تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۹
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۶۵۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم انداز رشد شرکت کتوسعه چیست؟

‌می‌متالز - علت استفاده از پی برای ۱۰۸ واحدی برای ارزشگذاری کتوسعه در یک پرسش و پاسخ تشریح شد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به این موضوع که سیاست فروش شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر در سال‌های گذشته و گزارش‌های فعالیت ماهانه منعکس شده در سامانه کدال تأثیر تغییر این سیاست‌ها دلایل اختلاف نرخ رشد فروش با نرخ بازده مورد انتظار توجیح پذیر است.

با عنایت به پرسش‌های مطرح شده در این زمینه علی سلگی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر که با نماد کتوسعه در بورس فعالیت دارد، به پرسش‌های مطرح شده به این شرح پاسخ داد.

رشد فروش متوسط سه سال گذشته برابر ۵۵ درصد بوده است و ارزشگذار با استناد به نرخ‌های سه سال گذشته نرخ فروش برای سال‌های آتی را ۴۹ درصد در نظر گرفته است. این در حالی است که هزینه‌های عمومی که به طور متوسط رشد ۶۶ درصدی در سه سال گذشته داشته است کمتر از ۳۰ درصد برای سال‌های آتی رشد داشته است علت عدم توازن رشد درآمد و هزینه‌های پیش بینی شده که سبب شناسایی سود بیشینه شده است را ارزشگذار چگونه توجیه می‌کند؟

اول با توجه به تنوع محصولات شرکت و نوسانات در نرخ فروش این محصولات و با استناد به صورت‌های مالی حسابرسی شده سنوات، اخیر متوسط نرخ رشد فروش محصولات شرکت در سه سال گذشته برابر ۵۵ درصد بوده و با توجه به رویکرد محافظه کارانه در ارزشیابی و تنوع محصولات شرکت متوسط نرخ رشد فروش محصولات شرکت ۴۹ درصد در نظر گرفته شده است همچنین مقایسه درآمد‌های عملیاتی شرکت با هزینه‌های عمومی اداری و فروش توجیه پذیر نبوده چرا که هزینه‌های عمومی اداری و فروش عمدتاً شامل حقوق دستمزد و مزایای پرسنلی بوده و تعداد پرسنل شرکت طی سنوات اخیر تغییر چندانی نداشته است. شایان ذکر است به منظور مقایسه درآمد‌های عملیاتی شرکت با بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی متوسط نرخ رشد بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی سال‌های آتی ۵۳ درصد در نظر گرفته شده که بیش از متوسط نرخ رشد فروش پیش بینی شده است.

علت استفاده از پی برای ۱۰۸ واحدی برای ارزشگذاری را شرح دهید؟ آیا در تاریخ فعلی که نسبت پی برای بازار ۲ واحد کاهش داشته است نسبت قیمت به سود پیشنهادی و به تبع ارزش پیشنهادی باید کاهش پیدا کند؟

با توجه به اینکه در بازار سرمایه کشور شرکتی که هم صنعت شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر سهامی عام باشد وجود ندارد برای محاسبه ارزش با استفاده از مدل‌های نسبی از ttm P/E بازار در تاریخ ارزشیابی استفاده شده است.

در سال ۱۴۰۱ سود خالص شرکت ۱۱۹ میلیارد تومان ثبت شده است و شرکت در حدود ۵۸ میلیارد درآمد غیر عملیاتی بابت فروش دارایی ثابت داشته است که قابل تکرار نیست بر همین اساس سود خالص شرکت بدون در نظر گرفتن درآمد فوق الذکر در حدود ۸۶ میلیارد تومان است. اولا با توجه به اینکه ماهیت درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی به دلیل ریسک شناسایی درآمد یکسان نیست چرا ارزشگذار به کل سود خالص پی برای ۱۰۸ واحدی داده است؟ ثانیا با فرض حذف سود غیر عملیاتی با مارکت پیشنهادی ۲۶۰۰ میلیاردی نسبت قیمت به درآمد سهم به صورت تریلینگ بالای ۳۰ واحد است. جذابیت خریدی سهمی با این نسبت قیمت به درآمد که اختلاف فاحشی با متوسط تریلینگ بازار و صنعت دارد چیست؟

با توجه به چشم انداز رشد شرکت و همچنین مقایسه P/E منعکس شده در گزارش با P/E شرکت تأمین ماسه ریخته گری با نماد کماسه که به همراه نماد کتوسعه در گروه سایر معادن حضور دارند شرکت مذکور از نظر مدل کسب و کار نزدیکترین شرکت به شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر (سهامی عام است بر همین اساس نسبت P/E منعکس در گزارش توجیه پذیر است.

در صفحه ۳۷ گزارش ارزشگذاری نرخ رشد برابر رشد درونزا و تورم تولید کننده بخش سایر معادن و برابر ۲۵ درصد فرض شده است رشد درونزا و تورم تولید کننده بخش سایر معادن بر چه اساس یا منبعی ۲۵ درصد لحاظ شده است؟

داده‌ها از درگاه ملی مرکز آمار ایران استخراج شده. است شایان ذکر است شاخص قیمت تولید کننده سایر معادن مربوط به مقاطع فصلی دوره ۲۰ ساله گذشته است.

ارزشگذار در حالی رشد نرخ فروش شرکت را به دلیل تورم در حدود ۵۰ درصد فرض کرده است که نرخ رشد و بازده مورد انتظار در حدود ۲۵ و ۳۲ درصد لحاظ شده است که متناظر با تورم انتظاری در مدل ارزشگذاری نیست. ارزشگذار این اختلاف را چگونه توجیه می‌کند؟

با اشاره به این موضوع که سیاست فروش شرکت در سال‌های گذشته سیاست مناسبی نبوده و با تغییر مدیریت شرکت محصولات استخراجی با سازوکار متفاوتی به فروش رسیده که با مقایسه نرخ فروش محصولات شرکت در سنوات گذشته با گزارش‌های فعالیت ماهانه منعکس شده در سامانه کدال تأثیر تغییر این سیاست قابل مشاهده است. بر این اساس با توجه به تقاضای دائمی محصولات شرکت و با تکیه بر تغییر در نرخ فروش محصولات در صورت‌های مالی سنوات اخیر و گزارش‌های فعالیت ماهانه منعکس شده در سامانه کدال اختلاف نرخ رشد فروش با نرخ بازده مورد انتظار توجیه پذیر است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده