تاریخ: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۸۴۴۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحلیل بنیادی نماد فملی

‌می‌متالز - فملی با ارزش بازاری حدود ۲۷۲ هزار میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدر‌های بورس و گروه فلزات اساسی به شمار می‌رود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» را بررسی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، فملی با ارزش بازاری حدود ۲۷۲ هزار میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدر‌های بورس و گروه فلزات اساسی به شمار می‌رود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» را بررسی می‌کند.


با شرکت ملی صنایع مس ایران بیشتر آشنا شویم

به دنبال ثبت معدن مس سرچشمه در سال ۱۳۲۸ شرکت «سهامی صنایع مس کرمان» در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد. دو سال پس از آن شورای اقتصاد وقت، معدن مس سرچشمه را ملی اعلام کرد.

گفتنی است این شرکت در تیرماه سال ۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر نام داد و به دنبال آن کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور از قبیل اکتشاف، استخراج و تولید محصولات بر عهده این شرکت قرار گرفت.

سهام این شرکت با نماد «فملی» در بهمن ماه ۱۳۸۵ با قیمت ۳۷۰ تومان برای اولین بار عرضه شد. سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه حدود ۵۷۹ میلیارد تومان ثبت شده بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۴۰ هزار میلیارد میلیارد تومان رسید.


سهامداران فملی چه شرکت‌هایی هستند؟

«سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» با در اختیار گرفتن بیشتر از ۱۲ درصد از سهام فملی با ارزش حدودی ۲۹ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان، بزرگترین سهامدار عمده فملی محسوب می‌شود.

موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین نیز هر یک با تصاحب ۷.۸۸ و ۵.۴۱ درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران عمده این شرکت تلقی می‌شوند. گفتنی است ۴۳.۱۱ درصد از سهام فملی نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

گراف زیر ترکیب سهامداران فملی و درصد مالکیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

تحلیل بنیادی نماد فملی

فملی از شاخص کل پیشی گرفت

همان‌طور که در جدول زیر مشخص است سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در تمامی بازه‌های زمانی خود بازدهی بهتری از گروه فلزات اساسی ثبت کرده است.

برای مثال در سه ماه اخیر قیمت سهام فملی ۳۴.۵۱ درصد رشد کرده، این در حالی است که میانگین گروه فلزارت اساسی و شاخص کل به ترتیب افزایش ۲۸.۵۱ و ۴.۰۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین این سهم در بازه زمانی سه ساله بازدهی ۵۶۹ درصدی را از خود به جای گذاشته است.

تحلیل بنیادی نماد فملی

افزایش ۹۲ درصدی سود خالص فملی در سال ۱۴۰۰

بررسی صورت‌های مالی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران در مسیر افزایش سودسازی بوده است. به طوری که در سال ۹۹ سود خالص این شرکت با رشد ۱۱۸ درصدی خود را از ۱۱ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲۶ هزار و ۴۵ میلیارد تومان رساند.

همچنین صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ فملی نیز خبر از افزایش ۹۲ درصدی سودسازی این شرکت در این سال می‌دهد. از این رو سود خالص این شرکت در سال گذشته حدود ۵۰ هزار و ۶۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

سود انباشته شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان ثبت شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۸۷ افزایش داشته است.

تحلیل بنیادی نماد فملی

در مقابل، صورت‌های مالی ۶ ماهه ملی صنایع مس ایران خبر از کاهش ۹ درصدی سودسازی این شرکت در نیمه نخست سال جاری می‌دهد. EPS این شرکت نیز در این دوره معادل ۵۵ تومان ثبت شده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده