تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۶۶۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

گردشگری دیار کریمان با هفت اثر جهانی زیر سایه معدن مغفول مانده است

‌می‌متالز - استاندار کرمان ضمن تشریح ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف گفت: گردشگری استان زیر سایه معدن و ظرفیت‌های کشاورزی تقریبا مغفول مانده در حالی که هفت اثر ثبت جهانی در استان (به همراه ثبت دهکده جهانی دارستان سیرجان) به ثبت رسیده است.

به گزارش می‌متالز، محمد مهدی فداکار روز پنجشنبه در نخستین همایش روایتگران پیشرفت کشور که از استان کرمان کلید خورده است در جمع مدیران و فعالان رسانه‌ای ۷۰ رسانه داخلی و خارجی با اشاره به تنوع صنایع دستی در این استان تاکید کرد: در سه بخش حوزه میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی ظرفیت‌های منحصر به فردی در استان داریم؛ انواع صنایع دستی در کرمان تولید می‌‍شود و به دلیل تنوع اقلیمی موجود در استان این تنوع در صنایع‌دستی هم وجود دارد.

وی در عین حال با بیان اینکه نیاز استان، نیاز اقتصادی است و همه مشکلاتی که گاهی در عرصه اجتماعی، امنیتی و عرصه‌های دیگر به وجود می‌آید به اقتصاد بر می‌گردد تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌های استان تقریبا مشکل بیکاری نداریم و در شرق استان اگر نیروی متخصصی باشد فوری جذب می‌شود، اما توسعه نامتوازن برای استان اتفاق افتاده که باید کمک کنیم با سرمایه گذاری‌های جدید مشکل این بخش حل شود.

فداکار با اشاره به اینکه در صفحات تاریخ حتما ردی از کرمان وجود دارد و در برخی حوادث طول تاریخ این استان منشا اثر و آغازگر بوده است، گفت: این استان بیش از ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و با ۲۵ شهرستان، ظرفیت‌های متنوعی دارد.

ظرفیت‌های متنوع کرمان

استاندار کرمان با اشاره به سایر ظرفیت‌های استان گفت: سه و نیم میلیون نفر جمعیت، بیش‌از ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و تنوع اقلیمی عجیبی در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای تمام فصول ظرفیت برای گردشگران در کرمان وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه معدن، تنوع معدنی استان کم‌نظیر است و در شمال استان کمیت و کیفیت معادن از نظر حجم و عیار بالاست.

فداکار با اشاره به اینکه در جنوب استان هم تنوع معادن وجود دارد، ادامه داد: ۷۰ درصد کرومیت کشور در کرمان تولید می‌شود و فولاد استان نیز از معدن تا ورق ظرفیت دارد که از این نظر تنه به استان اصفهان می‌زند.

کوتاهی مس در صنایع پایین دستی و جانبی

وی تصریح کرد: صنعت استان به جز خودروسازی بم بر پایه تولیدات معدنی است، گرچه توقع بیش از این بوده که معادن در صنایع پایین دستی و جانبی مشارکت کنند و کوتاهی‌هایی در این زمینه به ویژه در حوزه مس شده است.

استاندار کرمان اظهارداشت: مس نماد صنعت استان است، اما توسعه آنچنانی پیدا نکرده و هنوز در مرحله تولید ۳۰۰ هزار تن هستیم، اما در حوزه صنعت فولاد توسعه خوبی پیش رفته است.

۱۲ هزار اشتغال در خودروسازی شرق کرمان

وی با اشاره به اینکه بیش‌از ۱۲هزار اشتغال در حوزه خودروسازی در شرق کرمان ایجاد شده است، بیان کرد: تا ۲ سال آینده سه میلیون تن ورق کنسانتره در حوزه فولاد در کرمان تولید خواهد شد که این موضوع اتفاق بزرگی است.

فداکار با اشاره به حقوق و درآمد‌هایی که برای دولت و سهامداران شرکت‌ها از استان کرمان می‌رود، گفت: حدود ۱۳۰ همت چه برای سهامداران و چه برای درآمد‌های حوزه دولت از استان خارج می‌شود.

وی ادامه داد: هر سه مورد یعنی شرکت‌ها حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سود خالص دارند و عمدتا یعنی حدود ۵۰ همت مربوط به مس است؛ حدود ۱۶ همت مربوط به گل گهر و حدود ۱۱ همت مربوط به گهر زمین است که عمد آن‌ها به سمت سهامدارن می‌رود و حدود ۲۰ همت نیز حقوق دولتی داده می‌شود.

اهمیت سرمایه‌گذاری معادن در کرمان

استاندار کرمان با اشاره به اینکه امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان مالیات باید از استان برود که عمدتا از سمت معادن خواهد رفت، گفت: همه آنچه که هزینه استان در زمینه‌های عمرانی و جاری بوده حدود هفت همت است بنابراین صنایعی که اینقدر درآمد برای دولت و سهامدارانش دارد باید در استان سرمایه‌گذاری کند.

وی تاکید کرد: از سال گذشته این فشار را گذاشتیم که شرکت‌های معدنی بخشی از درآمد خود در را در حوزه‌های جنبی سرمایه‌گذاری کنند.

ظرفیت‌های بخش کشاورزی

فداکار با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در استان کرمان گفت: حدود چهار و نیم میلیون تن محصولات باغی و کشاورزی در استان داریم که این میزان عدد بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت برق استان‌های کشور، استان کرمان با فاصله سرآمد است گفت: کاری که مپنا می‌خواست یک ساله در کرمان انجام دهد نیرو‌های کرمانی یک ماهه آن را انجام دادند.

فداکار گفت: شهید باهنر و شهید سلیمانی ۲ شخصیت کشوری مهم اهل کرمان هستند و بار‌ها گفته‌ایم که کرمان می‌تواند یک دولت اصولگرا و هم یک دولت اصلاح طلب داشته باشد که در هر ۲ طیف شخصیت دارد.

وی بیان کرد: پنج فرودگاه فعال در استان وجود دارد؛ سه منطقه ویژه اقتصادی در رفسنجان، سیرجان و بم نیز فعال هستند.

استاندار کرمان بیان کرد: ۲ خط ریلی شمال به جنوب کشور از کرمان عبور می‌کند، خط زاهدان به کرمان نیز وصل خواهد شد و خط ریلی‌ای نیز گل گهر می‌سازد که امیدواریم تا ۲ سال آینده تمام شود.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری خوبی در استان شروع شده و کار به جدیت در حال پیشرفت است که یک میلیارد یورو در حوزه انرژی خورشیدی در استان سرمایه گذاری و تاسیسات همه وارد شده است.

رتبه نخست کرمان در حوزه انرژی خورشیدی

فداکار با اشاره به اینکه کرمان در حوزه انرژی خورشیدی در کشور رتبه نخست را دارد گفت: این مهم ظرفیت بسیار خوبی است و نیروگاه‌های هم در همین راستا در استان ایجاد شده است.

وی بیان کرد:صنایع در حوزه انرژی‌های خورشیدی در حال سرمایه‌گذاری در استان هستند و حدود پنج هزار هکتار زمین هم برای این منظور آماده شده است کرمان بیان کرد: لاستیک‌های فوق سنگین در شرکت بارز تولید می‌شود، و در این زمینه خط تولیدی در استان در حال پیگیری است.

استاندار کرمان تصریح کرد: در زمینه خط تولید لاستیک فوق سنگین شرکت‌های بزرگ معدنی سرمایه گذاری کردند و کار این حوزه شروع شد و کلنگ آن به زمین خورده است.

وی بیان کرد: الکتروگرافی موضوع مورد نیاز صنعت فولاد است و سالانه یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار واردات این الکترودهاست؛ اگر این صنعت دچار چالش شود صنعت فولاد کشور می‌خوابد.

منطقه ویژه جازموریان

فداکار گفت: منطقه ویژه جازموریان نیز از سال ۸۲ یعنی حدود ۲۰سال پیش مجوز گرفته، ولی هنوز هیچ کاری اتفاق نیفتاده است البته به زودی شرکت در این زمینه مهیا خواهد شد.

وی تصریح کرد: خودروسازی بم ۲ هزار هکتار درخواست افزایش مساحت داده و یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

ابر مساله استان آب است

استاندار کرمان گفت: ابرمساله استان آب است و بیشترین مشکل را در حوزه آب چه در بخش‌های کشاورزی و چه در بخش آب شرب داریم.

وی اظهارداشت: در حوزه کشاورزی کیفیت آب در مناطق شمالی استان کرمان از دست رفته و کشاورزی را در این مناطق دچار بحران کرده است که چاره‌ای جز اصلاح نظام‌های آبیاری وجود ندارد.

اقدامات در حوزه آب شرب

فداکار بیان کرد: در حوزه آب شرب چند اقدام مهم در استان انجام شده از جمله پروژه آب شرب بم و بروات از سند نسا که آماده افتتاح رسمی است و پروژه آب جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت آغاز شده است؛ همچنین در پروژه آب کرمان و رفسنجان از خط صنعت نیز کار‌ها شروع شده که امیدواریم با تامین منابع تا پایان سال انجام و تنش آبی استان برای حدود ۲ میلیون نفر برطرف شود.

صادرات ۲ و نیم میلیارد دلاری از کرمان

وی با اشاره به اینکه صادرات استان پارسال ۲ و نیم میلیارد دلار بوده است، گفت: این در حالیست که صادرات مس و خیلی از کالا‌های معدنی از استان‌های دیگر صادر می‌شود.

کاهش بیکاری در کرمان

استاندار کرمان گفت: یکی از مشکلات ما در توسعه خود دستگاه‌های دولتی و عدم هماهنگی و بخشی‌نگری بعضی از دستگاه‌هاست که این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند، البته این مشکلات را به یاری خدا حل و در رتبه کسب و کار ۱۱ رتبه ارتقا پیدا کردیم. نرخ بیکاری از ۱۱.۲ درصد به ۸.۶ درصد پارسال کاهش یافت.

وی ادامه داد: پارسال اشتغال تعهد شده استان ۶۰ هزار و ۷۰۰ نفر بود که این تعهد با ایجاد اشتغال برای ۶۷ هزار نفر محقق شد.

فداکار با اشاره به نرخ رشد چهار و هفت دهم درصدی تولید ناخالص استان کرمان گفت: این استان رتبه نخست بهره وری را سال گذشته کسب کرد.

وی بیان کرد: چند پروژه در حال تکمیل که عمدتا مصوبات سفر رییس جمهور به کرمان شامل حال آن‌ها شده مانند بیمارستان‌های جنوب، راه آهن سیرجان- بهرامجرد و جاده محمد آباد به جاسک در استان وجود دارد.

اتفاقات پاییز سال گذشته

استاندار کرمان بیان کرد: سال گذشته به لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سال بسیار سختی بود و در همان ابتدای سال بحث مردمی سازی یارانه‌ها سپس سیل ویرانگر مونسون و بعد از آن نیز حوادثی رخ داد که برای حدود سه ماه دشمن طراحی کرده بود.

وی بیان کرد: دشمن در حوادث پاییز پارسال به دنبال این بود که کار را در کشور مختل کند و رهبر معظم انقلاب همان ابتدای اغتشاشات فرمودند که مسئولان به کار‌های اصلیشان برسند و این موضوع کمک کرد تا کار رها نشود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده