تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۷
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۸۴۵۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل صنایع مس ایران اعلام کرد:

افزایش تولید مس به یک میلیون تن طی ۵ سال آینده

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش مصرف فلز مس در دنیا، گفت: در مدت پنج سال یک برنامه تولید یک میلیون تنی کاتد مس در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم که طرح‌های توسعه‌ای پیشرفت داشته باشند تا این هدف محقق شود.

به گزارش می‌متالز، دکترعلی رستمی ۲۳ آذرماه در آیین اختتامیه "اولین رویداد شناسایی و رفع چالش‌های فناورانه صنعت مس" در سرچشمه اظهار کرد: در تکنولوژی منفعلانه اجازه می‌دهیم فناوری وارد زندگی‌ها، ذهن و قلب‌مان شود لذا بدون تفکر از این تکنولوژی استفاده می‌کنیم. گروه دیگری هم تکنولوژی را به صورت فعالانه انتخاب و به صورت بهره‌ور استفاده می‌کنند. به نظرم در شرکت مس آگاهانه عمل می‌کنیم و فعال هستیم و اگر رفتار خردمندانه‌ای در تکنولوژی داشته باشیم، در مصرف آن هم هوشمندانه عمل خواهیم کرد.

وی افزود: امروز باید در حوزه صنعت مس بر اساس خردجمعی و رفتار فعالانه در انتخاب تکنولوژی ذوب، فلوتاسیون و ... عمل کنیم که در رشد و توسعه موثر است و نباید گرفتار تلی از تکنولوژی‌های منفعلانه شویم.

رستمی با اشاره به اینکه ایران در حوزه صنعتی، منابع از جمله مس را به صورت خام صادر می‌کند در حالی که نسبت به کشور‌های دیگر بیشترین منابع معدنی مس را دارد، تصریح کرد: در کشور‌های خارجی کاتد را به صنایع پایین دستی تبدیل و به بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما محکوم به خام‌فروشی مس هستیم، یادآور شد: باید به پایین‌دست هم فکر کنیم تا تبدیل کاتد مس به محصولات با ارزش‌افزوده بالا صورت گیرد؛ یک تن کاتد را ۹ هزا دلار می‌فروشیم که در خارج با تبدیل آن به محصول پایین‌دستی ۳۰ هزار دلار به‌فروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه تاکنون در سال جاری تقریبا ۲۵۰ هزار تن کاتد مس تولید شده است، اظهار کرد: سال گذشته ۲۸۰ هزارتن کاتد مس تولید شد که رتبه ۱۷ مس را در دنیا کسب کردیم و یک مقدار عقب‌افتادگی رخ داده است. زمانی مجمع شرکت مس تصمیم گرفت که تولید سالیانه مس را به ۷۰۰ هزارتن برسانند که یک دهه گذشته است و به این عدد نرسیدند.

رستمی با بیان اینکه در اکتشافات مس بایستی یک درصد خوبی را به ثمر برسانیم، افزود: بایستی در شرکت مس سرمایه‌گذاری‌ها انجام گیرد، ۶۰ دستگاه حفاری اضافه خواهد شد و با سازمان انرڗی اتمی وارد مذاکره شدیم که به صورت هوابرد اکتشافات معادن را انجام دهیم و در این سال‌ها تنها هفت درصد اکتشافات مس انجام گرفته که در پنج شش سال آینده همین مقدار را رشد خواهیم داد که این تصمیم مهم، جهادی، انقلابی و وطن‌پرستانه‌ای است.

وی افزود: در دنیا مصرف مس در حال افزایش است و باید از آن استفاده کرد و یک برنامه تولید یک میلیون تنی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم طرح‌های توسعه‌ای را پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: به صورت سنتی تولید مس انجام می‌گیرد و در سال‌های اخیر کار‌های خوبی انجام شده که بایستی ساعت‌ها محققان و پژوهشگران در خصوص آن بحث کنند تا به یک راهکار عالمانه در تولید مس برسیم و همچنین آلایندگی و ضایعات مس را هم کاهش دهیم؛ با زحمت‌های فراوان معادن را برداشت می‌کنیم و خام‌فروشی داریم، اما شرکت‌های دنیا چند برابر آن را به ارزش افزوده تبدیل می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران ۵۰ ساله شده و به بلوغ کامل رسیده است، عنوان کرد: باید این سؤال را پرسید آیا کار‌هایی که انجام می‌دهیم نیاز‌ها و انتظارات جامعه را تأمین کرده است یا نه؟ اما با وجود بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان هنوز واردکننده تکنولوژی و مصرف‌کننده هستیم و در حال حاضر واردکننده تکنولوژی از شرق و غرب هستیم.

رستمی تصریح کرد: بهار امسال اعلام کردیم که امسال، هوشمندسازی صنعت را دنبال می‌کنیم و باید با هوشمندسازی به انقلاب چهارم صنعتی دنیا برسیم، این محقق نمی‌شود مگر با ایجاد تعامل و ارتباط با نخبگان و محققان و کسب راه‌های دانش‌بنیان در راستای رفع چالش‌ها و رسیدن به نیاز‌های صنعت مس؛ که به یقین نیاز‌های شرکت ملی مس باید تعریف شود.

وی ادامه داد: تعریف خواسته‌ها و شکل برآورده شدن آن‌ها دست نوآوران و ایده‌پردازان، محققین و مهندسان است که به صورت ۱۰۰ درصد از آن‌ها حمایت خواهیم کرد البته ایده پردازی‌ها باید منجر به سودآوری برسد. ایده‌ها در راستای نیازسنجی در صنعت مس شامل مدیریت انرژی، آب، برق، پسماند، بهره‌وری و ... است.

رستمی در این زمینه یادآور شد: بعضی مواقع نمی‌توانیم نیازهایمان را شناسایی کنیم و دیگران بهتر می‌توانند این نیاز‌ها را برآورده کنند و از ایده‌های دیگران هم باید استفاده کنیم و حوزه تمرکز بر خواسته‌هایمان باشد تا نیاز‌ها رفع شوند. ایده‌پردازی و تکنولوژی باید به سمتی برود که سودآوری و آورده داشته باشد تا درآمد کسب کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: با رسیدن به یک میلیون تن تولید مس، صادرات آن به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت از سوی دیگر با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی نیز، ارزآوری و صادرات محصولات مس به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید لذا این تصمیم جهادی و وطن‌پرستانه را باید دنبال کنیم.

 معاون نوآوری پارک علم و فناوری استان کرمان هم در این آئین با اشاره به وجود هفت‌هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: از این تعداد ۷۰۵ شرکت محصولات دانش‌بنیان قابل ارائه دارند که ۳۰ درصد از این تعداد یعنی ۲۰۰ شرکت، محصول دانش‌بنیان در حوزه معدنی ارائه می‌دهند.

دکتر مسعود رضایی‌زاده بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور در پنج نوع اعم از تولیدی نوع یک، تولیدی نوع دو، نوپای نوع یک، نوپای نوع دو و نوپای مستعد فعالیت دارند که در حوزه تولید نوع یک، ما در کشور ۷۰۵ شرکت دانش بنیان داریم، اما در عین حال این امتیاز منفی است.

وی افزود: ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه معادن باید حمایت شوند و راه‌حل این حمایت هم شناسایی و تعریف دقیق نیاز‌های مجتمع‌های معدنی است که با رفع چالش‌ها رشد و توسعه محقق می‌شود.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان خاطرنشان کرد: محوریت این رویداد نیاز‌هایی که می‌تواند مشکلات حوزه صنعت مس را رفع کند که لزوما بر پایه فناوری نیستند؛ ایران در بحث اقتصاد مبتنی بر منابع در جایگاه چهارم قرار دارد و در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش هم به سمت جایگاه چهارم در حرکت است لذا نظام باید به سمت نوآور حرکت کند.

به گفته وی، اکوسیستم فناوری، نقشه‌راه و اجرای برنامه مدون از محور‌های این رویداد است تا نظام موثر را در حوزه صنعت مس به سمت تعالی ببریم بنابراین فاز نخست و دوم آینده‌پژوهی که اجرا شده فاز سوم آن تا پایان سال اجرایی می‌شود.


ارسال ۲۰۵ ایده فناورانه به رویداد


مدیر امور نوآوری و کسب‌وکار‌های نوین مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: بحث نوآوری یعنی تبدیل فرصت به ایده و محصول یا خدمت است که در دنیا در اثر توسعه فناوری‌ها، توسعه‌ها شکل گرفته است.

دکتر سیدمحمدرضا جندقی بیان کرد: نوآوری را به عنوان هر آنچه که به ایجاد ارزش‌افزوده منجر شود می‌دانند، از ۲۰۱۴ روند صعودی استفاده از فناوری و نواوری در ایران را داریم و در همه بخش‌های کشاورزی، صنایع و ... وجود دارد، اما متاسفانه در بخش صنعت مس زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: کارگروه نوآوری و پژوهش مجتمع مس سرچشمه رفسنجان را ایجاد کردیم که در راستای تبدیل ایده به محصول، چالش‌های معدنی در مجتمع مس را شناسایی و در حوزه دانش‌بنیان رفع می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۵ ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است، گفت: از این تعداد بیش از ۳۰ ایده در حوزه معادن، ۱۴ ایده در مورد ذوب، ۱۳ ایده از مجتمع مس سونگون، ۲۰ مورد هم از مجتمع مس شهربابک هستند.

در پایان از ایده‌های برتر در شانزده حوزه شامل معدن، تغلیظ، ذوب و اسید، هوشمندسازی، مدیریت پروژه، فنی و مهندسی، نظارت بر پیمانکاران، آموزش، کنترل فرآیند و برنامه‌ریزی تولید، مالی و منابع انسانی، پالایشگاه و لیچینگ، بهره‌وری آب و انرژی، HSE، بهداشت و درمان، باطله و پسماند، انبار و سفارشات، بومی‌سازی، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تجلیل به‌عمل آمد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده