا سنتر بوده است.

تعداد سرمایه‌های انسانی در پروژه‌های مختلف میدکو در سال ۱۴۰۱ را بالغ بر ۲۴ هزار نفر تشکیل داده است. حفظ محیط زیست و توسعه جوامع محلی در کنار ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، همواره در دستور کار میدکو قرار داشته است. تجهیز و بهسازی ۳۶ باب مدرسه، اهدای بن خرید و بسته‌های ویژه حمایتی به دو هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز و یک هزار و ۱۰۰ خانوار و همچنین تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی برای مراکز بهداشتی و درمانی در دوران کرونا، از جمله اقدامات میدکو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. کسب رتبه ۳۳ در بیست و پنجمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)، کسب بالاترین سطح تندیس سیمین جایزه تعالی سازمانی از بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی و دریافت تندیس زرین جایزه بین‌المللی مدیریت دانشی (KM۴D)، از جمله موفقیت‌های میدکو در سال گذشته بوده است.

ثبت سود خالص ۳۰۳ ریالی برای میدکو

در بخش دیگری از این گزارش، به صورت وضعیت مالی میدکو در سال ۱۴۰۱ اشاره شده که بر این اساس فروش تلفیقی برابر با ۳۹۱ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال، سود تلفیقی به میزان ۴۲ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال، سود قابل تقسیم معادل ۴۲ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال و در نهایت سود خالص برای هر سهم میدکو برابر ۳۰۳ ریال بوده است. میدکو در تلاش است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری، به اجرای ۱۳۰ میلیون تن عملیات معدنی و تولید ۲۶ میلیون تن محصول جامه عمل بپوشاند و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

پس از ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره میدکو در سال ۱۴۰۱، علی اصغر پورمند، مدیرعامل هلدینگ میدکو طی سخنانی در ارتباط با روش اجرای پروژه در شرکت‌های تابعه میدکو، بیان کرد: اجرای ۴۰ پروژه طی مدت ۱۴ سال در میدکو اتفاقی نیست؛ این هلدینگ از روش معمول اجرای پروژه‌ها در کشور فاصله گرفته و بسیاری از مواقع شاهد بوده‌ایم که علی‌رغم پیشرفت ۸۰ درصدی یک پروژه، هم‌زمان فرایند تولید نیز در آن صورت می‌پذیرد؛ بدین معنا که بتوانیم با آغاز تولید، تامین مالی لازم در تکمیل پروژه را داشته باشیم و یا اگر با چالشی حین اجرای پروژه مواجه شدیم، بتوانیم نسبت به رفع آن اقدام کنیم. برای مثال، در حالی که حدود یک سال از تولید فولاد در شرکت فولاد بوتیای ایرانیان می‌گذرد، هنوز بخشی از واحد‌های این شرکت همچون واحد اکسیژن به بهره‌برداری نرسیده و امیدواریم طی چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه در خصوص فعالیت هلدینگ میدکو در صنعت مس، عنوان کرد: با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران، در حال اجرای پروژه تغلیظ مس چاه فیروزه هستیم. همچنین تولید ۵۰ هزار تن کاتد مس را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. البته با توجه به محدودیت‌هایی که در تامین کنسانتره مس با آن‌ها مواجهیم، نسبت به واردات بخشی از کنسانتره مورد نیاز خود اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم پروژه چاه‌فیروزه را تکمیل کرده و به نتیجه برسانیم.

مدیرعامل هلدینگ میدکو ضمن اشاره به اینکه فولاد یک صنعت آب‌بر است، مطرح کرد: به طور مشخص دو بخش کنسانتره‌سازی و فولادسازی، بیشترین مصرف آب در زنجیره تولید فولاد را دارند. در بخش کنسانتره‌سازی، آب در فرایند تولید در گردش است، اما در بخش فولاد سازی، آب به منظور خنک‌سازی تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور تامین آب مورد نیاز، ما هیچ فشاری را روی منابع زیرزمینی آب در استان کرمان وارد نکرده‌ایم و از نخستین شرکت‌ها در سطح کشور هستیم که نسبت به ایجاد شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام کرده‌ایم. آب مورد نیاز واحد‌های فولادسازی شرکت‌های فولاد بوتیای ایرانیان و فولاد زرند ایرانیان از همین طریق تامین می‌شود و به این منظور پروژه‌هایجمع‌آوری و تصفیه فاضلاب کرمان و زرند را در حال اجرا داریم که خوشبختانه با پیشرفت قابل توجهی نیز همراه بوده‌اند. استحصال آب از باطله کنسانتره سنگ‌آهن (Dewatering) و خشک‌کن کنسانتره سنگ‌آهن (Dryer) نیز از جمله اقدامات ما در راستای کاهش و بهینه‌سازی مصرف آب بوده است.

بومی‌سازی HSEC توسط میدکو

پورمند در ادامه به توجه میدکو به مقوله ایمنی، بهداشت و محیط زیست اشاره کرد و گفت: میدکو همواره نگاه ویژه‌ای به HSE در شرکت‌های زیرمجموعه خود داشته است؛ در همین راستا، نسبت به اقتباس مدل HSEC از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی اقدام کرده‌ایم و در ادامه موفق به بومی‌سازی آن در میدکو شده‌ایم. خوشبختانه ما با کمترین حادثه در پروژه‌های خود طی ۱۴ سال اخیر مواجه بوده‌ایم و گزارش HSEC تمامی پروژه‌ها را هر دو هفته یک بار در جلسات تولید به صورت منظم و مداوم بررسی می‌کنیم.

وی در خصوص اقدامات میدکو در راستای تامین کافی انرژی برق و گاز، مطرح کرد: قطعی برق در سه ماه تابستان و قطعی برق و گاز طی سه ماه زمستان سال پیش، میزان تولید میدکو را تحت تاثیر قرار داد. میزان برق مصرفی میدکو در حوزه فولادسازی، حدود ۷۰۰ مگاوات است و به همین منظور راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان به ظرفیت ۴۵۵ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بخشی از نیاز خود به برق را مرتفع کنیم. ضمن اینکه احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی خورشیدی در شهر کرمان در قالب طرح توسعه را مد نظر قرار داده‌ایم که در حال حاضر زمین آن تامین شده و به‌زودی مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ میدکو در ارتباط با تولید اسلب، بیلت و فولاد‌های آلیاژی در این شرکت، اظهار داشت: متنوع‌سازی محصول در میدکو بر اساس نیازسنجی بازار‌های جهانی صورت می‌پذیرد و ما نیم‌نگاهی هم به تولید فولاد آلیاژی، بیلت و اسلب داریم. البته در این راستا باید تمامی عوامل موثر در تولید فولاد به ویژه تامین انرژی را در نظر بگیریم و سپس نسبت به تولید محصول اقدام کنیم.

پورمند ضمن اشاره به دانش‌بنیان شدن دو شرکت زیرمجموعه هلدینگ میدکو، در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با اهمیت صنعت زغا‌ل‎سنگ در ایران که به اعتقاد وی مهجوز و مغفول واقع شده است، یادآور شد: زغا‌ل‌سنگ تنها به منظور تولید کک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه زغال‎ سنگ، یک ماده معدنی است که اگر با توجه به میزان ذخایر کشور و همچنین تجهیزات موجود، مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و به عنوان یک صنعت مستقل شناخته شود، می‌توانیم نسبت به خلق ارزش و سودآوری آن در ادامه امیدوار باشیم.

بر اساس این گزارش، مجمع عمومی سالیانه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با تصویب تقسیم سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم به پایان رسید. در ادامه مجمع عمومی فوق‌العاده به ریاست مجید قاسمی برگزار شد که در این مجمع پس از قرائت دستور جلسه و گزارش هیات مدیره مبنی بر لزوم اصلاح اساسنامه و تصویب اساسنامه جدید مطابق با اساسنامه نمونه سازمان بورس و اوراق بهادار مختص شرکت‌های هلدینگ (سهامی عام)، این اساسنامه در ۶۶ ماده و ۱۳۰ تبصره با اکثریت قانونی حاضرین در جلسه تصویب و جایگزین اساسنامه قبلی شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده