تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۰۵۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد؛

تحقق ۷۶ درصدی صادرات تعهد شده از مرز‌های کردستان/ صادرات ۴۳ میلیون دلاری از طریق بازارچه‌های مرزی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون ۴۴۴ میلیون دلار صادرات از این استان انجام شده، گفت: در برنامه تدوین شده این میزان ۵۸۸ میلیون دلار در نظر گرفته شده و تاکنون موفق به تحقق ۷۶ درصدی برنامه شده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: صادرات سایر گمرکات استان در از ابتدای سال گذشته تاکنون، ۳۹۹ میلیون دلار بوده و در نهایت حجم کل صادرات از مرز‌های استان ۸۴۳ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کردستان، استانی مرزی است، دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه تجارت مرزی بوده و به‌عنوان یکی از دروازه‌ای تجاری به سمت کشور عراق و کشور سوریه و نهایتا دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

مدیرکل صمت استان کردستان اضافه کرد: کردستان به عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام گرفته است.

وی همچنین یادآور شد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۱۱۶ میلیون دلار و ترانزیت ۴.۷ میلیارد دلار بوده و بنابراین حجم کل مبادلات شامل صادرات، واردات و ترانزیت ۵.۸ دهم میلیارد دلار بوده است.

خلیقی ادامه داد: در زمینه صادرات ۵۳ میلیارد دلار در ۱۲ ماه ۱۴۰۱ داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه: بیشترین کشور‌هایی که کردستان به آن‌ها صادرات داشته، کشور عراق، کشور‌های آسیا و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند، افزود: البته در سطح کشور ۵ کشور عمده هدف صادراتی چین، عراق، ترکیه، امارات و هند است که چین با ۲۷ درصد و عراق با ۱۹ درصد بیشترین سهم ارزشی در امر صادرات را دارند.

مدیرکل صمت استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین واردات تجاری کردستان از طریق مرز باشماق مریوان شکل می‌گیرد و ۹۳ درصد مبادلات تجاری با منطقه اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای استان وجود بازارچه‌های موقت غیررسمی در استان کردستان است که ۳ بازارچه سیرانبند بانه، مله خورد سرو آباد و خانم شیخان مریوان بوده که رسما از سال ۱۳۹۹ فعالیت این بازارچه‌ها از سر گرفته شد و در همان سال نیز ۱۴ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۳ میلیون دلار از طریق این بازارچه‌ها در قالب کالا‌های گروه ۴ کالا‌های وارداتی، وارد کشور شده‌اند.

کردستان رتبه نخست تولید طلا در کشور دارد

خلیقی همچنین در کارگروه تعامل ستادی کاهش مشکلات اکتشافی و معدنی صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست، گفت: کردستان در زمینه تولید طلا رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و همچنین در زمینه ذخیره طلا رتبه دوم کشوری را دارد. ۵۰ درصد طلای ایران در زرکوه تولید می‌شود و این نشان از ظرفیت‌های ویژه استان در حوزه معدن دارد.

وی با اشاره به این مطلب که کردستان در خصوص سنگ آهن رتبه پنجم کشوری را دارد، افزود: در حال حاضر در استان ۳۵۶ واحد معدنی و ۱۸ گونه ماده معدنی داریم.

مدیرکل صمت استان کردستان اضافه کرد: ماده‌های معدنی استان شامل پلی متال، آهن، باریت، پوزولان، پوکه، سیلیس، تراورتن، فلدسپات، گرانیت، منگنز، مرمریت، مرمر و سایر مواد معدنی است و این امر بیانگر آن است که کردستان پتانسیل خوبی برای امر سرمایه‌گذاری در حوزه معدن است.

وی بر تعامل بیشتر بین حفاظت محیط زیست و مجموعه صمت در حوزه معدن تاکید و خاطرنشان کرد: تعامل بین محیط زیست و معدن منجر به ارائه راهکار‌های مناسبی می‌شود تا هم معدن استان سرمایه‌گذار جذب کند و هم محیط زیست دچار کمترین آسیب شود.

خلیقی همچنین گفت: استفاده بیش از بیش ظرفیت‌های معدنی استان نیامند تعامل و هم فکری با محیط زیست است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده