تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۴۰
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۳۰۶۷۱۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد

مجمع «کفرا» ۶۵ تومان سود تقسیم کرد

‌می‌متالز - سه شنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۲ مجمع عمومی عادی سالیانه کفرا (شرکت فرآورده‌های نسوز ایران) با حضور بیش از ۷۱ درصد سهامداران شرکت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در مجمع کفرا به ازای هر سهم ۶۵ تومان سود بین سهامداران تقسیم شد.

مهم‌ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:

*شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، دو پروژه نهاوند و جمبزه را در سال ۱۴۰۱ افتتاح کرد. گفتنی است پروژه جمبزه بزرگ‌ترین پروژه شرکت است که هدف آن تولید مواد اولیه از منابع داخلی است.

*شرکت به سه کارخانه مجزا که دارایی‌های شرکت را افزایش داده است تبدیل شده است.

*شرکت تلاش بسیاری برای افزایش صادرات به کشور‌های آسیای میانه و روسیه و کشور‌هایی که قبلا به آن صادرات داشته است مثل عراق، انجام می‌دهد.

*این شرکت اعلام کرد که در حال حاضر، ۱۶ درصد سهم بازار را دارا است. شرکت تمامی صنایع از قبیل سیمان، فولاد، حرارتی و شیشه را پوشش می‌دهد. شرکت پروژه جدید دیگری ندارد و پروژه‌های شرکت در حال حاضر تمام شده است.

روز سه شنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ مجمع عمومی عادی سالیانه کفرا (شرکت فرآورده‌های نسوز ایران) با حضور بیش از ۷۱ درصد سهامداران شرکت برگزار شد.

تحلیل بازار و صنعت

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با موضوع تولید و توزیع، خرید و فروش انواع مواد اولیه فرآورده‌های نسوز در کشور فعالیت دارد.

سهم بازار شرکت از بازار داخلی تولید و فروش مواد ویژه و آجر‌های نسوز حدود ۱۶ درصد است. به دلیل سهولت تولید مواد ویژه نسبت به آجر، تعداد بیشماری از تولیدکنندگان در حال فعالیت جهت تولید این محصولات هستند. شرکت تمامی صنایع از قبیل، سیمان، فولاد، صنایع شیمیایی، حرارتی و شیشه را پوشش می‌دهد.

در طی جلسه مدیرعامل شرکت اعلام کرد: افزایش حجم بازار در آینده و اتکا به صادرات فرصت خوبی برای شرکت است، که از برنامه‌های شرکت افزایش صادرات به کشور‌های آسیای میانه و روسیه و کشور‌هایی که از قبل صادرات به آن‌ها داشته است مثل عراق است.

شاخص‌های کلیدی عملکرد شرکت به درصد

بهای تمام شده فروش ۷۳ درصد و حاشیه سود ناخالص آن ۲۷ درصد و حاشیه سود عملیاتی ۱۸ درصد و حاشیه سود خالص شرکت از ۲۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در این رابطه مدیرعامل شرکت «کفرا» گفت: افزایش بهای مواد اولیه به علت افزایش نرخ ارز و مشکل بسیاری از شرکت‌های نسوز عدم تخصیص ارز لازم از بانک مرکزی است. افزایش نرخ حمل و نقل و نرخ انرژی و نرخ حقوق و دستمزد باعث افزایش قیمت تمام شده نسبت به سال قبل شده است که در آخر بر حاشیه سود خالص شرکت تاثیر گذار بوده است.

برنامه‌های شرکت در سال ۱۴۰۲

تعویض دستگاه‌های قدیمی با تجهیزات با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر برای رسیدن به ظرفیت ۶۰هزار تنی و شناسایی و تامین منابع جدید داخلی و خارجی به عنوان پروژه‌های بهبود در سال ۱۴۰۲ عنوان شده است.

پروژه‌های اجرا شده شرکت

کفرا، دو پروژه نهاوند و جمبزه در سال ۱۴۰۱ افتتاح کرد که گفتنی است، پروژه جمبزه بزرگ‌ترین پروژه شرکت است که هدف آن تولید مواد اولیه از منابع داخلی است.

مدیرعامل شرکت گفت: در خصوص پروژه جمبزه، در بخش جرم‌ها رقابت زیاد است، اما برآورد می‌شود که این پروژه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بهای تمام شده ما را کاهش خواهد داد و بخشی از واردات مواد مصرفی آجر‌ها که قبلا از خارج تامین می‌کردیم را کاهش خواهد داد. کوره این پروژه ۱۸۰۰ درجه بوده است که اولین و بزرگ‌ترین کوره کشور است که امکان تحمل این دما را دارد. همین طور اعلام کرد، برنامه‌ای برای فروش ماده تولیدی از پروژه جمبزه نداریم.

وی افزود: پروژه جمبزه در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید، که تاثیر آن ظرف مدت کوتاه چند ماه گذشته در صورت‌های مالی دیده نمی‌شود و حداقل به ۶ماه زمان نیاز است.

سیاست‌های شرکت در بخش صادرات، تقویت تیم مذاکرات، شناسایی بازار‌های هدف، تولید محصولاتی با قابلیت رقابت و شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین المللی است.

پرسش و پاسخ سهامداران

سهامداری از تاثیر پروژه جمبزه بر سود آوری شرکت پرسید که مدیرعامل اعلام کرد: با راه اندازی این واحد، مواد اولیه که برای جرم‌ها وارد می‌کردیم را وارد نخواهیم کرد چون حداقل ۷۵ درصد بهای تمام شده برای مواد اولیه است ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش را در بهای تمام شده خواهیم داشت و از ظرفیت‌های خالی که می‌توان به جرم‌ها اختصاص داد را پوشش می‌دهد.

در انتها مجمع کفرا به ازای هر سهم ۶۵ تومان سود بین سهامداران تقسیم کرد.

منبع: بورس ۲۴

عناوین برگزیده