تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۰۶۲۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت سرعت افزایش قیمت لیتیوم در چین

‌می‌متالز - قیمت لیتیوم چین در هفته منتهی به ۲۲ می ۲۰۲۳ به روند صعودی خود با سرعت کمتری نسبت به هفته‌های گذشته به دلیل پیش‌بینی روند نزولی در بازار و مقاومت در میان مصرف‌کنندگان به خرید ادامه داد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، سه عامل افزایش قیمت لیتیوم در چین به دلیل به وجود آمدن احساس عدم اطمینان در بازار و عدم تمایل مصرف‌کنندگان به خرید، کاهش قیمت کربنات لیتیوم در بازار‌های شرق آسیا و چین به دلیل مقاومت در میان مصرف‌کنندگان به خرید و کاهش قیمت اسپودومن هم‌زمان با کاهش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید آن در این زمینه موثر بودند.

بازار لیتیوم چین در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ هم‌زمان با اصرار فروشندگان بر افزایش قیمت لیتیوم در مقابل مقاومت مصرف‌کنندگان به خرید در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفت. همچنین زمزمه‌هایی در رابطه با افزایش قیمت لیتیوم در کوتاه‌مدت شنیده شد.

فروشندگان و خریداران هر کدام در رابطه با قیمت لیتیوم نظر‌های متفاوتی از یکدیگر داشتند. فروشندگان بر افزایش قیمت لیتیوم اصرار داشتند؛ در حالی که مصرف‌کنندگان در رابطه با خرید محتاطانه رفتار کرده و انتظار داشتند قیمت‌ها در کوتاه‌مدت کاهش یابد. در عین حال اکثر مصرف‌کنندگانی که اقدام به خرید می‌کنند، تنها به اندازه نیاز خود این کار را انجام می‌دهند. برخی از فعالان بازار نیز با دیدگاه‌های هر یک از این دو گروه موافق بودند.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین عنوان کرد که تمایل مصرف‌کنندگان اغلب به خرید از بازار فیزیکی آن هم به اندازه نیاز است؛ چراکه بیم آن را دارند بعد از خرید قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند.

فعالان بازار مطرح کردند که اگرچه مقدار تولید در بخش باتری‌های لیتیوم آهن فسفات بهبود یافته است و این مسئله منجر به تقاضای بهتر برای کربنات لیتیوم می‌شود، اما چنین بهبودی هنوز محدود بوده و به اندازه‌ای نیست که موجب افزایش قیمت لیتیوم شود.

در هفته‌های گذشته، فعالیت‌های سفته‌بازان و معامله‌گران در بازار، موجب افزایش بیش از اندازه قیمت‌ها شد. یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین عنوان کرد که در حال حاضر مقاومت مصرف‌کنندگان به خرید از بازار افزایش یافته است؛ چراکه انتظار دارند قیمت‌ها در بحبوحه بهبود محدود حجم تقاضا روند نزولی به خود بگیرد.

از سوی دیگر، فروشندگان همچنان خواهان افزایش قیمت‌ها هستند و با وجود افزایش مقاومت مصرف‌کنندگان به خرید، حاضر به فروش لیتیوم خود به قیمت‌های پایین‌تر نیستند. فروشندگان قصد دارند تا جایی که امکان دارد، قیمت‌ها را افزایش دهند، اما اگر این افزایش قیمت‌ها موجب افزایش تقاضا برای لیتیوم در بازار نشود، فروشندگان روند افزایش قیمت‌ها را متوقف می‌کنند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده و عرضه در بازار فیزیکی، قیمت ۲۹۵ هزار تا ۳۱۰ هزار یوان (۴۱،۶۹۶ تا ۴۳،۸۱۶ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۷۰ هزار تا ۳۲۱ هزار یوان در هر تن در هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

آخرین ارزیابی‌ها افزایش متوسط ۲٫۳۷ درصد قیمت هفتگی را نشان داد؛ این در حالی است که نرخ رشد قیمت‌ها بین ۱۰٫۶۱ و ۲۰٫۶۱ درصد در چهار هفته قبل از تاریخ پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ بود.

همچنین روند نزولی قیمت‌ها در بازار موجب تاثیرگذاری بر روند قیمتی هیدروکسید لیتیوم شد. فعالان بازار پیش‌بینی کردند طی کوتاه‌مدت در بحبوحه بهبود روند تقاضای محدود برای هیدروکسید لیتیوم، قیمت آن روند کاهشی به خود بگیرد.

وضعیت بازیابی در بخش باتری‌های نیکل کبالت منگنز در صنایع پایین‌دستی مطابق با روند پیش‌بینی‌ها در اوایل ماه می ۲۰۲۳ نبود. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان در حال استفاده از ذخایر هیدروکسید لیتیومی که در ماه آپریل ۲۰۲۳ در انبار‌های خود ذخیره کرده بودند، هستند. یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین تصریح کرد که همچنان نگرانی‌هایی در مورد ناپایداری قیمت‌های فعلی وجود دارد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده و عرضه در بازار فیزیکی، قیمت ۲۸۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۷۰ هزار تا ۳۲۶ هزار یوان در هر تن در هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

آخرین ارزیابی‌ها افزایش متوسط ۰٫۶۷ درصد قیمت هفتگی را نشان داد که با نرخ رشد قیمت‌های ۲٫۱۳ و ۲۴٫۱۷ درصد در چهار هفته قبل از تاریخ پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ قابل قیاس است.

روند نزولی قیمت‌ها در بازار‌های کشور‌های آسیای شرقی

قیمت‌های کربنات لیتیوم در بازار‌های کشور‌های آسیای شرقی طی هفته منتهی به ۲۲ می ۲۰۲۳ و در بحبوحه کاهش حجم معاملات و مقاومت مصرف‌کنندگان به خرید افزایش یافت؛ این در حالی است که روند نزولی قیمت‌ها در چین به تدریج در حال از بین رفتن است.

برخی از فعالان بازار خاطرنشان کردند که حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم به طور کلی بسیار کمتر از لیتیوم هیدروکسید است و مصرف‌کنندگان همچنان در برابر افزایش قیمت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند.

هیچ یک از مصرف‌کنندگان حاضر به پذیرش افزایش قیمت کربنات لیتیوم هم سطح افزایش قیمت‌ها در بازار چین نیستند. یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار‌های آسیا مطرح کرد که برخی از فروشندگان بین‌المللی، خواستار افزایش قیمت‌ها مشابه آنچه که در چین اتفاق افتاد هستند و به طور قطع با مقاومت زیادی از سوی مصرف‌کنندگان روبه‌رو خواهند شد.

یکی دیگر از معامله‌گران لیتیوم در بازار‌های آسیا اظهار داشت که تغییر قیمت‌ها توسط فروشندگان بین‌المللی مشابه تغییر قیمت‌ها در چین نخواهد بود و حتی به نظر می‌رسد که این فروشندگان لیتیوم را با تخفیف‌های بیشتری نسبت به فروشندگان چینی عرضه می‌کنند.

این معامله‌گر لیتیوم خاطرنشان کرد که با در نظر گرفتن وضعیت بلاتکلیفی در بازار چین، برخی از فروشندگان کربنات لیتیوم قیمت‌های خود را قبل از هر گونه روند نزولی احتمالی در بازار کاهش داده‌اند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳، قیمت ۳۱ تا ۳۶ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت یک روز قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت، اما نسبت به قیمت ۳۲ تا ۳۶ دلار به ازای هر کیلوگرم در یک هفته قبل از این تاریخ، حدود یک دلار در هر کیلوگرم کاهش داشت.

پریمیوم هیدروکسید لیتیوم در بازار‌های شرق آسیا نسبت به پریمیوم کربنات در هفته ماقبل از ۲۵ می ۲۰۲۳ ثبات بیشتری داشت. در همین راستا، برخی معاملات و پیشنهادات متعدد به قیمت ۴۲ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم گزارش شد.

فعالان بازار تاکید کردند که حجم معاملات هیدروکسید لیتیوم طی هفته منتهی به ۲۲ می ۲۰۲۳ در بازار‌های شرق آسیا پایدار بود. هرچند که ممکن است فضای محدودی برای افزایش قیمت هیدروکسید لیتیوم وجود داشته باشد؛ چراکه حجم تقاضای بازار فیزیکی به اندازه کافی افزایشی نبوده است.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳، قیمت ۴۲ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که حدود ۰٫۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم نسبت به قیمت ۴۲٫۲۵ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز قبل از تاریخ مذکور افزایش یافت و نسبت به قیمت ۴۴ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در یک هفته قبل از این تاریخ، حدود دو دلار کاهش داشت.

کاهش قیمت اسپودومن متناسب با میزان مقاومت مصرف‌کنندگان به خرید

به گفته موسسه «Fastmarkets»، قیمت‌های بازار فیزیکی اسپودومن طی دو هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۵ می ۲۰۲۳، به دلیل مقاومت مصرف‌کنندگان به خرید کاهش یافت.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین عنوان کرد که قیمت پنج هزار دلاری اسپودومن در هر تن بسیار بالاست؛ چراکه هزینه تولید نمک لیتیوم از قیمت فعلی لیتیوم در چین بیشتر است. از نظر وی، قیمت چهار هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن برای تولیدکنندگان لیتیوم منطقی و قابل قبول است.

ارزیابی دو هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» برای اسپودومن با حداقل غلظت ۶ درصد لیتیوم اکسید، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط عرضه محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، قیمت چهار هزار تا چهار هزار و ۵۱۰ دلار در هر تن در روز پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت چهار هزار تا پنج هزار و ۵۰ دلار در هر تن دو هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۵۴۰ دلار در هر تن کاهش داشت.

افت سرعت افزایش قیمت لیتیوم در چین

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده