تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۵
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۰۶۰۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سابق سازمان بورس مطرح کرد:

جزئیات کشف ماینر در بورس تهران، حکم اعضا و ارزش بیت کوین استخراجی

‌می‌متالز - رئیس سابق سازمان بورس درخصوص جزئیات کشف ماینر در ساختمان بورس تهران، حکم اعضای هیات مدیره، ارزش بیت کوین استخراج شده، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی دهقان دهنوی درخصوص جزئیات کشف ماینر در ساختمان بورس تهران به ایران جیب گفت: اتفاقی که در مورد ماینر در شرکت بورس رخ داد، مربوط به قبل از حضور بنده در سازمان بورس بود. قرار دادن دستگاه ماینر و استخراج رمزارز در شرکت بورس تهران اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ صورت گرفت، اما کشف آن مربوط به زمان حضور در سازمان بورس بود.

وی افزود: این اتفاق از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این بود که در شرکت بورس این اقدام را با نیت خوب، اما با تصمیم‌گیری اشتباه انجام داده است. مسوولان اجرایی شرکت بورس معتقد بودند از ظرفیت دستگاه‌های ماینینگ در این نهاد می‌توان به نحو مطلوب استفاده کرد تا اقدامات انجام شده سودی برای این شرکت داشته باشد.

این مقام سابق سازمان ادامه داد: آن زمان اعلام شد که این تصمیم از ابتدا اشتباه بود. زیرا مسوولیت، رسالت و مأموریت شرکت بورس انجام چنین اقدامی نیست. البته در زمان اتخاذ این تصمیم هنوز فعالیت ماین‌کردن رمزارز جزو اقدامات منفی و غیرقانونی تلقی نمی‌شد. افراد حاضر در هیأت مدیره شرکت بورس هیچ اطلاعی از ماجرای ماینینگ نداشتند، اما در حکمی که علیه این افراد داده شد، مقداری کوتاهی صورت گرفت. در روز‌های آخر حضور در سازمان بورس اجازه ابلاغ این حکم به دلیل عدم اطلاع از اتفاق رخ داده را ندادم.

دهقان دهنوی عنوان کرد: در آن زمان صورتجلسه‌ای امضا شد و تصور آن‌ها این بود که قرار است دستگاه پردازش اطلاعات خریداری شود و هیچ تصوری مبنی بر استخراج رمزارز وجود نداشت. حکم در نظر گرفته‌شده در دوره جدید سازمان بورس ابلاغ شد که این افراد حق حضور در هیچ یک از نهاد‌های مالی را ندارند، اما بعداً تصمیم گرفته شد به مدت ۲ سال اجازه حضور در ارکان بازار سرمایه را نداشته باشند.

به گفته وی، بعد از ابلاغ حکم، اعتراض‌هایی صورت گرفت تا زودتر از موعد ۲ سال این حکم لغو شود. در نتیجه این اقدام اشتباه ۳ بیت‌کوین به ارزش ۶۰ هزار دلار استخراج شد که اکنون با کاهش قیمت شدید مواجه شده و به حدود ۲۵ هزار دلار رسیده است. بیت‌کوین استخراج‌شده جزو دارایی‌های بورس تهران است. این مساله در آن زمان با موضوع وجود مشکل در زیرساخت‌های معاملاتی عجین شده بود و باعث شد اعتراضات گسترده‌ای نسبت به این اتفاق صورت بگیرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده