تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۰۵۸۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم کالا‌های مصرفی از سبد واردات

‌می‌متالز - جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در ۱۱ماه سال ۱۴۰۱، سهم کالا‌های استفاده‌شده در تولید در سبد واردات به لحاظ ارزشی بیش از ۶/ ۸۷‌درصد و سهم کالا‌های مصرفی ۲/ ۱۲‌درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، براساس این آمار در ۱۱ماه اول سال قبل، ۳۳میلیون و ۶۰۴‌هزار تن کالای سرمایه ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش ۵۳میلیارد و ۶۷۵میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که کالا‌های واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۷۰‌درصد و به لحاظ وزنی ۱/ ۸۹‌درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده اند، به طوری که در این مدت بیش از ۲۹میلیون و ۹۵۲‌هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۳۷میلیارد و ۵۹۳میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به ۱۱ماه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۱۲‌درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۴‌درصد رشد داشته است.

سهم کالا‌های سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۶/ ۱۷ و ۲/ ۲‌درصد بوده و در ۱۱ماه سال قبل ۷۴۱‌هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۹میلیارد و ۴۴۷میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۲‌درصد و ارزش آن ۵۳‌درصد افزایش یافته است. همچنین در این مدت ۲میلیون و ۹۱۰‌هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۶میلیارد و ۵۵۷میلیون دلار به کشور وارد شده، یعنی سهم کالا‌های مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی ۷/ ۸ و به لحاظ ارزشی ۲/ ۱۲‌درصد بوده است. وزن و ارزش کالا‌های مصرفی واردشده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۰‌درصد افزایش و ۱۲‌درصد کاهش داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده