تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۳۰۶۳۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آیا نمک جایگزین لیتیوم خواهد شد؟

‌می‌متالز - خودروسازانی که در سال گذشته با قیمت‌های سرسام‌آور لیتیوم و سایر فلزات باتری مواجه شدند، می‌توانند به طور فزاینده‌ای از سلول‌های مبتنی بر سدیم در آینده استفاده و به کاهش فشار بر مواد خام با افزایش فروش خودرو‌های الکتریکی کمک کنند.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود سدیم سهم بازار را از ارزان‌ترین و پایین‌ترین سطح بازار خودرو در چین در دست بگیرد که تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند حدود ۲۷۲ هزار تن تقاضا را برای لیتیوم کاهش دهد. اگر با کمبود طولانی مدت لیتیوم مواجه شویم، این انتقال از لیتیوم به سدیم می‌تواند بسیار تهاجمی‌تر اتفاق بیفتد.

تحلیلگران در این گزارش تاکید کرده‌اند که باتری‌های یون سدیم، یک فناوری جایگزین هستند که می‌توانند فشار را بر زنجیره تامین پیچیده و روبه‌رشد لیتیوم کاهش دهند؛ در حالی که ممکن است سهم نسبی سدیم یون کوچک به نظر برسد، اما همچنان رشد مطلق بسیار قابل توجه بوده و نتیجه این فرایند تاثیرگذاری بر سرعت رشد کل بازار است.

جذابیت سدیم ناشی از فراوانی آن در سنگ نمک و آب نمک در سراسر جهان بوده، اما از نظر عملکرد از دیگر فلزات باتری عقب‌تر است. رونمایی چین از خودرو‌های برقی ارزان قیمت مبتنی بر سلول‌های مبتنی بر سدیم می‌تواند نقطه عطفی برای این فناوری باشد.

در حالی که هنوز چند سال دیگر تا تجاری‌سازی گسترده این ایده باقی مانده است، وعده باتری‌های مبتنی بر سدیم بحث‌های گسترده‌ای در مورد اینکه آیا این باتری‌ها می‌توانند به اندازه‌ای محبوب شوند که کمبود لیتیوم دیگر معضل نباشد یا خیر، شکل گرفته است؛ چراکه افزایش تقاضا در جریان اصلی و خودرو‌های برقی سطح بالا ادامه دارد.

در یک سناریوی دیگر اگر استخراج‌کنندگان لیتیوم نتوانند با افزایش مصرف با نسل بعدی باتری‌های رده بالا همگام شوند، جایگزینی سدیم در بازار خودرو‌های انبوه می‌تواند تقاضای کلی لیتیوم را تا ۳۷ درصد کاهش دهد که معادل ۱.۴ میلیون تن تا سال ۲۰۳۵ است.

در حالی که این امر می‌تواند شامل یک تعمیر اساسی زنجیره تامین باشد، پذیرش گسترده باتری‌های لیتیوم آهن فسفات کم‌هزینه در چند سال گذشته نشان می‌دهد که چگونه می‌توان فناوری‌های جدید باتری را در واکنش به افزایش هزینه‌های مواد خام به‌کار برد.

بلومبرگ انتظار دارد که چگالی انرژی یون سدیم در سال ۲۰۲۳ با لیتیوم در اوایل ۲۰۲۰ قابل مقایسه باشد؛ زمانی که لیتیوم سهم قابل توجهی از تقاضای جهانی باتری را به خود اختصاص داد.

با توجه به اینکه هم عرضه و هم تقاضا برای فلزات باتری با سرعتی سرسام‌آور رشد می‌کند، پیش‌بینی مسیر رشد آینده در این صنعت یک پیگیری چالش برانگیز و بحث برانگیز بوده است.

پیشرفت‌های فنی هم در شیمی باتری و هم در تکنیک‌های استخراج می‌تواند پیامد‌های بزرگی در بازار چند سال آینده داشته باشد و برخی از تحلیلگران را به پیش‌بینی افزایش‌های بزرگ سوق دهد؛ در حالی که برخی دیگر از جمله گروه گلدمن ساکس معتقدند که با رکود اخیر قیمت‌ها، پایانی برای این بازار وجود ندارد.

درر حال حاضر، موفقیت بالقوه باتری‌های یون سدیم برای مصرف‌کنندگانی که باید تصمیم بگیرند حق با چه کسی بوده، نادیده گرفته شده است.

جورج هپل، رئیس تجاری فلزات باتری بسف در این خصوص عنوان کرد: از خرید یک تحقیق از هر شرکت تجزیه و تحلیل لیتیوم که دیدگاه منطقی و عملی از سدیم یون در پیش‌بینی خودرو‌های الکتریکی خود ندارد، خودداری می‌کنیم.

این در حالی است که در ماه آپریل ۲۰۲۳ اولین معامله برای تامین سلول‌های سدیم به یک خودروسازی چینی انجام شد و هپل معتقد است که به نظر می‌رسد مسیر تولید خودرو‌های الکتریکی بیشتر به سمت استفاده از سدیم به جای لیتیوم خواهد رفت.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده