تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۰۷۵۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چیرگی فولاد هرمزگان بر ۳ چالش بزرگ

‌می‌متالز - مدیریت بحران‌های پیش روی صنعت فولاد از اتفاقاتی است که توانست فولاد هرمزگان را از چالش‌های پیش روی این صنعت خارج کرده و در نهایت این تولید کننده فولاد کارنامه درخشانی را در سال ۱۴۰۱ به ثبت برساند. اما فولاد هرمزگان با چه برنامه‌ای توانست از این بحران‌ها گذر کرده و رکورد‌های پی در پی را به ثبت برساند.

به گزارش می‌متالز، فولاد هرمزگان در تلاش است تا با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و نقشه راه کارشناسی شده بتواند علاوه بر تامین نیاز داخلی به سمت توسعه بازار‌های صادراتی خود برود. در سال‌های اخیر نیز مدیریت این مجموعه با نگاهی تخصصی و با حرکت در مسیر بومی سازی و افزایش همکاری‌ها با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها سعی بر آن داشت تا میزان بهره وری در این مجموعه را بالا برده و تولید را روز به روز افزایشی کند.

نگاهی به کارنامه سال‌های اخیر فولاد هرمزگان نشان می‌دهد، این مجموعه از مسیر رکوردزنی در تولید خارج نشده و همچنان با وجود چالش‌های بسیاری که در مسیر فولادسازی کشور قرار دارد به راه خود ادامه می‌دهد.

این در حالی است که در سال‌های اخیرعمق چالش‌های پیش روی صنعت فولاد در حال افزایش است و تولید کنندگان فولاد با مشکلات زیادی همراه شده اند، اما این موضوع در فولاد هرمزگان خود را در رکورد زنی‌ها و افزایش تولید و فروش نشان داده است.

در این شرایط حتی فولاد هرمزگان به دنبال افزایش حضور خود در زنجیره فولاد است و سهم خود در طرح ستاره سیمین را افزایش داد. در کنار آن ۴ پروژه مهم دیگر را در دستور کار قرار داد که نشان می‌دهد برنامه ریزی دقیقی پشت اقدامات یاد شده قرار دارد و این مجموعه برای گذر از چالش‌ها برنامه ریزی کرده است.

کارنامه یک سال گذشته فولاد هرمزگان نشان می‌دهد این مجموعه بر سه چالش غلبه کرده است و تولید خود را تحت تاثیر قرار نداده است. این شرکت توانست طی سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخی یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۹۳ تن را ثبت کند و رتبه چهارم تولید فولاد خام کشور را داشته باشد.

یکی از مهمترین چالش‌هایی که فولادی‌ها از جمله فولاد هرمزگان با آن مواجه بوده بحث چالش‌های انرژی است. کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان بخشی از تولید را تحت تاثیر قرار داده است.

اما درست در شرایطی که صنعت فولاد با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کند فولاد هرمزگان با سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین تغییر زمان تعمیرات خطوط تولید توانست این بحران را مدیریت کند. همچنین در کنار این موضوع استفاده از روش‌هایی برای کاهش مصرف انرژی نیز توانست به کمک فولاد هرمزگان بیاید.

اما در کنار این موضوع کاهش قیمت‌های جهانی فولاد که بر قیمت‌های داخلی نیز اثر گذار بود هم پیش روی فولاد هرمزگان قرار گرفت، اما در این بخش با افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده توانست این بحران را هم پشت سر بگذارد. استفاده از دانش بومی در کنار سرمایه گذاری در تامین مواد اولیه و همچنین تامین انرژی به همراه توسعه سبد محصولات از مواردی است که می‌تواند در بحث کاهش قیمت به کمک تولیدکنندگانی همچون فولاد هرمزگان بیاید.

اما در کنار موضوعات یاد شده چالش افزایش هزینه پیش روی فولاد هرمزگان قرار داشت که تمامی آن‌ها مربوط به فعالیت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی است بلکه افزایش حقوق کارگران، مالیات، عوارض‌های صادراتی و... تماما می‌تواند بر قیمت تمام شده اثر گذار شود، اما مدیریت هزینه‌ها و همچنین تمرکز بر افزایش تولید که منجر به افزایش فروش می‌شود توانست فولادهرمزگان را از این بحران خارج کند.

آن طور که عملکرد یک سال گذشته فولاد هرمزگان نشان می‌دهد، این مجموعه با مدیریت بحران و همچنین تکیه بر توانمندی‌های خود توانسته بر چالش‌ها فائق آمده و به عنوان ستاره‌ای درخشان در زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه بدرخشد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده