تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۰۶۹۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احداث کارخانه پرعیارسازی در کنار آنومالی ۸ سنگ آهن

‌می‌متالز - معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی درباره میزان ذخیره آنومالی ۸، گفت: براساس ژئوفیزیک هوایی و زمینی میزان ذخیره احتمالی معدن ۱۵۰ میلیون تن باشد و در ۱۸ ماه آینده ذخیره نهایی معدن تعیین می‌شود و برای نخستین بار در کشور در انومالی ۸ استخراج معدن به صورت زیر زمینی انجام خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد به عنوان مادر صنایع همواره مورد توجه کشور‌های مختلف بوده و ایران هم در راستای ایجاد توسعه صنعتی هدف گذاری ۵۵ میلیون تن فولاد را در دستور کار قرار داده است تا از این طریق علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی بخشی از محصولات فولادی را به کشور‌های دیگر صادر کند. در حال حاضر یکی از مهمترین مولفه‌های تحقق این هدف داشتن ذخایر کافی سنگ آهن و همچنین تکمیل زنجیره ارزش بوده که در ایران در حال تکمیل شدن است.

در حال حاضر ایران حدود ۱۸ میلیون تن ذخیره سنگ آهن دارد که حدود ۱.۷ میلیون تن از این سنگ آهن در منطقه بافق قرار دارد که در ۳۵ آنومالی شناسایی و اکتشاف شده است و شرکت سنگ آهن مرکزی از سال ۱۳۵۰ با بهره برداری از توده چغارت که بالغ بر ۱۲۸۶ متر ارتفاع اولیه آن بود فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به اینکه این معدن در نزدیکی کویر قرار دارد در سال‌های اولیه بیشتر سنگ آن را به صورت دانه بندی شده به استان‌های اصفهان و ... برای فرآوری صادر می‌کرد و کم کم به سمت ایجاد حلقه‌های دیگر از زنجیره فولاد کرده و از آنجایی که پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان یزد در دستور کار قرار دارد برنامه تکمیل تمام حلقه‌های زنجیره فولاد جزو برنامه‌های شرکت سنگ آهن مرکزی است، به طوری که بعد از راه اندازی کارخانه ۴ میلیون تنی گندله، هم اکنون پروژه ساخت آهن اسفنجی را در دستور کار دارد.

با توجه به اینکه کانسار‌های سنگ آهن منطقه بافق شامل کانسار‌های چغارت، چاکز، آنومالی شمالی، چادرملو، آنومالی دی ۱۹، میشدوان و شیطور است به اندازه کافی ذخیره معدنی دارد به همین دلیل توسعه زنجیره فولاد در این منطقه می‌تواند اقتصاد پایداری را ایجاد کند و هزینه‌های حمل و نقل ناشی از انتقال مواد معدنی زنجیره فولاد را به حداقل برساند.

محمد حسین مرادیان معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره میزان ذخیره انومالی ۸، گفت: براساس ژیوفیزیک هوایی و زمینی میزان ذخیره احتمالی معدن ۱۵۰ میلیون تن باشد و در ۱۸ ماه آینده ذخیره نهایی معدن تعیین می‌شود و برای نخستین بار در کشور در انومالی ۸ استخراج معدن به صورت زیر زمینی انجام خواهد شد.

او افزود: در آینده یک کارخانه پرعیارسازی در محدوده انومالی ۸ احداث خواهد شد تا سنگ آهن با عیار پایین ۱۰ تا ۱۵ را تا سطح عیار ۴۰ ارتقا دهد و بعد برای فرآوری در حلقه‌های پایین دستی معدن بکار گرفته شود.

موقعیت استراتژی معادن سنگ آهن مرکزی ایران

در حال حاضر شرکت سنگ آهن مرکزی از معدن چغارت بهره برداری می‌کند که در حدود ۱۲۵ کیلومتری شهر یزد قرار دارد و از طریق راه آهن ۴۷۰ کیلومتری به ذوب آهن اصفهان، راه آهن ۶۱۰ کیلومتری به بندر عباس و راه آهن هزار کیلومتری به تهران متصل شده است و این زیرساخت‌ها کمک کرده این شرکت بتواند ظرفیت بالایی برای صادرات داشته باشد و در چند وقت اخیر هم محموله‌های به بازار‌های آسیایی صادرات کرده است.

معدن سه چاهون که از مجموعه معادن سنگ آهن مرکزی ایران است که در فاصله ۴۷ کیلومتری از شهرستان بافق قرار دارد و از دو انومالی تشکیل شده است. آنومالی ایکس یک ذخیره‌ای ۱۲.۵ میلیون تنی دارد و آنومالی ایکس یک ذخیره ذخیره ۱۳۲ میلیون تنی دارد که ۹۵ میلیون تن آن عیار متوسط آهن آن ۳۷.۲ و فسفر آن ۸ دهم درصد است. بهره برداری از این معدن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و سالانه ۳.۵ میلیون تن سنگ آهن در اختیار معدن چغارت قرار داده که بعد از عملیات خردایش و ... مورد فرآوری قرار گرفته است.

فرآوری در مجموع سنگ آهن مرکزی

در حال حاضر کارخانه تولید گندله سه چاهون به عنوان بزرگترین کارخانه با تکنولوژی کوره دوار در ایران با ظرفیت ۵ میلیون تن فعال است و بر مبنای ظرفیت موجود احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در دست اجراست، همچنین برای افزایش بهره وری در تولید، کارخانه‌های فرآوری سنگ‌های کم عیار و باطله معدن چغارت و سه چاهون در دست ساخت هستند و همچنین پروژه‌های در بحث تامین آب و برق پیش بینی شده است که بر مبنای آن پست برق ۱۵۰ مگاواتی و بازچرخانی فاضلاب شهری یزد و بافق برای تامین آب مورد نیاز پروژه‌های زنجیره فولاد شرکت سنگ آهن مرکزی برنامه ریزی شده اند.

حالا با توجه به اینکه این معدن حدود ۶۵۰۰ اشتغال مستقیم در شهر بافق ایجاد کرده و از طرف دیگر معیشت حدود ۳۵ هزار نفر از جمعیت شهر به نوعی با شرکت سنگ آهن مرکزی در ارتباط است اجرای پروژه‌های توسعه می‌تواند انقلابی در اشتغال منطقه به وجود بیاورد، زیرا به گواه بسیاری از مقامات شهری هم اکنون از شهرستان‌های مجاور نیروی کار به شهر بافق مهاجرت کرده و پتانسیل بالایی برای توسعه این مسیر وجود دارد.

منبع: خبرگزاری موج

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده