تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۰۷۸۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفتگو با مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر عنوان شد:

«کتوسعه» جزو ۳ شرکت برتر حوزه سنگ

‌می‌متالز - سودآوری پایدار و جلوگیری از خام فروشی، ورود به بازار‌های جهانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از مأموریت‌های این مجموعه است.

به گزارش می‌متالز، علی سلگی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر به معرفی مجموعه «کتوسعه» پرداخت و اظهار داشت که این مجموعه به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی سازمان اقتصادی کوثر در عرصه معدن و صنایع معدنی به عنوان سرمایه‌گذار و بهره‌بردار در زنجیره ارزش مواد معدنی فعالیت بسزایی دارد، همچنین وی به این موضوع نیز اشاره داشت که در حوزه برنامه‌های توسعه‌ای موارد بسیاری را در نظر دارد همچون در حوزه سنگ که یکی از اقدامات مهمی که در حال انجام آن هستند رفتن در مسیر ایجاد دانه‌بندی‌ها هم در مجتمع قروه و هم در مجتمع خرم آباد است که امید می‌رود ظرف سه‌ماه آینده حتما واحد‌های دانه‌بندی راه اندازی شود. همچنین وی در ادامه به موارد دیگری در خصوص مجموعه «کتوسعه» اشاره کرد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

معرفی کوتاهی در مورد شرکت بفرمایید؟

شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر، با بیش از ۳۰ سال تجربه به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی سازمان اقتصادی کوثر در عرصه معدن و صنایع معدنی به عنوان سرمایه‌گذار و بهره‌بردار در زنجیره ارزش مواد معدنی از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازرگانی با اولویت معادن سنگ‌های ساختمانی و تزئینی فعالیت دارد.

سهامدار شرکت کیست؟

سازمان اقتصادی کوثر به‌عنوان سهامدار اصلی ۹۵ درصد سهام کتوسعه را در اختیار دارند و باقی سهم نیز متعلق به سایر زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر است.

در خصوص برنامه و طرح‌های توسعه‌ای شرکت توضیح دهید؟

از مهمترین برنامه‌های آتی شرکت صنعتی و معدنی کوثر قرار گرفتن در فهرست ۱۵شرکت برتر در میان شرکت‌های حوزه معدن از لحاظ سودآوری است. سودآوری پایدار و جلوگیری از خام فروشی، ورود به بازار‌های جهانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از مأموریت‌های این مجموعه است. همچنین یکی از مهمترین راهبرد‌های شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر ورود به بخش صنایع معدنی است، صنایع معدنی در واقع هم باعث جلوگیری از خام فروشی می‌شود و هم ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

در حوزه سنگ نیز یکی از اقدامات مهمی که در حال انجام آن هستیم رفتن در مسیر ایجاد دانه بندی‌ها هم در مجتمع قروه و هم در مجتمع خرم آباد است. امید می‌رود که ظرف سه‌ماه آینده حتما واحد‌های دانه‌بندی را راه‌اندازی کنیم، پس از دانه‌بندی در ازنا، طرح پودر میکرونیزه را داریم که در ادامه واحد فرآوری سنگ خواهد بود که این یکی از مهمترین و بهترین اتفاقات است. همچنین یکی از روند‌های بسیار مهم برای ازناست چرا که این سنگ رنگ سفیدی دارد و زمانی که معماری دنیا از سنگ سفید به سمت خاکستری و یا رنگ‌های تیره تغییر پیدا کند دیگر قادر به فروش سنگ خود نیستیم.

علت اینکه نمودار‌های درآمدی در کوثر به صورت زیگزاگی است این موضوع است و امید می‌رود با سیاست‌هایی که به کار گرفته شده است، درآمد‌های پایدار ایجاد شود و هر زمان که ترند معماری تغییر پیدا کند ما تولید پودر میکرونیزه را افزایش می‌دهیم و درآمد نیز درآمد پایداری خواهد ماند.

از دیگر اقدامات این است که شرکت پرتلند را موظف کرده‌ایم تا در حوزه فروش کوپ و نیز در حوزه فروش تایل اقدامات عملیاتی انجام دهد و در حال حاضر در نمایشگاهی که در پرتلند ایجاد شده است سنگ بریده در معرض نمایش است و بنابراین سنگ‌های بریده نیز وارد فضای کار می‌شوند.

بخش سوم در حوزه مرمر است که ما علاوه بر آن‌که بخش تایل و اسلب را پیاده کردیم، در واقع سنگ‌های به اصطلاح لاشه را برای استفاده از صنایع دستی به کار می‌گیریم و به این دلیل است که قبلا یک مجتمعی را خود کوثر با همکاری شهرداری سیریش آباد در این شهر راه اندازی کرده است و در حدود ۲۰ واحد صنایع دستی در آن‌جا برای استفاده از این مرمر‌ها شکل گرفته است و این موارد سال گذشته حمایت زیاد شده است و در سال جاری نیز حمایت جدی داریم که بتوانیم در بخش صنایع دستی از این سنگ‌ها استفاده کنیم.

در بحث فلزات نیز یک کارخانه مس کاتد که ماده اولیه آن از شرکت‌های داخلی خود کوثر تامین می‌شود، در حال راه‌اندازی است، فیزیبیلیتی استادی آن تهیه شده است و مجوزات هیات مدیره و مجوزات مربوط به سازمان اقتصادی کوثر اخذ شده است و در حال حاضر در انتظار مجوز‌های مربوطه از سمت استان اردبیل هستیم تا در آن حوزه نیز بتوانیم کار توسعه صنایع معدنی را برای سال جاری استارت بزنیم.

اهداف استراتژیک «کتوسعه» چیست؟

فعالیت در زنجیره ارزش صنعت، خروج از خام فروشی، حضور مؤثر در بازار‌های جهانی، ارتقای جایگاه رقابتی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی مهمترین اهداف استراتژیک این مجموعه است. همچنین تحقیق و توسعه تکنولوژیک، حمایت از توسعه منابع در دسترس معدنی، حمایت از توسعه زنجیره ارزش صنعت و توسعه فعالیت‌های معدنی از مهمترین فعالیت‌های حوزه کسب‌وکار کتوسعه است.

 پروژه‌های در دست احداث چیست؟

دو پروژه پودر مکانیزه در استان لرستان و مس کاتد در اردبیل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

معادنی که در یونسکو ثبت شده‌اند کدامند؟

دو معدن باباشوراب و قصلان این مجموعه در یونسکو به‌عنوان گرانبهاترین سنگ‌های جهان ثبت شده است، همچنین ظرفیت فنی کتوسعه از اولین مراحل اکتشاف تا پایان گواهی کشف امکان پیشروی دارد که در حال حاضر ۴۲ محدوده به ما پیشنهاد شده تا این مراحل را ادامه دهیم.

آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟

با توجه به تجدید ارزیابی‌هایی که توسط بورس انجام شده است و یک NAV ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت به دست آمده است. در حقیقت این مورد با سرمایه ثبتی شرکت در دفاتر یک اختلاف و فاصله بزرگی پیدا کرده است، برای سال جاری نیز درخواست افزایش سرمایه را در شرکت معادن کوثر مصوب کرده‌ایم و به صاحب سهم نیز اعلام کرده‌ایم و امید می‌رود در ادامه راه این تغییر سرمایه ثبتی اتفاق بیفتد. همچنین به نظر می‌رسد تا پایان سال مالی (۳۰/۹) انجام شود، اما ملاحظات در تاریخ (۱/۱۰) است، ملاحظات صاحب سهم باید لحاظ شود و مشاهده کنیم با چه درصدی صاحب سهم موافقت خواهد کرد که این اتفاق رخ دهد. در حال حاضر تنها به سازمان اعلام شده و تاکنون جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است، بنابراین آمار و ارقام آن مشخص نیست.

 وجه تمایز معادن شما با سایر معادن در چیست؟

معادن کوثر چه در داخل و در خارج کشور در تمامی ابعاد شناخته شده هستند، یعنی اگر از کشور‌های آمریکایی و آمریکای جنوبی در نظر گرفته شود تا اروپا، آسیا و خاور دور این سنگ‌ها شناخته شده هستند و در شوروم‌های بزرگ دنیا نیز این سنگ‌ها وجود دارند، وجه تمایز ما در اینجا این است که سنگ ما هم شناخته شده است و هم کیفیت بسیار بالایی دارد، بنابراین می‌توان گفت اگر بخواهند سه شرکت را در هر جای دنیا نام ببرند به طور قطع یکی از آن‌ها مجموعه کوثر در حوزه سنگ خواهد بود.

در خصوص محصولات خاص و ویژه‌ای که در مجموعه شما وجود دارند، بفرمایید؟

این محصولات در واقع محصولات بتنی است که با یک فناوری بدون دخالت انسان اتفاق میفتد یعنی‌هایتک است و پیشرفته‌ترین نمونه در ایران است و بسیار با کیفیت است. به طور مثال می‌توان گفت کف سالن‌های سنگ به خاطر اینکه لیفتراک‌ها حرکت می‌کنند و همچنین تریلی‌ها وزن بسیار بالایی دارند و کوپ‌های سنگی نیز وزن ۳۰-۲۰ تنی دارند، معمولا کف سیمان و یا آسفالت می‌شود و به طور کل این کف از بین می‌رود، اما یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های ایران در اصفهان برای کف سالن خود از محصولات ما استفاده کرده و دیگر چنین مشکلی را ندارد و کیفیت بالای این محصول در آن جا قابل رویت است. اما به دلیل زیبایی محصولات و طرح‌های خوبی که نیز دارد در همه بخش‌های مختلف از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تا شهرداری تهران، شهرداری شهر‌های مختلف و همینطور آستان مقدس امام رضا از این محصول استفاده شده است و هم برای معابر شهری و هم برای ساختمان‌های شیک و هم برای مرقد مطهر شهدا با توجه به رنگ‌های مختلفی که دارد استفاده‌های زیادی از آن انجام شده و می‌شود.

در طرح مولدسازی آیا مجموعه‌ای وجود داشته که مجبور به واگذاری آن بوده باشید؟

در مولد سازی بله، چرا که برای معدن پوکه احمدآباد یک سنجش و ارزیابی انجام داده‌ایم و با توجه به معادن مختلف دیگری که در پیرامون آن بوده‌اند و در واقع آن‌ها فروش‌های غیررسمی داشته و می‌توانستند در بازار حضور داشته باشند و به این دلیل که مجموعه قانونی و قانونمند عمل می‌کنند و یکی از رسالت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر این است که قانونمند باشد و این جزو فرهنگ شهادت و ایثار است، بنابراین غیرممکن بود هیچ‌گونه رقابتی در این محدوده اتفاق بیفتد و در طول ۱۰ سال گذشته نیز فروش خاصی در این معدن اتفاق نیفتاده بود. همچنین در ادامه تلاش‌ها و مزایده‌هایی برای گرفتن پیمانکار انجام شد و به این دلیل که نتیجه‌ای از آن حاصل نشد آن را واگذار کردیم.

چه برنامه‌هایی برای افزایش میزان تولید، فروش و همچنین صادرات دارید؟

برای افزایش تولید تنها در معدن ازنا یک سینه کار ۲۰۰ متره داریم، یعنی ارتفاع کار ۲۰۰ متر است و در سالیان گذشته استفاده غیر تخصصی از این سنگ شده است و بنابراین یک دیواره ۲۰۰ متر ایجاد شده و این دیواره ۲۰۰ متر و به طول ۳۰۰ متر است.

ما یکی از پیمانکاران بزرگ یعنی یکی از نامبر وان‌های ایران را بر روی این سینه کار و برای باطله برداری در سال گذشته قرار دادیم و هم اکنون بیش از ۸۰-۷۰ هزار تن باطله برداری انجام شده است و امید می‌رود ظرف ۳ سال آینده این ظرفیت آزاد شود، یعنی ۲۰۰ هزار تن تولید ما تنها در حوزه کوپ افزایش پیدا می‌کند، یعنی از ظرفیت فعلی ازنا هم بیشتر به ظرفیت تولید اضافه می‌شود. طبیعتا باید برای هر سال ۲۰۰ هزار تن باطله برداری اتفاق بیفتد که آن هم در دانه‌بندی استفاده می‌شود، یعنی هم ظرفیت کوپ و هم ظرفیت دانه بندی فقط در ازنا حداقل دوبرابر خواهد شد.

برای باقی معادن هم مانند گوهره خرم آباد و سایر نیز در حال انجام این اقدام هستیم و مطالعات فنی و تخصصی اولیه و اکتشاف را انجام می‌دهیم و همچنین طرح استخراج را می‌گذاریم و باطله برداری‌ها را نیز انجام می‌دهیم.

در خرم آباد نیز همین اقدام در حال انجام است و امید می‌رود بخش‌های مختلفی از ماده معدنی آزاد شود و در قصلان حفاری‌های اکتشافی نیز در این ماه به اتمام رسیده است و ذخایر جدید را نیز به زودی به استان اعلام خواهیم کرد. همچنین در تمامی محدوده‌ها این اقدام را به صورت مرتب انجام می‌دهیم.

برای فروش نیز در سال گذشته شروع به رفتن به نمایشگاه‌های کشور کرده‌ایم و در حدود ۷-۶ نمایشگاه شرکت کرده‌ایم و در همه آن‌ها نیز جزو برترین‌ها بودیم و در نمایشگاه اخیر تهران که در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد یکی از بهترین غرفه‌های شرکت کننده بوده‌ایم که فروش خوبی هم داشته‌ایم.

از مردادماه نیز بنا داریم تا در نمایشگاه‌های بین المللی خارج برای فروش شرکت کنیم، طبیعتا در آنجا صادرات ما رقم خواهد خورد. در حال حاضر نیز به صورت موردی صادراتی را داریم، اما مشتریان از ما خریداری می‌کنند و ما در همان معدن به آن‌ها تحویل می‌دهیم و دیگر تحویل به صورت فوب و یا مدل‌های دیگر صادراتی نیست. اما این مسیری است که در حال طی کردن آن هستیم و به زودی صادرات ما نیز استارت خواهد خورد.

 دیده شده که نمودار سود شرکت به صورت زیگزاگی است، دلیل این مورد چیست؟

سود شرکت‌ها با فروش آن‌ها متفاوت است، یعنی الزاما منحنی فروش اگر رو به بالا و صعودی باشد، الزاما منحنی درآمد هم اینگونه نیست. به طور مثال بحث تغییر روند معماری دنیا از سنگ‌های سیاه به سفید و یا برعکس است. در یک دوره‌ای به علت اینکه تمرکز معماری بر روی سنگ‌های تیره بود، سنگ‌های ما استفاده زیادی نداشتند و قیمت‌های آن در دنیا به این خاطر که عرضه زیاد است، اما تقاضا پایین، کاهش پیدا می‌کند، بنابراین منحنی را زیگزاگی می‌کند. غیر از این ممکن است که منابع دیگری هم دخیل باشند همانند سوءمدیریت و سوءکارشناسی که باعث می‌شود این اتفاق بیفتد و یا در واقع مسائل دیگری شرایط را تحت تاثیر قرار دهد همانند معارضین محلی و در کل می‌توان گفت که اینگونه اقدامات برروی این زیگراگی بودن درآمد تاثیر بگذارد. ولی می‌توان گفت حضور این نمودار نشان دهنده این است که شخص در کل موفق نیست چرا که نمی‌تواند ابعاد سود را کنترل کند و ما با اینگونه روش‌هایی که پیاده‌سازی شده است به دنبال این هستیم که یک روند تولید به سمت بالا در نمودار لحاظ شود و هم سود خالص همواره به صورت صعودی قرار بگیرد.


در خصوص سود شرکت بفرمایید؟

زمانی که مدیریت مجموعه معادن کوثر را در دست گرفتیم مجموعه اقداماتی که انجام دادیم در پایان سال ۱۴۰۲ منتهی شد به اینکه سود خالص شرکت در دوره یک‌ساله ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند و برای سال جاری که از ۱/۱۰/۱۴۰۱ که سال مالی شروع می‌شود تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در این ۵ ماهه سود عملیاتی مجموعه ۲۹۷ درصد افزایش داشته است که این هم در افزایش سال گذشته و هم افزایش سال جاری اعداد بسیاربزرگی هستند و نشان دهنده این است که در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

پیش بینی شما از میزان سود تا پایان سال مالی چه میزان است؟

یک برآورد بودجه‌ای برای ما لحاظ شده است که موظف هستیم ۲۲۸ میلیارد تومان بودجه را محقق سازیم و به سازمان اقتصادی کوثر که صاحب سهم است عرضه کنیم. به نظر می‌رسد اگر با این روند پیش برویم از این عدد هم فراتر خواهد رفت چرا که در همین پنج ماهه اول سال حدود ۱۶ و نیم میلیارد تومان افزایش درآمد عملیاتی داشته ایم. سایر درآمد‌ها نیز مربوط به منابع غیر مولد ماست و امید می‌رود پس از عرضه در بورس با لحاظ شرایط قانونی ورود کنیم و آن‌ها تحقق پیدا کنند. با توجه به اینکه در عملیات ما موفق‌تر عمل می‌کنیم این امید می‌رود بالاتر از سود خالصی که در بودجه لحاظ شده است امسال تحقق سود داشته باشیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده