تاریخ: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۸۴۶۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اخذ مجوز‌های لازم برای توسعه ۲۴ کیلومترمربعی محدوده فعالیت معدن مس سونگون

‌می‌متالز - اخذ مجوز‌های لازم برای توسعه ۲۴ کیلومترمربعی محدوده فعالیت معدن مس سونگون یکی از عملکرد‌های موفق مجتمع مس سونگون در سایه اعتماد به مدیریت بومی است.

به گزارش می‌متالز، عملکرد موفق مجتمع مس سونگون در ماه‌های اخیر، نشان از نتیجه بخش بودن اعتماد به مدیریت بومی دارد؛ در تبیین نمود عینی این ادعا می‌توان به آغاز طرح‌های بر زمین مانده ای، چون کارخانه ۸۰۰ هزار تنی تولید اسید سولفوریک با سرمایه گذاری اولیه حدود ۹ هزار میلیارد ریال و ۱۰۵ میلیون یورویی در اواخر آبان ماه جاری اشاره کرد؛ قرار است این طرح به عنوان یکی از نیاز‌های تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن مس کاتد در این مجتمع در مدت ۳۶ ماه به بهره برداری برسد.

اخذ مجوز‌های لازم برای توسعه ۲۴ کیلومترمربعی محدوده فعالیت معدن مس سونگون از دیگر اقدامات مدیریت این مجتمع در ماه‌های اخیر و از ضروریات توسعه فعالیت معدن است که با دوندگی‌ها و پیگیری‌های لازم محقق شده است.

تامل در نحوه عملکرد، معبود عباس زاده، مدیر بومی و جوان مجتمع مس سونگون نشان می‌دهد که از دید وی، چشم انداز مجتمع مس سونگون، تشکیل زنجیره ارزش و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان بوده و در این راستاست که مجوز فعالیت «پردیس فناوری مس» از طرف دانشگاه تبریز، سهند و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی صادر شده است.

قرار است این پردیس با همکاری دانشگاه‌ها و به صورت مشترک با مس سونگون راه اندازی شود تا ضمن کمک به بهبود و توسعه ارتباط در حال رکود دانشگاه با صنعت، فضایی برای شرکت‌های دانش بنیان و فناوران ارائه دهد که آن‌ها بتوانند به صورت تخصصی تولیدات و فناوری در این حوزه داشته باشند.

از سوی دیگر، پیگیری‌های مدیر مجتمع مس سونگون برای عملیاتی کردن طرح مسکوت شهرک صنعتی مس در شهرستان ورزقان و اخذ موافقت اخیر مدیریت ارشد استان برای افزایش وسعت این شهرک به ۲۰۰ هکتار از چشم انداز وسیع این مجموعه برای تحقق مطالبات بر زمین مانده مردم منطقه و تلاشگران مجتمع مس سونگون حکایت می‌کند.

اهمیت تلاش برای اجرایی شدن شهرک تخصصی مس در ورزقان زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم پیش یش بینی شده است که در این شهرک ۲۰۰ شرکت قطعه سازی کلیدی مستقر شود تا خوشه صنعتی مس راه اندازی شود.

برآیند این اقدامات نشان می‌دهد که بعد از انتصاب عباس زاده به مدیریت مجتمع مس سونگون، در مدت کوتاه تاثیر مثبت این انتصاب در همه‌ی بخش‌ها نمایان شده و رضایت عموم را در پی داشته است.

مشاهدات میدانی مدیران استانی و فعالان رسانه‌ای منطقه از مجتمع مس سونگون در چند ماه اخیر گویای این واقعیت است که در بخش توسعه‌ای این معدن، کل پروژه‌های توسعه‌ای فعال شده و با مدیریت و پیگیری شبانه روزی عباس زاده، پروژه‌هایی که در چند سال گذشته پیشرفت لاک پشتی داشته اند به مرحله بهره برداری رسیده یا مراحل پایانی تکمیل را طی می‌کنند.

در سایه تدابیر اتخاذ شده توسط مدیریت مجتمع مس سونگون همچنین در بخش تولید و بهره برداری، دیگر هیچ شرکتی معترض نیست و حق و حقوق هیچ کارگری ضایع نمی‌شود و همه شرکت‌های پیمانکاری بصورت شبانه روزی فعال هستند که ثبت رکورد جدید در تولید کنسانتره، نشان از این مدیریت و برنامه ریزی‌های خوب مدیرعامل بومی این مجتمع دارد.

در بخش مسوولیت‌های اجتماعی مجتمع مس سونگون نیز در دوره مدیریت جدید، با پیگیری‌ها و تأکیدات مدیرعامل بومی، قطعه یک بزرگراه خواجه – ورزقان با تلاش شبانه روزی شرکت پیمانکاری، بازگشایی و زیر بار ترافیک قرار گرفته است. در این مدت همچنین طرح‌های رفاهی، ورزشی و زیرساختی مهمی شروع شده که از جمله ان‌ها می‌توان به شروع احداث کمپ تفریحی ورزشی مس ورزقان، اجرای فاضلاب و تصفیه خانه شهر ورزقان و خاروانا، پیشرفت خوب احداث تصفیه خانه و مجتمع آبرسانی ستارخان ۲ با آبرسانی به ۶۵ روستای شهرستان ورزقان با مجموع اعتبار بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

در دوره جدید مدیریت مجتمع مس سونگون، در بخش منابع انسانی، کل استخدام‌ها و نحوه جذب نیرو، اعم از شرکتی و رسمی، ساماندهی شده، و به جهت اشتغال و جذب نیروی کار، به رتبه‌های برتر استانی دست یافته است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده