تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۸۵۳۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نماینده ورزقان در مجلس بر ضرورت توجه به ظرفیت‌ها تاکید کرد

کلید رونق اقتصادی و اشتغالزایی در معدن مس سونگون

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت معادن سونگون گفت: در صورت توجه به معادن سونگون نزدیک به ۵۰ هزار اشتغالزایی به صورت مستقیم و چندین برابر به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، الله وردی دهقانی به تشریح معدن مس سونگون پرداخت و گفت: معدن مس سونگون بزرگترین معدن مس فعال کشور است که بیش از ۴ میلیارد تن ذخیره قطعی قابل برداشت مس دارد.

وی با اعلام اینکه بیش از ۵۴ درصد مس شناسایی شده کشور در معدن مس سونگون ورزقان است گفت: اکنون سالانه ۳۰۰ هزار تن مس از معدن سونگون برداشت می‌شود که برای معدنی با ظرفیت ۵۴ درصد مس کشور، قابل توجه نیست و باید توسعه داده شود.

نماینده ورزقان با اشاره به تحقیقات صورت گرفته گفت: از آنجا که هنوز اکتشافات این معدن نهایی نشده، میزان ذخایر آن معلوم نیست و بیش از این‌ها ذخیره مس در سونگون وجود دارد.

وی با اعلام اینکه سونگون معدن جوانی است که ۸ تا ۱۰ میلیارد تن ذخیره مس دارد گفت: اگرچه این رقم بسیار درشتی است، اما ظرفیت معدن بیشتر از اینهاست.

دهقانی از هدفگذاری تولید سالانه یک میلیون تن کنسانتره مس و ۴۰۰ هزار تن کاتد در معدن سونگون خبر داد و گفت: این تولید حدود دو برابر تمام تولید شرکت ملی مس است که جایگاه معدن سونگون را در صنعت مس کشور نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه علت نرسیدن سونگون به رونق تولید چیست گفت: تمرکزگرایی، بی توجهی به توسعه، تنگ نظری و مدیریت بسته‌ای که در شرکت مس سونگون حاکم بوده، دلایل اصلی نرسیدن سونگون به جایگاه اصلی بوده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تغییر روش مدیریت برای رسیدن سونگون به جایگاه واقعی را مهم توصیف کرد و گفت: از نظر ملی اگر معادن سه گانه سونگون به صورت هلدینگ اداره شود، تاثیر بسزایی در رونق آن خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید اختیار توسعه، گسترش فعالیت ها، ایجاد صنایع پایین دستی و میزان بهره برداری به این سه معدن داده شود گفت: هنگامی که یک معدن ۵۴ درصد ظرفیت کشور را دارد و به اندازه دو برابر صنعت مس کشور تولید می‌کند، باید این اختیار به معادن سه گانه سونگون داده شود که خودشان با هم رقابت کنند.

دهقانی با اعلام اینکه در صورت تبدیل معادن سونگون به هلدینگ، به صورت درآمد هزینه‌ای اداره می‌شود گفت: شرکت ملی مس می‌تواند این سه معدن را به صورت هلدینگ مدیریت کند و اگر این معادن به صورت هلدینگ اداره شود، با هم رقابت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر توجه لازم به معادن سونگون صورت پذیرد، رونق اقتصادی گسترده‌ای در ورزقان، استان آذربایجان و کل کشور صورت می‌پذیرد گفت: معادن سونگون این ظرفیت را دارد که اشتغالزایی نزدیک به ۵۰ هزار نفر در کشور به صورت مستقیم شکل بگیرد و چندین برابر نیز به صورت غیر مستقیم ایجاد شود.

نماینده ورزقان با اشاره به سفر رییس جمهور به آذربایجان و بازدید از سونگون گفت: در این بازدید توضیحات جامعی به رییس جمهور داده شد و ایشان دستورات لازم را برای رفع مشکلات و اصلاحات مدیریت سونگون داد که اگر این رویکرد را دنبال کنند، دستاور‌های بسیار بزرگی در اشتغال و رونق اقتصادی کشور به وجود می‌آید.

منبع: پول نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده