تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۰۷۰۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تدوین استاندارد تسمه نقاله‌های لاستیکی

‌می‌متالز - به درخواست سازمان ملی استاندارد، کارشناسان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان طی دو سال گذشته در چندین جلسه مختلف سازمان ملی استاندارد برای به‌روزرسانی و تدوین استاندارد‌های صنایع لاستیکی و تسمه نقاله مشارکت داشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر مختاری مقدم طی یادداشتی نوشت: تدوین استاندارد در حوزه‌های مختلف در کمیسیون‌های فنی مرکب از کارشناسان سازمان ملی استاندارد، صاحب نظران، مراکز و موسسات علمی – پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام می‌شود و کوششی همگام با مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی، فناوری و تجاری است که از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان، مراکز علمی و تخصصی، نهادها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی حاصل می‌شود.

پیش‌نویس استاندارد‌های ملی ایران برای نظرخواهی به مراجع ذی‌نفع و اعضای کمیسیون‌های مربوطه ارسال می‌شود و پس از دریافت نظر‌ها و پیشنهاد‌ها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته، طرح و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی (رسمی) ایران چاپ و منتشر می‌شود.

پیش‌نویس استاندارد‌هایی که موسسات و سازمان‌های ذی‌صلاح و علاقه‌مند نیز با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می‌کنند، در کمیته ملی استاندارد طرح، بررسی و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر می‌شود.

به درخواست سازمان ملی استاندارد، کارشناسان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان طی دو سال گذشته در چندین جلسه مختلف سازمان ملی استاندارد برای به‌روزرسانی و تدوین استاندارد‌های صنایع لاستیکی و تسمه نقاله مشارکت داشته‌اند. هدف از این مشارکت، ارتقای سطح کیفیت تسمه نقاله‌های استاندارد تولید داخلی و رفع مشکلات موجود مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، واردکنندگان و استاندارد بوده است.

تاکنون استاندارد جاری در کشور، شماره استاندارد ۶۵۷۳ بوده که تسمه نقاله‌های با گرید‌های M و N (معادل گرید‌های W و X) را پوشش داده است. به دلیل باطل شدن مرجع این استاندارد، نیاز به تدوین و جایگزینی استاندارد ملی به شماره ۱۸۱۵۶ بود که علاوه بر گرید‌های مذکور، گرید L که بسیار در سطح پایین استاندارد قرار دارد را نیز شامل می‌شود.

از چالش‌های موجود در این زمینه می‌توان به استفاده صنایع سبک مانند شن‌شویی از نوار نقاله‌هایی با گرید X اشاره کرد؛ با توجه به اینکه در این صنایع نیازی به این سطح از نوار نقاله با این استحکام و عدد سایشی نبود، به دلیل نبود گرید مطلوب این صنایع در بازار، مجبور به استفاده از نوارنقاله با گرید X و هزینه اضافه‌تر از حد نیاز می‌شدند.

همچنین شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نوار نقاله هم این مشکل را داشتند و با توجه به استاندارد موجود کشور و ضوابط سازمان ملی استاندارد، آن‌ها ملزم به تولید و واردات نوار نقاله با شرایط و فاکتور‌های کیفیتی استاندارد موجود بودند و نمی‌توانستند نوار نقاله‌ای با کیفیت پایین‌تر از استاندارد را تولید یا وارد کشور و در نهایت بازار کنند.

در نتیجه اکثر مصرف‌کنندگان، تولید‌کنندگان و واردکنندگان از شرایط استاندارد موجود رضایت کافی را نداشتند و سازمان ملی استاندارد با توجه به باطل شدن مرجع استاندارد قبلی، تصمیم به تدوین مجدد استاندارد نوارنقاله با شماره ۱۸۱۵۶ گرفت.

باید گفت که گرید L برای صنایع سبک که سایش کمتری دارند، استفاده می‌شود و نباید در صنایعی مانند فولاد سازی و … استفاده شود؛ بنابراین با استفاده از این گرید در صنایع فوق، صدمات بسیار بالایی وارد خواهد شد که هزینه‌های بالایی اعم از افزایش ضایعات، افزایش زمان تعمیرات و توقف خطوط تولید و همچنین کاهش طول عمر تسمه نقاله‌ها را شامل می‌شود.

نوع لایه پوششی لاستیکی گرید M و N بر حسب استاندارد ۶۵۷۳:

تدوین استاندارد تسمه نقاله‌های لاستیکی

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده