تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۰۶۸۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی تاکید کرد؛

تورم نامتقارن نتیجه سیاست پولی غلط است/ تورم قشر ضعیف را خرد کرده

‌می‌متالز - فرهاد نیلی گفت: تورم امروز چند ویژگی دارد، هر روز این تورم وجود دارد، همبستگی با نرخ ارز بسیار بالا و نامتقارن است یعنی ارز که می‌رود بالا تورم بالا رفته، اما با پایین آمدن ارز پایین نمی‌آید.

به گزارش می‌متالز، فرهاد نیلی در سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: سرمایه گذاری از استهلاک افزایش یافته، اقتصاد باز به بسته تبدیل شده، توان دولت برای کار‌های اجرایی به شدت کاهش یافته است، افت اقتصادی ما علتش عرضه است نه تقاضا است، تولید صاحب دارد تورم صاحب ندارد بنابراین نباید بانک مرکزی را در این دوگانه قرار داد

نیلی افزود: اگر بخواهیم سیاست پولی را با سیاست‌های کلان مقایسه کنیم هیچ سیاستی مانند سیاست پولی رها نبوده و نیاز به هیچ گذرگاهی ندارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: سیاست پولی سیاست کلان است و سیاست اعتباری سیاست خرد است، این دو تا مکمل هم بوده و جانشین هم نیستند، بانک مرکزی فقط راجع به سیاست پولی است نه سیاست اعتباری خرد.

نیلی اضافه کرد: تورم امروز ما چند ویژگی دارد، هر روز این تورم وجود دارد، همبستگی با نرخ ارز بسیار بالا و نامتقارن است یعنی ارز که می‌رود بالا تورم بالا رفته، اما با پایین آمدن ارز پایین نمی‌آید و این تورم در قشر پایین بسیار بیشتر است تا قشر بالا، بیشتر تورم مربوط به کالا‌های غذایی است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده