تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۰۶۸۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کشور‌های عربی و چین، بر سر میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری توافق کرده اند/ عربستان: انتقاد آمریکا اهمیتی ندارد و آن را نادیده می‌گیریم

‌می‌متالز - توافق‌های سرمایه گذاری زمینه‌های مختلفی همچون فن آوری، کشاورزی، انرژی‌های نوشونده، املاک، منابع طبیعی و توریسم را پوشش می‌دهد. یک توافق ۵۳۳ میلیون دلاری هم میان یک شرکت سعودی و گروه بین المللی ژونگوآن (از هنگ کنگ) برای تاسیس یک کارخانه فولاد در عربستان سعودی حاصل شده است. همچنین یک قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری هم میان یک شرکت دیگر سعودی با شرکت ملی معادن چین در زمینه بهره برداری از معادن مس در عربستان به امضا رسیده است.

به گزارش می‌متالز، میدل ایست آی گزارش داد که این توافقات با روند افزایشی پیوند‌های تجاری و دیپلماتیک میان کشور‌های خاورمیانه و چین از جمله همگرایی تازه میان ایران و سعودی است.

عربستان سعودی روز یکشنبه و در نخستین کنفرانس تجاری چین و اعراب در ریاض اعلام کرد که کشور‌های عربی و چین، بر سر میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری توافق کرده اند. بنابر اعلام وزارت سرمایه گذاری عربستان، این دهمین نوبت برگزاری چنین نشستی است که برای نخستین بار در عربستان برگزار می‌شود و بیش از ۳۵۰۰ مقام رسمی و تجاری از چین و کشور‌های عربی در آن شرکت دارند.

بیانیه سعودی می‌گوید که در نخستین روز این نشست، ده میلیون دلار توافق سرمایه گذاری به امضا رسید که بخش بزرگتر آن برای پروژه‌هایی است که در عربستان سعودی یا توسط شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی انجام می‌شود. این آمار شامل یک تفاهم نامه میان وزارت سرمایه گذاری عربستان و شرکت "هیومن هورایزنز Human Horizons" است که یک شرکت سازنده قطعات الکتریکی و خودرو‌های خودران است.

توافق‌های سرمایه گذاری زمینه‌های مختلفی همچون فن آوری، کشاورزی، انرژی‌های نوشونده، املاک، منابع طبیعی و توریسم را پوشش می‌دهد. یک توافق ۵۳۳ میلیون دلاری هم میان یک شرکت سعودی و گروه بین المللی ژونگوآن (از هنگ کنگ) برای تاسیس یک کارخانه فولاد در عربستان سعودی حاصل شده است. همچنین یک قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری هم میان یک شرکت دیگر سعودی با شرکت ملی معادن چین در زمینه بهره برداری از معادن مس در عربستان به امضا رسیده است.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد آمریکا از این اجلاس گفت: "در واقع اهمیتی ندارد و آن را نادیده می‌گیرم. بازرگانان به جایی می‌روند که فرصتی وجود داشته باشد. " آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر هفته گذشته خود به ریاض گفت که واشنگتن "از هیچ کس نمی‌خواهد که میان آمریکا و چین، یکی را انتخاب کند. "

منبع: پایگاه اظلاع رسانی و خبری جماران

عناوین برگزیده