تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۵۹۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آلودگی کارخانه سیمان دورود تهدیدی برای محیط زیست/ وعده‌ای جدید برای رفع آلودگی

‌می‌متالز - فاز سوم کارخانه سیمان دورود همواره آلودگی‌هایی را برای محیط زیست در پی داشته که اخیرا بناشده در یک اقدام میان مدت این مشکل برطرف شود.

به گزارش می‌متالز، کارخانه سیمان دورود دارای سه فاز است که فعالیت فاز سوم آن همواره آلودگی‌هایی را در پی داشته و از آنجا که این کارخانه در محدوده شهری قرار دارد، رفع آلودگی آن به مطالبه جدی مردم این شهر تبدیل شده است.

موضوع آلودگی کارخانه سیمان دورود هرچند وقت یکبار در دستور کار مسوولان استان به ویژه مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست لرستان قرار می‌گیرد تا برای رفع مشکل آن چاره‌اندیشی شود، اما هربار به وعده‌ای بی‌سرانجام ختم می‌شود.

موضوع آلودگی فاز سوم این کارخانه اخیرا نیز در دستور کار محیط زیست لرستان و دادستان مرکز استان قرار گرفت که بنا شد مدیر کارخانه طی یک سری اقدامات کوتاه مدت و میان مدت نسبت به رفع آلودگی آن اقدام کند.

برای اطلاع از اقدامات انجام شده نسبت به رفع آلودگی‌های کارخانه سیمان دورود با مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفتگویی داشتیم که بدین شرح آمده است.

علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در رابطه با آلودگی کارخانه سیمان دورود اظهارداشت: کارخانه سیمان دورود سه فاز دارد که در فاز نخست آن بعد از الکتروفیلتر، بک هوس‌ها قرار دارند، اما در فاز سوم حدود ۳۰ سال پیش به جای اینکه بک هوس نصب کنند، چون هزینه زیادی داشته دو الکتروفیلتر پشت سر هم گذاشته‌اند.

وی افزود: از آنجا که الکتروفیتر‌ها نواقصی دارند، موقع حجم و فرآیند بالا در مسیر نشست می‌کنند، یکدفعه نمی‌تواند کار انجام دهد و دچار مشکل می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: در این کارخانه یک سری خازن‌ها و امکانات در طول ماه سوخته می‌شوند که تعویض آن‌ها هزینه زیادی دارد از طرفی باید یک هفته در ماه تعطیل کنند، اما چون هر روز درآمد زیادی را از دست می‌دهند و متضرر می‌شوند چندین سال است که انجام نداده‌اند.

وی بیان کرد: اواخر سال گذشته و اوایل امسال با حضور دادستان مرکز لرستان موضوع آلودگی کارخانه سیمان دورود مورد بررسی قرار گرفت و به این منتج شد که مدیرعامل کارخانه یک سری اقدامات کوتاه مدت و میان مدت انجام دهد.

سالاروند گفت: تصمیم میان مدت بهتر جواب داد و ۲۸۰ میلیارد تومان از شستا تامین اعتبار کردند و مبلغی نیز قرار شد از صندوق ملی محیط زیست تامین شود تا بک هوس برای فاز ۳ کارخانه نصب و این مشکل برای همیشه برطرف شود.

وی تصریح کرد: اقدامات مذکور در حال انجام است و با ۴ میلیارد اولیه کار شروع و به مناقصه گذاشته شد تا طراحی سیستم انجام شود، همچنین قول دادند تیر ماه امسال اقدامات واگذاری به بخش خصوصی جهت اجرای فیلتر و بک هوس انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهارداشت: در اجرای اقدامات اولیه دچار مشکل شدیم و، چون به دنبال تولید بودند حاضر نشدند اقدامات کوتاه مدت را انجام دهند.

وی افزود: این کارخانه یک سری خازن دارد که کمربند به آن‌ها وصل می‌شود که مدیران قبلی کارخانه کمربند‌های زیادی تهیه کرده بودند، اما چون همه این کمربند‌ها را تمام کرده بودند و تا سفارش می‌دادند و نصب می‌کردند طول می‌کشید که گفتیم نمی‌شود مردم تحت فشار باشند که در هفته گذشته حکم تعطیلی فاز ۳ را گرفتیم.

سالاروند عنوان کرد: مدیر کارخانه با دادستان شهرستان دورود صحبت کرده بود که دادستان نیز یک ماه به آن‌ها فرصت داده بود تا مشکل را حل کنند که در نهایت زمان اجرای حکم تعطیلی با وساطت مانع اجرای این کار شدند و بنا شد مشکل را حل کنند.

منبع: سفیر افلاک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده