تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۳۰۷۴۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس سونگون یکی از شرکت‌های مس ملی است/ مسائل توسعه‌ای شرکت آذربایجان شرقی واگذار شد

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان شرقی گفت: مردم انتظار دارند وقتی در استان زندگی می‌کنند، مسیر، آب خوب و فضای آلایندگی و محیط زیست مطلوب باشد، وقتی شرکت مس سونگون در جای دیگر قرار داشت، عملا این موضوعات مغفول واقع می‌شد.

به گزارش می‌متالز، زین العابدین رضوی خرم، استاندار آذربایجان شرقی در برنامه «دادستان» که دروز گذشته از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو پخش شد، در خصوص استقلال معدن مس سونگون آذربایجان شرقی که با سفر دوم هیات دولت به این استان به سرانجام رسید، اظهار کرد: در این مساله خلط مبحثی صورت گرفته است.

خرم افزود: استان آذربایجان شرقی بر روی کمربند طلایی مس دنیا قرار دارد و ما در مناطق دیگر استان معادن مس داریم و بخش خصوصی در آن معادن فعال است؛ اما در مساله مس سونگون تاکنون فقط کنستانتره به صورت خام هزار کیلومتر آن طرف‌تر، حالا فراوری بشود یا نشود، به منطقه دیگر منتقل می‌شد تا بعد صادر شود؛ این مجموعه به استان دیگری وابسته بود و تصمیم دولت در این سفر بر این شد که مسائل توسعه مجموعه مس به استان آذربایجان شرقی واگذار شود.

وی در پاسخ به این سوال که ارتباط معدن مس سونگون با شرکت ملی مس چگونه می‌شود، گفت: شرکت ملی مس یک شرکت در کرمان داشت و این شرکت (مس سونگون)، شرکت دوم مس ملی شد و از این به بعد تحت مدیریت شرکت ملی مس است، منتهی هلدینگی برای آن تعریف و در استان هیات مدیره پیش بینی شد و با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد مسوولیت توسعه مس سونگون را برعهده گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در ۲۵ سال گذشته مجموعه مس سونگون فقط مواد خام را استخراج می‌کرد و منتقل می‌شد، اما الان از استان هئیت مدیره دارد، توسعه در استان انجام می‌شود و درباره‌ی مسائل اداری و جذب نیرو در خود استان تصمیم‌گیری می‌شود؛ این تاکنون در استان نبود، اگر ما راننده آمبولانس هم می‌خواستیم جذب کنیم باید در جای دیگر مجوزش صادر می‌شد.

خرم تاکید کرد: توسعه این مجموعه معطل و فعالیت در حد استخراج مواد خام و انتقال بود، الان شرکت‌های مختلفی در حوزه صنعت، نفت و... وجود دارد که مالیات، مسائل مالی، گردش حساب در خود استان است. راه، آب، فضا و آلایندگی در استان بود، اما حقوق دولتی، مالیات و مسوولیت اجتماعی در استان انجام نمی‌شد؛ مردم انتظار دارند وقتی در استان زندگی می‌کنند، مسیر، آب خوب و فضای آلایندگی و محیط زیست مطلوب باشد، لذا باید برای این مسائل در خود استان سرمایه گذاری شود و وقتی شرکت در جای دیگر قرار داشت، عملا این موضوعات مغفول واقع می‌شد.

تعداد بازدید : 0

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده