تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۰۷۱۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش بیش از دو برابری ذخایر قطعی صبانور

‌می‌متالز - در مجمع عمومی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه با دستور کار قرائت گزارش هیئت مدیره و بررسی گزارش صورت مالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، برگزار شد، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از افزایش ذخایر قطعی معادن تحت تملک این شرکت با انجام حفاری‌های اکتشافی از ۵۰ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن خبر داد.

به گزارش می‌متالز، روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲، مجمع عمومی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با دستور کار قرائت گزارش هیئت مدیره، بازرس قانونی، بررسی و تصویب ترازنامه و صورت‌های مالی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، اتخاذ تصمیم نسبت به تقسیم سود و سایر موارد مرتبط با این مجمع با حضور محمدحسین قائمی‌راد، معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»، محمد کلانتری و ۸۶٫۳ درصد سهام‌داران در سالن تلاش برگزار شد. در ابتدای این مجمع که محمدحسین قائمی‌راد ریاست آن را بر عهده داشت، گزارش عملکرد هیئت مدیره شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور توسط محمد کلانتری به سهام‌داران ارائه شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مجمع عمومی سالیانه در رابطه با طرح‌های اکتشافی این شرکت و نتایج آن، بیان کرد: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور چهار معدن باباعلی، گلالی، شهرک و ظفر‌آباد در استان‌های همدان و کردستان را تحت تملک خود دارد که ذخایر قطعی این چهار معدن قبل از طرح‌های اکتشافی ۵۰ میلیون تن بود، اما شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با افزایش طرح‌های اکتشافی و هدف‌گذاری طرح جامع اکتشافی ۱۳۳ هزار متر، پس از یک وقفه ۲۰ ساله، با تکمیل طرح‌های حفاری و اتمام پروژ‌ه‌ها، موفق شد تا ذخایر قطعی خود را به ۱۳۰ میلیون تن افزایش دهد. لازم به ذکر است که هدف‌گذاری سال گذشته ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی بود که ۱۰۰ درصد آن محقق شد.

وی در همین راستا ادامه داد: در معدن باباعلی، طرح حفاری به میزان ۱۵ هزار و ۳۵۰ متر در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه با همت کارکنان، موفق به حفاری ۱۶ هزار متری شدیم که نتیجه آن افزایش ذخیره در این معدن از دو میلیون تن به ۱۵ میلیون بود. در معدن گلالی، طرح حفاری به میزان ۱۸ هزار متر در نظر گرفته شده بود که ۱۵ هزار متر حفاری تا عمق ۸۰۰ متری از سطح زمین انجام شد. همچنین در معدن شهرک، طرح حفاری به میزان ۲۵ هزار متر در نظر گرفته شده بود که ۲۴ هزار متر از آن محقق شد و نتیجه آن افزایش ۲۵ میلیون تنی ذخیره این معدن بود. در معدن ظفرآباد نیز طرح حفاری به میزان دو هزار متر هدف‌گذاری شده بود که سه هزار و ۲۰۰ متر حفاری اکتشافی در این معدن صورت گرفت و ذخیره این معدن از ۲۶ هزار تن به ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت. در نهایت با اجرای این عملیات‌های اکتشافی، ذخایر قطعی این معادن از ۵۰ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون افزایش یافت که رقمی بی‌سابقه طی ۲۰ سال اخیر است. در سال ۱۴۰۰ میزان عملیات معد‌ن‌کاری شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، هفت میلیون و ۳۹۰ هزار تن بوده که در سال ۱۴۰۱ با اقدامات شرکت معدن‌کار به هشت میلیون و ۶۸۰ هزار تن افزایش پیدا کرد. لازم به ذکر است که این شرکت دو واحد کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان به ترتیب با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن و ۶۵۰ هزار تن در سال و یک واحد کنسانتره‌سازی در استان کردستان با ظرفیت سالانه یک میلیون تن را در اختیار دارد.

پیشرفت چشمگیر پروژه گندله‌سازی کردستان در سال ۱۴۰۱

کلانتری با اشاره به پروژه‌های مهم این شرکت اظهار کرد: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور دو پروژه مهم را در دست دارد که یکی از آن‌ها پروژه گندله‌سازی کردستان به ظرفیت ۹۲۰ هزار تن در سال است که بعد از یک وقفه ۱۰ ساله با تدابیر و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه مجموعه چالش‌های پیش‌روی آن رفع شد و این پروژه تنها در سال ۱۴۰۱ از نظر مالی با پیشرفت ۳۴ درصدی و از نظر فیزیکی با پیشرفت ۴۱ درصدی همراه بوده است. تاکنون ۷۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به صورت ارزی و ریالی در این پروژه صورت گرفته و تخمین زده می‌شود مخارج باقی مانده آن، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان باشد.

صبانور مهره استراتژیک صنعت فولاد در غرب کشور

وی با اشاره به دیگر پروژه مهم این شرکت، افزود: دیگر پروژه مهم شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور پروژه‌گندله‌سازی گلالی با ظرفیت دو میلیون تن کنسانتره خشک در سال است که نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه دارد؛ مکان اجرای این پروژه ۳۰ کیلومتری جاده قروه به همدان بوده و در حال حاضر این پروژه به پیمانکار ابلاغ شده است. برآورد اجرای آن هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون سرمایه‌گذاری اجرای این طرح، سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۹۵ میلیون یورو بوده است؛ پیش‌بینی می‌کنیم این طرح در مهر ماه سال ۱۴۰۴ با اشتغال‌زایی برای ۱۵۰ نفر به بهره‌برداری برسد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال گذشته در این خصوص انجام شد، انتخاب زمین و اخذ مجوز‌های لازم برای اجرای پروژه بود، اما به دلیل اینکه معدن گلالی در منطقه حفاظت شده محیط زیست واقع شده است، ما به ناچار زمینی به مساحت ۵۰ هکتار، خارج از منطقه با فاصله ۱۲ کیلومتری از معدن را برای اجرای پروژه انتخاب کردیم. بعد از انتخاب زمین، گزارش توجیه فنی و اقتصادی طرح، توسط شرکت فولاد تکنیک تهیه شد و با پیگیری‌های لازم از وزارت صمت و سازمان صمت استان کردستان، موفق به اخذ جواز تاسیس شدیم. همچنین با انجام مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی، موفق به اخذ تاییدیه سازمان محیط زیست استان و کشور شدیم؛ ضمن اینکه برای تامین آب مورد نیاز با شرکت آب‌های کردستان، قراردادی در خصوص استفاده از پساب فاضلاب شهر قروه منعقد کردیم. برای تامین برق طرح، مکاتباتی با شرکت برق منطقه باختر جهت انتخاب بهترین روش تامین برق داشتیم؛ همچنین شرکت کاوشگران را به عنوان مشاور این طرح انتخاب کردیم. در نهایت با تهیه اسناد و برگزاری مناقصه، شرکت پیمانکار سازه‌های صنعتی آذران، برای اجرای پروژه انتخاب شد که از اردیبهشت ماه سال جاری، فرایند تجهیز کارگاه را شروع کرده است.

تقسیم سود ۱۸۰ تومانی صبانور

گفتنی است که در مجمع عمومی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه برگزار شد، در پایان سهام‌داران و حاضران در مجمع، به تقسیم سود ۱۸۰ تومانی به ازای هر سهم رای مثبت دادند؛ همچنین سهام‌داران نیز با ابراز رضایت از عملکرد شرکت از تلاش‌های فراوان مجموعه که منجر به رقم خوردن این اتفاقات مهم شد، نهایت تقدیر و تشکر را داشتند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده